Op de hoogte
blijven?
18 July 2018 - NIma

Volgens de FD Is het bijna onmogelijk voor Taxi’s om een verzekering af te sluiten. Dit is het gevolg van het versoepelen van de taxiwet in 2016. Hierdoor zijn veel meer taxi’s. Gemiddelde leeftijd van de chauffeurs is ook gedaald. En de schadelast is juist gestegen.

Nationale Nederlanden en MS Amlin, die een van de weinige verzekeringsmaatschappijen waren die nog wel taxiverzekeringen aanboden zijn hiermee gestopt.

Allianz en ASR bieden deze verzekering wel aan maar dan met zulke strenge voorwaarden dat het gros van de taxichauffeurs niet bij hen terecht kan.

Een groot deel van de taxichauffeurs is dan ook overgeleverd aan een verzekering bij de Vereende. Deze door de verzekeraars ondersteunde club verzekert partijen die door gewone verzekeraars niet worden verzekerd. Hier rekenen zij wel enorme prijs voor. De premies voor taxi’s is alleen dit jaar al bij de Vereende met 40% gestegen. Los van de dure prijskaartje profiteert de Vereende van het gebrek aan concurrentie. In mei dit jaar hebben zij bijvoorbeeld twee keer meer verzekeringen afgesloten dan vorig jaar mei.


Het probleem is echter niet alleen in de taxibranche maar in de hele autoverzekeringsbranche. Volgens De Nederlandse Bank is het zorgwekkend dat geen een verzekeraar in de autobranche structureel winst weet te maken. De verzekeraars zouden of de premies moeten verhogen of de verzekering niet meer aan bieden. Dit kan echter in de taxibranche leiden tot meer onverzekerde rijders of fraude door zich als particulier te verzekeren.


Vergelijk de beste verzekeraars

Overige informatie

© copyright