Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek voert elk jaar twee metingen uit om het consumentenvertrouwen in verzekeraars te meten. In januari 2012 zat het vertrouwen in een diep dal met een index van -35, sindsdien is het vertrouwen weer aan het stijgen. In januari 2016 is de tot nu toe laatste meting uitgevoerd waarbij het indexcijfer uitkwam op -9. Dit betekent dat de groep mensen die geen vertrouwen heeft in verzekeraars nog steeds groter is dan de groep die wel vertrouwen heeft. Wel is het indexcijfer in een half jaar met één punt gestegen, en dat is goed nieuws. De voorspelling is dat het vertrouwen de komende tijd lichtelijk zal blijven stijgen.
De vooraanstaande oorzaak van het wantrouwen ligt bij het gevoel van de consument dat het vertrouwen van anderen consumenten laag ligt. De oorzaak van dit gevoel is de negatieve aandacht die in de media aan verzekeraars wordt geschonken. Men denkt dat de instanties dan wel een slechte naam ‘moeten’ hebben en baseren hun eigen mening daarop.
Het gevoel van wantrouwen overheerst en hier moet natuurlijk iets aan gedaan worden. Ten eerste moet het klantbelang centraal gesteld worden. Op deze manier krijgt de klant wat hij wilt en heeft hij het gevoel dat hij gehoord wordt. Het tweede punt waar aandacht aan besteed moet worden is eenvoud en transparantie. Een klant haakt snel af als er onduidelijkheid is vanuit een bedrijf die financiële zaken regelt voor hem of haar. Verzekeraars werken hier momenteel aan en hopen het vertrouwen zo steeds hoger te tillen.