Op de hoogte
blijven?
23 May 2018 - Joanne

Dat kleine ongelukje waar je eigenlijk alleen een achterlicht van een andere auto hebt geraakt, kan grote gevolgen hebben voor je verzekering. Als er een schade moet worden vergoed door je eigen verzekering verlies je een deel van het gegeven kortingspercentage waardoor je meer premie gaat betalen. Ook wordt er een registratie gemaakt van de schade in het systeem dat verzekeraars gebruiken om aanvragen te controleren. Je kan jezelf afvragen of het slimmer is, mits er voldoende middelen zijn, om de schade misschien zelf te vergoeden.

Schade zelf betalen of claimen?

Dat kleine ongelukje waar je eigenlijk alleen een achterlicht van een andere auto hebt geraakt, kan grote gevolgen hebben voor je verzekering. Als er een schade moet worden vergoed door je eigen verzekering verlies je een deel van het gegeven kortingspercentage waardoor je meer premie gaat betalen. Ook wordt er een registratie gemaakt van de schade in het systeem dat verzekeraars gebruiken om aanvragen te controleren. Je kan jezelf afvragen of het slimmer is, mits er voldoende middelen zijn, om de schade misschien zelf te vergoeden.

Belangrijk om te weten

De verzekeringen van motorvoertuigen werken met een bonus-malus ladder. In het geval dat er een schade moet worden vergoed door de eigen verzekering daalt men een aantal treden op deze ladder. Ook worden er vijf schadevrije jaren van het persoonlijke totaal afgehaald. Het heeft dus veel nadelen om daadwerkelijk een schade te laten vergoeden door de verzekeraar. Het voordeel ligt vooral bij grotere schades die moeilijker te betalen zijn, in die gevallen is het vaak beter om de verzekering aan te spreken aangezien je anders misschien te duur uit komt.

Veel verzekeraars bieden ook de mogelijkheid om de schade zelf te betalen. De verzekerde kan dan bij de verzekeraar aangeven het vergoede bedrag, weer aan de verzekeraar te betalen. Dit zodat het ongeluk geen gevolgen zal hebben voor de schadevrije jaren en de bonus-malus trede van de verzekerde. Om te berekenen of dit een goede oplossing zou zijn, moet men de bonus-malus tabel van de desbetreffende verzekering erbij pakken. De verzekerde zit nu in een bepaalde situatie qua schadevrije jaren en bonus-malus treden. In het geval van een ongeluk gaan er dus 5 schadevrije jaren van het totaal van de verzekerde af, ook daalt men op de bonus-malus tabel, waardoor een nieuwe situatie ontstaat. Aan die situatie is een kortingspercentage verbonden. Door het verschil in premie te berekenen kan de verzekerde voor een zelf gekozen periode zien wat het verschil zou zijn met de oude situatie. Door deze berekening uit te voeren kan een verzekerde voor zichzelf uitrekenen of hij het waard vindt om de schade zelf te vergoeden.

Oplossingen

In het geval van een ongeluk moet natuurlijk eerst altijd de schuldvraag worden beantwoord. Op het moment dat het antwoord op de schuldvraag duidelijk is, kunnen de verzekeringspapieren worden ingevuld, waarna de schade kan worden ingediend bij de verzekeraar. Ook kan je ervoor kiezen om mondelinge afspraken te maken met de andere partij. In dit geval wordt de andere partij vertrouwd om de kosten dus te vergoeden. Dit heeft een voordeel, en dat is namelijk dat er geen registratie van ongeval wordt gedaan in uw schadehistorie. Op het moment dat u de andere partij echter niet vertrouwd, is het misschien handig om het alsnog via de verzekering te spelen. De schade kan natuurlijk gewoon bij de verzekeraar worden geclaimd maar de schade kan ook, binnen een bepaalde gegeven periode door de verzekeraar, nog betaald worden door de verzekerde aan de verzekeraar zelf, waardoor gevolgen m.b.t. de schadevrije jaren en de bonus-malus ladder worden uitgesloten.

Vergelijk de beste verzekeraars

Overige informatie

© copyright