Wanneer u een pakketreis of een gekoppeld reisarrangement boekt, is de reisaanbieder verplicht om maatregelen te nemen voor het geval zij failliet gaat. Dit heet de garantieregeling. Bij een pakketreis geldt dit voor alle onderdelen die de reisaanbieder verkoopt. Maar bij een gekoppeld reisarrangement heeft u 2 overeenkomsten met 2 verschillende reisaanbieders. Alleen de 1e reisaanbieder is verplicht om garantiemaatregelen te treffen. En dan alleen voor het deel van de reis dat zij zelf verkoopt.
Nederlandse reisaanbieders zijn verplicht om zich te verzekeren tegen financiële tegenvallers en faillissement. Zo is TCN aangesloten bij Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Dit fonds staat garant voor het vooruitbetaalde reisgeld. Zij zorgen ervoor dat u de reis alsnog kunt afmaken of dat u uw geld terugkrijgt. Dit is alvast een geruststelling voor de huidige gedupeerden.
Wat zijn uw rechten?
Wanneer u nog niet op vakantie bent maar wel al (een deel van) uw reissom heeft betaald moet de reisaanbieder ervoor zorgen dat u uw geld terugkrijgt. Ook kan het zijn dat een andere reisaanbieder uw reis overneemt, zodat uw reis gewoon door kan gaan.
Als u al wel op reis bent wanneer uw reisaanbieder failliet gaat ligt het net iets anders. Stel dat het vervoer naar uw vakantieadres ook onderdeel van de pakketreis of het gekoppeld reisarrangement was, moet de reisaanbieder ervoor zorgen dat u terug kunt komen. Een reisaanbieder mag zelf bepalen hoe zij dit regelt. Zolang de garantieregeling er maar voor zorgt dat u bij faillissement de volledige reissom terugkrijgt. Of er moet geregeld worden dat de reis op een andere manier door kan gaan.
Ook kan het zijn dat uzelf nogmaals het hotel moet boeken en betalen. Deze extra kosten kunt u vervolgens bij SGR declareren. Deze kosten moeten natuurlijk wel enigszins worden beperkt want wanneer deze te hoog zijn zullen ze niet worden vergoed. Uw eigen reisorganisatie zal u op de hoogte brengen van het faillissement en de gevolgen. Ook wordt u door hen op de hoogte gebracht over wat er staat te gebeuren.
Check in het geval van een faillissement de website van de reisorganisatie. Het komt helaas vaak voor dat er niet direct informatie beschikbaar is. In dat geval is het belangrijk om rustig te blijven en zelf geen overhaaste beslissingen te nemen. Bij vragen over de terugvlucht kunt u het beste contact opnemen met de vliegmaatschappij waarmee u vliegt. Zij kunnen u meer duidelijkheid geven over of de vlucht kan doorgaan of niet.
Veel reisaanbieders zijn hiervoor aangesloten bij een garantiefonds zoals:
- Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)
- Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO)
- Stichting Take Over (STO)
- HISWA boekingsgarantie
Wanneer uw reisaanbieder niet is aangesloten bij een garantiefonds? Dan moet de reisaanbieder andere maatregelen hebben genomen. Op de website, in een reisgids of de reisfolder van de betreffende aanbieder moet u kunnen vinden of de organisatie is aangesloten bij een van de garantiefondsen. U herkent deze in ieder geval aan een logo van het betreffende fonds, maar soms staat er ook informatie op de website.
Check daarom altijd voor u boekt welke maatregelen uw reisaanbieder heeft genomen. Zorg dat u goed bent geïnformeerd en precies weet waar u aan toe bent. Zo loopt u niet het risico dat u bij een faillissement uw geld niet terugkrijgt. Controleer ook kort voor vertrek of de aanbieder nog steeds is aangesloten bij een garantiefonds, om te voorkomen dat u voor een nare verrassing komt te staan. Dit kunt u het beste rechtstreeks bij het garantiefonds doen, zodat u zeker de juiste informatie hebt.
Faillissement van een luchtvaartmaatschappij
Bij een faillissement van een luchtvaartmaatschappij gaat het er iets anders aan toe. In tegenstelling tot bij pakketreizen of gekoppelde reisarrangementen gelden er voor (lijn)vluchten geen verplichte garantieregelingen. Wel kunt u bij sommige luchtvaarmaatschappijen zelf een verzekering tegen faillissement afsluiten. U kunt dan in geval van faillissement contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij. Bij een chartervlucht moet de reisaanbieder wel een nieuwe reis voor u regelen.
Indienen van een claim
Nadat u te maken heeft gekregen met een faillissement moet u binnen twee maanden na het voorval een claim indienen bij SGR. Deze claim kunt u online indienen via sgr.nl. Goed om te weten is dat alleen pakketreizen of reisarrangementen worden vergoed. Zitten in uw reis alleen overnachtingen en uitjes, maar niet de vlucht naar de vakantiebestemming? Dan kunt u alleen een claim indienen voor die zaken. De vlucht gaat in die situatie namelijk buiten de organisatie om.
Wanneer u kortingsbonnen of vouchers van een reisorganisatie heeft die failliet is gegaan, kunt u deze niet meer gebruiken. U kunt hiervoor helaas geen claim indienen bij SGR. Onthoud dat het belangrijk is om goed op de hoogte te zijn van alle zaken omtrent faillissement zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Wees goed voorbereid en houd er rekening mee dat er altijd iets mis kan gaan.
Dus wilt u onverstoord op vakantie? Dan kunt u het best een reisverzekering afsluiten. Zo komt u niet onnodig voor allerlei verassingen te staan buiten de landgrenzen. Wilt u toch eerst nog meer weten over reisverzekeringen? Op onze site is hier nog veel meer info over te vinden. Wilt u alle reisverzekeringen vergelijken en kijken welke het beste bij u past? Dan kunt u gebruik maken van onze vergelijker. Deze laat zien wat voor u het meest voordelig is! Wij van verzekering.nl wensen u in ieder geval alvast een veilige en prettige reis toe!