Op de hoogte
blijven?
19 October 2017 - Jeremy

U heeft een klacht over een beslissing die uw verzekeraar heeft genomen. Vaak zal dit te maken hebben met het krijgen van een vergoeding en de hoogte hiervan. Als u een klacht heeft over de beslissing van uw verzekeraar, heeft u de mogelijkheid om hier werk van te maken. U leest hier hoe u een klachtenprocedure het beste kunt starten.

Klacht indienen
Het is verstandig om eerst na te gaan of het indienen van een klacht een kans van slagen heeft. Het is bijvoorbeeld meestal niet zinnig om een klacht in te dienen als u de polisvoorwaarden begreep maar u zich hier niet aan heeft gehouden. U leest hier wanneer het zinvol kan zijn om een klacht in te dienen.

U moet uw klacht altijd eerst bij uw verzekeraar indienen. Als u en uw verzekeraar het gesprek aangaan, kunnen eventuele onduidelijkheden en misverstanden worden verholpen. De kans dat u en uw verzekeraar dan samen tot een oplossing komen wordt dan een stuk groter.

U kunt dit vaak makkelijk doen via de website van uw verzekeraar. Als dit niet mogelijk is, kunt u een brief of e-mail sturen. Probeer uw verhaal zo compleet en duidelijk mogelijk te doen. Geef daarnaast ook aan waarom u het niet eens bent met de beslissing van de verzekeraar en hoe de situatie volgens u zou kunnen worden opgelost.

Financiële Klachteninstituut
Als uw verzekeraar schriftelijk heeft aangegeven uw klacht niet te willen/kunnen behandelen, kunt u terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening(KiFiD). Mocht een reactie van uw verzekeraar uitblijven, dan kunt u nogmaals contact met uw verzekeraar opnemen. Als uw verzekeraar dan binnen zes weken nog niet heeft gereageerd, kunt u ook terecht bij het KiFiD.

De KiFiD heeft drie verschillende instanties die mogelijk uw klacht kunnen behandelen. Er zijn echter wel een aantal eisen waar uw klacht aan moet voldoen, voordat u gebruik kunt maken van de diensten van KiFiD. Bent u benieuwd of uw situatie voldoet aan deze eisen? Doe dan de sneltest.

De bemiddelaar Dit is de eerste instantie en deze kost u niets. De bemiddelaar zal kijken of hij deze klacht kan behandelen. Dit doet hij door een oplossing te vinden samen met u en uw verzekeraar. Als dit niet lukt, dan zal de klacht bij de geschillencommissie worden gelegd.

De geschillencommissie Deze instantie kost u ook niets en zal ook eerst proberen te bemiddelen. Hiervoor kunnen u en een vertegenwoordiger van uw verzekeraar misschien worden uitgenodigd voor een bijeenkomst in Den Haag. Dit wordt ook een hoorzitting genoemd. Als de hoorzitting alsnog niet leidt tot een oplossing, zal de commissie zelf een uitspraak doen. Deze kan de vorm hebben van een bindend en een niet-bindend oordeel. U en uw verzekeraar zijn verplicht om u aan de uitspraak te houden, bij een bindend oordeel.

Commissie van Beroep Als uw klacht betrekking heeft op een bedrag van 25000 euro of meer, dan kunt u in beroep gaan tegen een bindend oordeel van de geschillencommissie. U doet dit bij de Commissie van Beroep tegen een bijdrage van 500 euro.

Niet bindend oordeel
U kunt ook in beroep gaan bij een niet bindend oordeel van het KiFiD. Dit kunt u echter niet doen bij het KiFiD zelf, maar bij een rechter. U moet hiervoor een dagvaardingsprocedure starten. Zorg wel dat u een rechtsbijstandsverzekering heeft, want de kosten hiervan kunnen hoog oplopen.
Verzekering afsluiten
Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Vergelijk de beste verzekeraars

Overige informatie

© copyright