​Opzegkosten voor schadeverzekering moeten verdwijnen

Opstalverzekering nieuws

​Opzegkosten voor schadeverzekering moeten verdwijnen

2 minuten leestijd
Verzekeraars rekenen vaak extra kosten voor het opzeggen van een schadeverzekering. “Dit moet stoppen,” vindt de Consumentenbond. De Consumentenbond roept verzekeraars op om hun gedragscode hierop aan te scherpen. Daarnaast vragen ze in een brief aan De Tweede Kamer om maatregelen als actie uit blijft.

De Wet Van Dam

De Wet Van Dam bepaalt dat consumenten na een jaar kosteloos kunnen opzeggen met maximaal een maand opzegtermijn. Voor de meeste contracten geldt deze wet. Schadeverzekeringen vallen echter niet onder deze wet, maar verzekeraars hebben in een gedragscode vastgelegd zich wel aan deze wet te houden.

Opzegkosten

De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de opzegkosten onder schadeverzekeringen bij diverse verzekeraars. Hieruit blijkt dat sommige verzekeraars consumenten afraden om op te zeggen door relatief gezien hoge opzegkosten. De opzegkosten zijn soms even hoog als de maandelijkse premie die betaald moet worden. Enkele verzekeraars berekenen die kosten alleen door aan klanten die nog geld van de verzekeraar krijgen. Dit leidt tot grote irritatie, want te veel betaalde premie wordt verrekend waardoor de opzeggende klant niets terugkrijgt. Daarnaast staan de opzegkosten regelmatig niet of onduidelijk vermeld in de polisvoorwaarden. Als er van te voren niets vermeld is over opzegkosten, hoeft u deze in principe niet te betalen.

Belemmering bij overstap

“Consumenten worden door de opzegkosten benadeeld,” zegt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. “De huidige werkwijze belemmert een overstap naar een andere aanbieder. Een verzekering zou je na een jaar kosteloos moeten kunnen opzeggen. Wij hopen dat het Verbond van Verzekeraars in gesprek gaat met zijn leden en ervoor zorgt dat zij zich nu ook echt aan de Wet Van Dam gaan houden. Als ze dit niet doen, dan vragen we de politiek om de Wet Van Dam dusdanig aan te passen dat ook schadeverzekeringen eronder vallen.” Verder vindt de Consumentenbond dat zodra het object verkocht is, er geen premie meer hoeft te worden betaald. Geen dekking betekent ook geen premie, vinden zij.

Extra kosten

Vaak worden er naast opzegkosten ook een tal andere extra kosten gerekend, zoals poliskosten, incassokosten en wijzigingskosten. De Consumentenbond pleit ervoor dat ook deze kosten in de premie moeten zitten. Dan is het voor de consument meteen duidelijk hoeveel de premie daadwerkelijk gaat kosten.

Vergelijken, Afsluiten, Besparen | Verzekering.nl
Artikel delen:
Scroll naar boven