Hoe ervaar jij onze site?

Geef ons jouw mening zodat wij onze site
nog verder kunnen verbeteren.

klik hier
Op de hoogte
blijven?

Het aantal klachten over verzekeringen nemen toe

23 October 2020 - NIma

Dit jaar kregen verzekeringsmaatschappijen 6% meer klachten over verzekeringen dan in dezelfde periode vorig jaar, aldus de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Bij de 176 aanbieders kwamen er in totaal rond de 170.000 klachten binnen. Deze klachten gingen veelal over de zorg-, levens- en schadeverzekeringen. Er werden door de consumenten bij hun aanbieder rond de 9.000 klachten meer ingediend dan in het jaar ervoor.

De zorgverzekering kent veel klagers

Meer dan de helft van deze klachten betreft de ziektekostenverzekering. Deze verzekering kent de meeste polissen en hier gaat een hoop geld in om als het gaan om de premiebedragen per maand. Het aantal klachten over zorgverzekeringen is met 15% gestegen in vergelijking met 2018, deze stijging was ook waar te nemen bij de autoverzekeringen. De klachten omtrent levens- en schadeverzekeringen namen dan weer licht af.

Groot aantal klachten omtrent autoverzekeringen

Naast de stijging in het aantal klachten van de deelmarktzorg wordt er door de AFM ook een stijging in het klachten aantal bij de motorrijtuigenverzekering gezien. Dit is een stijging van 15 procent ten opzichte van 2018. Het aantal klachten in de categorie schade overig is gedaald met 17 procent

Merendeel gaat omtrent de beheerfase

In het AFM-klachtenrapport is ook het aantal geregistreerde klachten per fase van de dienstverlening weergegeven. Het merendeel van de klachten die binnenkomen; 46% gaat omtrent de dienstverlening beheerfase. Van de klachten die er gedurende de looptijd ontstaan is dit een zeer brede categorie. Verder komen er ook een hoop klachten binnen als het gaat om de afhandelingsfase.

Klachtenafhandeling: twee weken

De AFM heeft onderzoek gedaan naar de gemiddelde duur van een klachtenafhandeling.

In het algemeen worden de klachten binnen 14 dagen afgehandeld. De klachten die het langst duren om af te handelen zijn klachten omtrent het direct ingaand pensioen. Deze klachten hebben een afhandelingstijd van gemiddeld 35 dagen. Klachten omtrent de reisverzekering worden door de verzekeraars afgehandeld in gemiddeld 9 dagen.

Vergelijk de beste verzekeraars

© copyright