De zomer van 2015 is officieel ten einde. Tijd voor reisverzekeraars om de totale bagageschade op te maken over de afgelopen zomermaanden. In de top vijf van reisverzekeraars Europeesche en Allianz Global Assistance staat de smartphone op nummer één. De toenemende populariteit is dus ook terug te zien in het aantal schades. Uit de polisvoorwaarden van reisverzekeraars blijkt echter dat smartphones soms niet of in de meeste gevallen maar beperkt verzekerd zijn.
Smartphones blijven tijdens een dagje strand of een excursie niet in de kluis of het nachtkastje van het hotel of appartement liggen zoals vroeger. De mobiele telefoon werd eigenlijk alleen gebruikt in noodgevallen of om het thuisfront af en toe op de hoogte te houden.
Tegenwoordig is de smartphone onmisbaar tijdens vakanties. Foto- en videocamera’s lijken overbodig te zijn geworden. Dit is een opvallend gegeven volgens verzekeraar Allianz Global Assistance. De camera komt dit jaar namelijk niet meer voor in hun top vijf reisschades.
Laura van Lingen, woordvoerder van Nationale Nederlanden, geeft aan dat schade aan of verlies van smartphones, tablets en brillen ook bij hun het meest geclaimd worden op de reisverzekering.
Maximale vergoedingen in polisvoorwaarden
De vergoeding voor bagage verschilt per reisverzekeraar. Dit geldt dus ook voor de smartphone. Uit een vergelijking van de polisvoorwaarden van doorlopende reisverzekeringen blijkt dat de smartphone niet of maar tot een bepaald bedrag verzekerd is. De meeste bedragen komen uit op 250 tot 500 euro per gebeurtenis of per reis, maar er zijn ook uitzonderingen.
Overzicht: Vergoedingen smartphone 2015
HEMA en InShared vergoeden niets
Verzekerden met een doorlopende reisverzekering van HEMA en InShared komen van een koude kermis thuis als hun mobiele telefoon kapot gaat of gestolen wordt tijdens de vakantie. Schade aan of diefstal van een smartphone is bij deze verzekeraars helemaal niet gedekt.
Reisverzekeraar Europeesche biedt geen vergoeding voor een smartphone bij de basisdekking. Verzekerden kunnen kiezen tussen basis, comfort of optimaal. De maximale vergoeding voor een telefoon is bij de basisdekking 100 euro. Maar daar staat tegelijkertijd een eigen risico van 100 euro tegenover. Dit betekent een vergoeding van 0 euro. Niets dus. Klaske Woolthuis, woordvoerder van Europeesche, bevestigt dit.
De reden hiervoor is dat de basisdekking in eerste instantie dekking biedt voor het belangrijkste: goede hulpverlening. Bagage is binnen deze verzekering dus minder uitgebreid verzekerd. Het gaat natuurlijk ook om een basisdekking die goedkoper is dan een reisverzekering met een uitgebreidere dekking zoals comfort of optimaal.
Reisverzekeraars met hoogste vergoeding
Verzekerden die veel waarde hechten aan hun bagage kunnen bij de meeste reisverzekeraars kiezen voor een doorlopende reisverzekering met een uitgebreidere dekking. Deze polissen bieden dan ook een betere dekking voor de smartphone.
Zo vergoedt Klaverblad maximaal 1500 euro bij schade aan elektronische apparatuur inclusief accessoires. De smartphone valt hier ook onder. Er geldt wel een eigen risico van 50 euro.
Daarnaast bieden bijvoorbeeld Allianz Global Assistance en de ANWB een uitgebreidere dekking voor smartphones wanneer een verzekerde kiest voor de comfort-, premium- of excellentdekking. De maximale vergoeding kan dan oplopen tot 1750 euro.
Verzekerde kijkt naar prijs, niet naar polisvoorwaarden
Volgens Klaske Woolthuis van de Europeesche letten mensen bij het afsluiten nog steeds vooral op de premie. Pas op het moment dat er schade is, worden de polisvoorwaarden erbij gepakt. Het komt dus nog steeds voor dat de verzekeraar een verzekerde teleur moet stellen als blijkt dat er een beperkte vergoeding geldt voor bijvoorbeeld de smartphone.
Verzekering.nl wijst mensen er dan ook graag op dat polisvoorwaarden een heel belangrijk onderdeel zijn van een verzekering. Niet iedereen hecht waarde aan dezelfde dingen. Verzekerden kunnen hier dus rekening mee houden in de zoektocht naar een goede reisverzekering.