Sterke punten van deze bedrijven
Hetgeen waar deze bedrijven zo sterk in zijn is het bieden van een complete klantbeleving. Iets wat op de verzekeringsmarkt erg belangrijk kan zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verzekeren van een auto. Door de goede klantbeleving door deze bedrijven kunnen verzekerden bijvoorbeeld makkelijker een schade indienen. De mogelijkheden voor deze tech-giganten zijn eindeloos, ook zijn deze bedrijven erg kapitaalkrachtig.
Jongeren zullen snel aanhaken
Het feit dat jongeren sneller met technologische veranderingen meegaan dan anderen, maakt dat deze groep eerder een verzekering bij een van deze tech-giganten af zou sluiten. Deze bedrijven zullen vooral online met de klant in contact staan en dat past bij jongeren. Ouderen zullen zich hier minder snel mee conformeren aangezien zij bijvoorbeeld graag telefonisch contact willen met de desbetreffende verzekeraar.
Markten worden al betreden
In de VS heeft Google zelfs al een vergunning gekregen om autoverzekeringen te verstrekken in 26 staten. Het zal dus, zoals het ernaar uitziet, slecht een kwestie van tijd zijn voordat de eerste verzekeringen in Nederland zullen worden aangeboden. Google zal hierbij waarschijnlijk gaan werken vanuit hun huidige kantoor in Amsterdam. Een manier waarop zij hier in Nederland goed zouden kunnen beginnen is bij het overnemen van een vergelijkingssite. Dit hebben zij ook eerder gedaan in de VS. Wel moeten tech-giganten als Google rekening houden met de uitgebreide voorwaarden die worden gesteld om de verzekeringsmarkt te mogen betreden. Er moet bijvoorbeeld een vergunning worden afgegeven vanuit de Nederlandsche bank.
Toekomstbeeld
Het zou dus zomaar kunnen dat Google of Amazon in de toekomst ook tussen de te vergelijken verzekering aanbieders staan. Google en Amazon zijn bedrijven die zich kenmerken door het doorvoeren van technologische veranderingen. Voorlopig is de verzekeringsmarkt echter nog niet erg happig op technologische innovaties. Men wil gewoon nog kunnen bellen met de verzekeraar, het aantal te rijden kilometers per jaar op kunnen geven en een premie betalen die op het collectief is gebaseerd. In de toekomst zal dit waarschijnlijk anders worden. Premies zullen meer op de desbetreffende persoon worden gebaseerd en het rijgedrag. Er worden nu al verzekeringen aangeboden met een premie die bijvoorbeeld gebaseerd wordt op het rijgedrag. Dit zal in de toekomst alleen maar verder gaan aangezien de technologie daarvoor aanwezig is. De vraag is echter hoe de consument hierop zal reageren. Willen wij bijvoorbeeld wel dat de premie gebaseerd wordt op ons rijgedrag? De toekomst zal het leren.