Hoe dien ik een klacht in over mijn zorgverzekeraar?

Veelgestelde vragen zorgverzekering


Het is niet ongebruikelijk om het oneens te zijn met je zorgverzekering of ontevreden te zijn over de handelswijze van je zorgverzekeraar. Of het nu gaat om onduidelijkheid over de dekking, de afhandeling van declaraties, of andere kwesties, het is van belang om jouw klacht serieus te nemen. In dit uitgebreide stappenplan laten we je zien hoe je op een effectieve manier met jouw klacht kunt omgaan, waarbij we ervan uitgaan dat open communicatie met je zorgverzekeraar de eerste stap is. We begeleiden je door de verschillende stappen om tot een bevredigende oplossing te komen

Stappenplan klacht zorgverzekeraar

Stap 1: Neem contact op met je zorgverzekeraar

Je zorgverzekeraar is de eerste die wat aan de klacht kan doen. De zorgverzekeraar moet vaak binnen vier weken reageren op je klacht. Stuur een e-mail met de volgende gegevens:

  • Je naam, adres, en telefoonnummer
  • Je polis- of relatienummer
  • Een duidelijke beschrijving van je klacht aan je zorgverzekeraar
  • De gewenste oplossing
  • Je handtekening
Stap 2: De Ombudsman

Indien je binnen vier weken geen reactie hebt ontvangen of ontevreden bent over de afhandeling van je klacht, kun je je klacht voorleggen aan de Ombudsman Zorgverzekeringen. Deze ombudsman kan bemiddelen tussen jou en je zorgverzekeraar, en deze service is gratis. Stuur een brief met je klacht over je zorgverzekeraar naar de Ombudsman. 

Stap 3: Geschillencommissie zorgverzekeringen

Als de bemiddeling door de Ombudsman niet tot een bevredigende oplossing leidt, kun je je klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen (SKGZ). Hiermee wordt je klacht een geschil, en de commissie zal onderzoek doen naar de klacht. De uitspraak van de commissie is bindend, wat betekent dat beide partijen zich aan de uitspraak moeten houden.

Houd er rekening mee dat het inschakelen van de geschillencommissie niet gratis is; hiervoor betaal je €52,50. Als je gelijk krijgt met je klacht over je zorgverzekeraar, ontvang je dit bedrag terug.

Zorgverzekeringen vergelijken

Prioriteit voor jouw gezondheid! Ervaar je klachten? Neem ze serieus en zoek de beste oplossing. Bespreek ze eerst met je zorgverzekeraar en volg onze stappen voor een bevredigende uitkomst. Mocht je ontevreden blijven, wissel dan tussen 13 november en 31 december van zorgverzekeraar. Ontdek hieronder de perfecte zorgverzekering die voldoet aan jouw wensen en behoeften. Neem de regie over je gezondheid en vergelijk nu!

Vergelijk zorgverzekeringen

Scroll naar boven