Wie een nieuw telefoonabonnement gaat afsluiten moet zichzelf goed te rade gaan waar het nieuwe abonnement aan moet voldoen. In telefoonwinkels worden werknemers namelijk beloond als zij hun targets halen. Deze beloningen bestaan uit geld die de werknemers boven op hun salaris ontvangen.
Geen goed advies
De werknemers van telefoonwinkels krijgen aan het begin van de maand een aantal targets die zij moeten behalen. Zo moeten zij bijvoorbeeld een x aantal verzekeringen per maand voorschrijven en een x aantal tablets verkopen. De werknemers krijgen vanuit de organisatie speciale verkooptrainingen zodat klanten vaak op gaan in hun verhaaltje. De targets zijn niet gemakkelijk te behalen.
Hierdoor zijn zij extra gedreven om u alles aan te smeren wat zij kunnen. Dit gaat helaas vaak ten koste van een deskundig advies. Zo hameren de werknemers erop dat u een telefoonverzekering moet afsluiten omdat schade aan uw toestel door geen enkele andere verzekering wordt gedekt. Wat in de praktijk heel anders ligt. Uw toestel kan vallen binnen uw inboedelverzekering, wanneer u deze laat vallen in uw huis bijvoorbeeld. Of als iemand anders uw toestel laat vallen, kunt u de schade claimen op zijn of haar aansprakelijkheidsverzekering.
Een goede voorbereiding
Om niet in de salestrucks te trappen van de adviseur in kwestie dient u uzelf goed voor te bereiden voordat u naar de winkel gaat. U kunt bijvoorbeeld al veel informatie op het internet vinden. Zo heeft bijna iedere provider een eigen internetsite waar hun gehele aanbod op te vinden is. Of u kunt telefonisch contact opnemen met een aantal verschillende providers om hun aanbod te vergelijken.
Een telefoonverzekering kost al gauw een tientje per maand. Dit lijkt een klein bedrag maar als u een abonnement afsluit van 24 maanden zijn de totale kosten maar liefst € 240! Een fors bedrag terwijl de dekking enkel tegen water-, diefstal- en valschade is. Stelt u voor dat uw batterij het begeeft buiten uw garantietijd, dan zijn de kosten voor uzelf.