De budgetpolis is in trek. De lage premie doet een groeiend aantal consumenten besluiten om voor deze goedkope zorgverzekering te kiezen. Echter blijkt nu dat veel patiënten een (groot) deel van de behandelingskosten zelf moeten betalen, omdat deze niet worden vergoed. De lijnen van de ziekenhuizen staan inmiddels roodgloeiend. Patiënten vragen zich massaal af waarom zij de rekening krijgen.
Patiënten met een budgetpolis moeten dus steeds vaker zelf opdraaien voor de kosten van een ziekenhuisbehandeling. Dit kan het gevolg zijn van een behandeling die niet meer binnen het verzekeringspakket valt of het feit dat de zorgverzekeraar geen contract meer met de zorgverlener in kwestie heeft. Wat bijvoorbeeld eerder wel het geval was. Patiënten komen hier pas achter op het moment dat de rekening maanden later thuis op de deurmat valt.
Verschillende ziekenhuizen hebben NOS laten weten problemen te hebben met de groei van het aantal onduidelijkheden rondom de budgetpolis. Er zijn zelfs ziekenhuizen die een speciaal team samengesteld hebben om alle vragen over de vergoedingen op te kunnen vangen. Dit omdat de baliemedewerkers hier inhoudelijk geen raad mee wisten.
De Nederlandse Zorgautoriteit is van mening dat het juist informeren van patiënten een taak is voor de ziekenhuizen en zorgverzekeraars samen. In de loop van 2015 zal de omvang van dit probleem duidelijk worden. De betrokken partijen zullen een oplossing moeten gaan vinden om de patiënt van de juiste informatie over hun zorgverzekering te voorzien.