De westerstorm: een maand later

Opstalverzekering nieuws

De westerstorm: een maand later

2 minuten leestijd
Op 18 januari 2018 raasde er een westerstorm over het land. Het KNMI gaf code rood en de storm kwam in de top 10 met zwaarste stormen van de afgelopen 50 jaar. De schade was dan ook groot. Hoe is het met de afwikkeling van de schade een maand later?

De schade

Er was bijna geen straat waarin geen schade werd veroorzaakt. Dakpannen gleden van het dak en vielen kapot, schuttingen waaiden om en bomen kwamen op auto’s terecht. Vrachtwagens kantelden en het treinverkeer werd stilgelegd. Het Verbond van Verzekeraars maakte later bekend dat de schade op 90 miljoen euro werd geschat. Er werden dan ook extreem veel schadeclaims in korte tijd ingediend.

Indienen van de schadeclaims

De telefoons van de verzekeraars stonden direct na de storm roodgloeiend. Nog steeds is de wachttijd aan de telefoon langer dan normaal en maakt het personeel van de schadeafdeling overuren. De beste optie is misschien nog wel om een schadeclaim online in te dienen bij de verzekeraar, maar ook hiervoor geldt dat het langer duurt voordat u geholpen wordt. U heeft dan wel het voordeel dat u niet te maken heeft met wachttijden aan de telefoon.

Lange wachttijd

Door de lange wachttijd hebben verzekeraars prioriteiten gesteld. Als uw huis op instorten staat, is er sprake van urgentie en krijgt u voorrang. Een omgewaaide schutting kan nog even wachten, al begrijpen verzekeringsmaatschappijen natuurlijk dat het heel vervelend is. Zij proberen dan ook zo snel mogelijk alles af te handelen. Maar zelfs als een verzekeringsmaatschappij de aanname van meldingen snel kan verwerken, kan het even duren voordat er tot reparatie kan worden overgegaan. Bedrijven die bomen verwijderen en schade repareren draaien nu ook overuren en kunnen de aanvraag nauwelijks aan.

Wanneer is mijn schade gerepareerd?

Misschien is het een tegenvaller als uw omgewaaide boom of kapotte schutting nog niet is gerepareerd. Zeker als u een minder lange wachttijd gewend bent. Gelukkig doen de verzekeraars hun uiterste best om de schadeclaims te verwerken en worden de schades uiteindelijk ook vergoed. Waarschijnlijk zijn de meeste niet-urgente schades in het voorjaar verholpen.

Vergelijken, Afsluiten, Besparen | Verzekering.nl
Artikel delen:
Scroll naar boven