Startende zorgverzekeraars hebben meer kans om succesvol te worden als ze zouden mogen afwijken van de standaard acceptatieplicht. Als een verzekeraar meer verzekerden moet accepteren dan dat hij eigenlijk aankan, is financieel groeien lastig. Het is goed voor de concurrentie in de markt als beginnende verzekeraars wat meer ruimte krijgen om op te starten.
Voor nieuwe zorgverzekeraars is het niet makkelijk om de markt te betreden. Het kan voorkomen dat de verzekeraar geen klanten trekt, maar het kan ook gebeuren dat er te veel consumenten interesse hebben. Nu klinkt dat misschien vreemd, maar in de huidige situatie is het zo dat zorgverzekeraars niemand mogen weigeren voor een basisverzekering. Als beginnende verzekeraar kan dit je in de problemen brengen. Hoe meer verzekerden de verzekeraar heeft, hoe meer geld er achter de hand moet worden gehouden. Dat kan nog wel eens een hele opgave zijn.
Daarom vindt Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat beginnende verzekeraars meer bewegingsvrijheid zouden moeten krijgen in het accepteren van verzekerden. Door in de eerste paar jaar van het bestaan wél mensen te mogen weigeren, kan de verzekeraar langzaam maar zeker groot worden. Dit zou ook positief uitvallen voor de markt, aangezien verzekeraars op deze manier beter met elkaar kunnen concurreren. Momenteel is het eigenlijk een oneerlijke race tegen de grotere verzekeraars.
Het ACM vindt ook dat het goed zou zijn voor de markt als verzekeraars zelf zouden mogen bepalen wat ze met hun winst doen. In de huidige situatie wordt er van verzekeraars verwacht om de premie te drukken met eigen geld. Zodra verzekeraars dit geld voor een ander doeleinde zouden kunnen gebruiken, bestaat er meer kans om te groeien.