Op de hoogte
blijven?
18 June 2018 - Joanne

Afgelopen vrijdag is de bezorgdienst Deliveroo gedagvaard door haar eigen bezorgers. Dit is gebeurd door een 19 jarige jongen die in dienst is van Deliveroo, genaamd Sytze. Deliveroo bezorgers werken op ZZP-basis, waardoor Deliveroo zelf minder kosten maakt. Een werknemer daadwerkelijk in dienst nemen is duurder dan een factuur van een bezorger te betalen. Het bedrijf wordt gedagvaard door haar eigen bezorgers omdat zij vinden dat ze niet echt onafhankelijk zijn.

Van loondienst naar zelfstandig

Deliveroo begon rond de jaarwisseling naar 2016 met haar diensten in Nederland. Toen nam Deliveroo medewerkers nog in dienst. In de zomer van 2017 begon Deliveroo met het veranderen van het personeelsbestand. De contracten van bezorgers liet Deliveroo aflopen en zij introduceerden een systeem waarbij bezorgers op zelfstandige basis moesten werken. Deliveroo bezorgers moeten zich tot de dag van vandaag inschrijven bij de kamer van koophandel, en zelf aspecten regelen als verzekeringen en belastingen aangezien zij zelfstandigen zijn. In Duitsland en in het Verenigd Koninkrijk werd dit systeem al gebruikt.

Waarom zijn de bezorgers niet echt onafhankelijk?

Sytze beroept zich op de definitie van zelfstandigheid. Bij zelfstandigheid kunnen ZZP’ers namelijk ook hun eigen opdrachtgevers en vergoeding bepalen, terwijl ZZP’ers bij Deliveroo maar één opdrachtgever kennen en dat is Deliveroo zelf en zij kunnen ook niet zelf de vergoeding onderhandelen. Sytze heeft een crowdfundingsactie opgezet met hulp van de PvdA, hierdoor is er geld ingezameld om voor alle Deliveroo bezorgers een advocaat in te huren en Deliveroo te dagvaarden. Zij vinden officieel dat zij een arbeidsrelatie hebben met Deliveroo en dus ook een arbeidsovereenkomst moeten krijgen. Dit zou hen de status werknemer geven i.p.v. zelfstandige.

Hoe is hiermee omgegaan in andere landen?

In Spanje is bij het gerechtshof in Valencia een soortgelijke klacht ingediend. Een ex-medewerker beklaagde zich en vond ook dat er onder valse zelfstandigheids voorwaarden werd gewerkt. Deze ex-medewerker werd in het gelijk gesteld door de rechtbank. Hierdoor kregen de bezorgers voor de Spaanse wet dus een status van werknemer aangezien zij achtten dat een arbeidsrelatie bewezen was. Hierdoor had de ex-medewerker ook recht op dezelfde ontslagvergoeding als normale Deliveroo medewerkers.

In België heeft de Federale overheidsdienst sociale zekerheid ook geconcludeerd dat deze “zelfstandige bezorgers” voor het Belgisch gerecht als medewerkers in loondienst moeten worden gezien.

Verzekering

Eerder dit jaar besloot het management van Deliveroo in Londen, geregistreerd onder Roofoods Ltd. dat alle medewerkers wereldwijd voor bepaalde zaken vanuit het bedrijf verzekerd moesten worden. Dit heeft er echter niet toe geleid dat de Nederlandse Sytze op andere gedachten kwam. Hij vond dit meer een vorm van propaganda vanuit het bedrijf. Deliveroo zal opgeroepen worden om voor de rechter in Nederland te verschijnen, waarna uiteindelijk uitspraak zal worden gedaan over hoe bezorgers van Deliveroo worden beschouwd voor het Nederlands gerecht.

Vergelijk de beste verzekeraars

Overige informatie

© copyright