De Social Media Insurance Monitor 2016 is weer verschenen. Uit dit onderzoek blijkt welke verzekeraar het afgelopen jaar het beste heeft gescoord op sociale media. Het gebruik van deze sociale media kanalen wordt ook steeds belangrijker voor de verzekeraars. De strijd om de tijd en aandacht van de consument wordt steeds groter. Zodra de verzekeraar de aandacht kan grijpen en vast kan houden, zitten ze goed.
Aangezien sociale media tegenwoordig volop gebruikt wordt, zullen verzekeraars er ook aan moeten gaan geloven. Sommige verzekeraars doen dit al beter dan andere. Dit blijkt ook weer uit de uitkomst van de Social Media Insurance Monitor 2016 van ITDS Business Consultants. Dit is een onderzoek naar de inzet van sociale media kanalen van 75 verzekeraars. Dit jaar is Zilveren Kruis er met de Gouden Award vandoor gegaan. Coöperatie DELA heeft de Zilveren Award gewonnen en Centraal beheer de Bronzen Award.
Zilveren Kruis stond vorig jaar op de vijfde plek. De verzekeraar heeft flinke stappen gezet om nu op de eerste plaats terecht te komen. Zilveren Kruis zet alle kanalen in op een manier waarop deze het beste tot zijn recht komt. Door op Instagram de foodtrend te volgen, spreekt de verzekeraar weer een heel nieuw publiek aan. Op het Instagramaccount kwamen ze op het idee van #Saptember. Hiermee werd elke dag in September weer een nieuw idee voor een sapje gedeeld. Op Facebook is de verzekeraar wat informatiever. Door links naar de site te plaatsen en vaak naar de mening van de bezoeker te vragen, proberen ze een vertrouwensband op te bouwen.
Desalniettemin moeten verzekeraars nog veel werken aan hun sociale media plannen. Volgens de commercieel directeur van ITDS, het bedrijf van het onderzoek, bouwen verzekeraars nog geen continue band op met de klanten. Dit betekent dat verzekeraars sociale media nog veel sterker kunnen inzetten dan dat ze nu doen. Het verkrijgen van een band met de klant kan zeer waardevol zijn voor de verzekeraars. Dit is alleen nog lastiger voor elkaar te krijgen dan men denkt. De veranderingen in het gedrag van de consument zijn niet altijd meer makkelijk te volgen. Maar, als de focus geheel op de klant wordt gelegd, kunnen verzekeraars de tijd en aandacht krijgen waar ze naar zoeken.