Op de hoogte
blijven?
4 May 2018 - Joanne

230 Euro, dat is het boetebedrag dat op het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden staat tegenwoordig. Een veelvoorkomende boete in Nederland. Een knipperend lampje, de melding van een berichtje, het trekt de aandacht weg van wat we aan het doen zijn. De taak die we aan het doen waren, voeren we dan minder goed uit. Er zijn veel gevolgen van dit gedrag in de auto, in dit artikel worden deze uitgelicht. Ook kijken wij naar oplossingen.

Hou je aandacht op de weg

Ten eerste zijn er meer verkeersongevallen ontstaan door gebruik van de mobiele telefoon in de auto. Als men een telefoon in de handen heeft tijdens het rijden riskeert men niet alleen een boete van 230 Euro, zij riskeren natuurlijk ook een ongeval. De aandacht van de bestuurder is dan niet meer op de weg, en met het oog op de steeds drukker wordende wegen in Nederland, is dit dus een gevaarlijke bezigheid.

Kosten worden doorgerekend

Ten tweede is, door het gebruik van de telefoon in de auto tijdens het rijden, de verzekering duurder geworden. Autoverzekeraars hebben op deze ontwikkeling gereageerd door de premies te verhogen. Zij zien hun kosten namelijk stijgen doordat er meer ongelukken zijn door de telefoon in de auto en daarom hebben zij de premie verhoogd. De verzekeringen zijn gemiddeld 10,5% duurder geworden in vergelijking met het jaar ervoor.

Zwaarder straffen

Ten derde wil de politiek de straffen op het gebruik van de telefoon in de auto verhogen. De boete voor niet handsfree telefoneren is al jarenlang niet verhoogd, de politiek wil dat nu echter wel gaan doen. Ook wil de politiek de gevangenisstraf verhogen van het veroorzaken van een ongeluk door het vasthouden van een mobiele telefoon in de auto. Minister Grapperhaus wil de gevangenisstraf verhogen naar 2 tot 6 jaar. Ook wil het kabinet de straffen verhogen voor ander gevaarlijk rijgedrag.

De rol van autofabrikanten

Dan een positieve ontwikkeling. Autofabrikanten willen ervoor zorgen dat het gebruik van de mobiele telefoon de bestuurder niet meer af kan leiden. Dit willen zij doen door naadloze implementatie van bijvoorbeeld apps als WhatsApp in hun auto’s. Door spraakbesturing en verbinding te verbeteren in de auto’s willen fabrikanten het autorijden veiliger maken. Ook wordt er volop getest met nieuwe technologieën, denk bijvoorbeeld aan het niet storend weergeven van berichten op de voorruit. Hierdoor kan een bestuurder zijn aandacht bij het autorijden houden, maar toch kan hij blijven communiceren.

Handsfree bellen

Een oplossing voor het probleem is nog steeds de carkit. Je kan door de carkit blijven communiceren en je hebt de telefoon hiervoor niet in je handen nodig. Het hooggerechtshof heeft onlangs nog een boete van tafel geveegd van iemand die zijn telefoon gebruikte in een dashboardhouder. Het hof deed dit omdat de wet zich op vasthouden focust, als deze boete zou worden goedgekeurd door het hof, zouden zij eigenlijk ieder gebruik van een telefoon in de auto verbieden. Hiermee zou de wet haar doel voorbij schieten.

Verzeker jezelf

Toch is het in onze ogen nog steeds het beste om de telefoon op stil te zetten en hem dan ook uit het zicht te houden. Zo kan je niet worden gestoord door meldingen en trillingen van je telefoon. Op dit moment is het de automotive industrie nog niet gelukt om het gebruik van alle functies van de telefoon in de auto naadloos te implementeren. Als dit namelijk zou lukken, zou het geen nut hebben om een telefoon in de hand te nemen tijden het rijden. Auto’s en telefoons zijn nu nog een slechte combinatie, aangezien je de kans hebt dat je niet veilig aan zal komen op je bestemming terwijl dat nou juist je doel was. Verzeker jezelf daarom van goed gedrag in de auto, en leg hem weg. Het scheelt voor jezelf, en uiteindelijk zal het ook in je portemonnee schelen.

Vergelijk de beste verzekeraars

Overige informatie

© copyright