Op de hoogte
blijven?
27 August 2019 - NIma

De kosten van een uitvaart zijn de afgelopen jaren enorm toegenomen. Gelukkig hoeft u zich geen zorgen te maken en kunt u rekenen op uw uitvaartverzekering, toch? Helaas is in sommige gevallen niets minder waar: begin juli 2019 maakte uitvaartverzekeraar Yarden bekend dat kostenstijgingen van producten en diensten binnen hun pakketten in de toekomst op de klant verhaald zullen worden. Maar waar hebben klanten de afgelopen jaren dan premie voor betaald? Verzekerden dienen hun klachten in bij Radar wegens onrechtmatig wijzigen van de polisvoorwaarden.

Van naturapolis naar sommenpolis

Begin juli 2019 kwam Yarden in opspraak door 380.000 verzekeringen te bevriezen. De pakketpolis of ‘naturapolis’ zal worden omgezet naar een sommenpolis. Dat betekent dat klanten plotseling geen recht meer hebben op diensten die altijd in hun verzekering hebben gezeten. En waar jarenlang premie voor is betaald. Radar ontving tientallen klachten over Yarden van klanten, die aangedaan reageerden. Nu zal pas na het overlijden gekeken worden waar de verzekerde wel en niet recht op heeft. En dat is wel het laatste waar polishouders hun nabestaanden mee willen opzadelen.

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat Yarden negatief in het nieuws komt met deze poliswijziging: in 2007 zette de verzekeraar de naturapolis al om in een sommenpolis. In plaats van een volledig dienstenpakket zou de klant vanaf dan uitsluitend recht hebben op een vastgesteld geldbedrag. Alleen verzekerden die bezwaar maakten kwamen destijds onder de omzetting naar een sommenverzekering uit. Yarden werd toen al terechtgewezen door de Ombudsman Financiële Dienstverlening. Nu lijkt de wijziging toch definitief voor alle klanten te worden doorgezet.

Andere tijden

Volgens Yarden zijn de pakketverzekeringen simpelweg niet meer van deze tijd. Vroeger lag de rente hoger en waren uitvaarten een stuk goedkoper. Om financiële problemen op langere termijn te voorkomen voelt de verzekeraar zich genoodzaakt de polisvoorwaarden aan te passen. De achterliggende waarheid is dat Yarden veel meer klanten met pakketpolissen blijkt te hebben dan gedacht. De poliswijziging uit 2007 bleek niet volgens de voorwaarden gebeurd te zijn, waardoor klanten nog altijd profiteren van een naturapolis. Nu hakt Yarden definitief de knoop door en krijgen verzekerden eindelijk duidelijkheid. Het is alleen niet de uitkomst waar zij op zaten te wachten.

Wat nu als klant?

Als polishouder is het sowieso verstandig om na te gaan wat voor verzekering u heeft en of dit wel de verzekering is die u wenst te hebben. Is er duidelijkheid over waarvoor u bent verzekerd? Verzekering.nl geeft antwoord op veelgestelde vragen over uitvaartverzekeringen. En blijkt u een sommenverzekering te hebben, ga dan altijd na of het verzekerde bedrag de kosten van uw uitvaartwensen wel dekt. Bij onduidelijkheden is het van belang afspraken met uw verzekeraar zwart-op-wit te hebben. Tot slot is het uiteraard mogelijk bezwaar te maken tegen de wijziging van Yarden. Heeft u geen uitvaartverzekering of wilt u overstappen? Voorkom zorgen over uw uitvaart en maak een goede vergelijking op basis van uw wensen.

Vergelijk de beste verzekeraars

Overige informatie

© copyright