Op de hoogte
blijven?
27 July 2015 - Jeremy

Het huren van een auto in het buitenland is voor veel vakantiegangers de ideale manier om het land van bestemming te ontdekken. Het online boeken van een huurauto is slechts een kwestie van een paar muisklikken, maar juist daarom ontstaan er aan de verhuurbalie veel problemen. Vakantiegangers zijn niet goed op de hoogte van de regels omtrent de borg en het eigen risico. Onwetende klanten komen hierdoor in vervelende discussies terecht en betalen onnodige kosten.

Verzekering.nl is in gesprek gegaan met HolidayCars.com, Auto Europe en Rentalcars.com. Deze bemiddelaars bieden online huurauto's aan bij diverse verhuurbedrijven in het buitenland.

Borg
Voor een huurauto wordt door vrijwel alle lokale verhuurbedrijven een borg gevraagd. Michel Houthoff van HolidayCars.com vindt dit logisch, want vakantiegangers krijgen namelijk wel een auto van duizenden euro's mee voor één of meerdere weken. Maar niet iedereen is zich bewust van de hoogte van de borg. Veel mensen schrikken ervan als zij aan de verhuurbalie staan om de auto op te halen.

De borg staat gelijk aan het eigen risico plus de kosten voor een tank brandstof en extra's zoals navigatie of kinderzitjes. De hoogte kan per verhuurder verschillen, maar is voor een gewone personenauto gemiddeld 1000 euro. Het verhuurbedrijf wil er natuurlijk zeker van zijn dat de huurder in het geval van schade of diefstal het eigen risico kan betalen. Daarnaast is het vaak alleen mogelijk om de borg te voldoen door middel van een autorisatie op de creditcard van de hoofdbestuurder. Wordt de auto zonder schade ingeleverd? Dan wordt het geblokkeerde bedrag binnen enkele uren vrijgegeven.

Eigen risico
Bij het huren van een auto hoort ook een autoverzekering. Deze kan tijdens het online boekingsproces al geregeld worden. In de meeste gevallen kan de klant kiezen uit verschillende dekkingen. Daarnaast bieden sommige online bemiddelaars een extra verzekering van het eigen risico aan. Dit betekent niet dat de lokale autoverhuurder geen eigen risico meer hanteert. Nee, het betekent dat het schadebedrag later geclaimd kan worden bij de bemiddelaar. Is er schade? Dan zal de klant het schadebedrag (maximaal het eigen risico) eerst aan het verhuurbedrijf moeten betalen. Eenmaal thuisgekomen kan het bedrag geclaimd worden bij de bemiddelaar mits de huurder alle gevraagde documenten en bewijsstukken kan overleggen.

Verwarring aan verhuurbalie
Volgens Auto Europe ontstaat de meeste verwarring aan de verhuurbalie, omdat de klant niet precies weet hoe het werkt. Boekt iemand een huurauto via Auto Europe, dan zal er altijd een borg betaald moeten worden door middel van een autorisatie op de creditcard van de hoofdbestuurder. Indien de huurder op locatie geen borg wil achterlaten zal het betreffende verhuurbedrijf een mogelijkheid bieden om het eigen risico af te kopen. Accepteert de klant de borg op de creditcard? Dan hoeven er geen andere verzekeringen of afkoopregelingen betaald te worden.

Maar ondanks het feit dat sommige klanten tijdens het online boekingsproces het eigen risico al verzekerd hebben, komt het voor dat baliemedewerkers toch proberen extra geld te verdienen door ze nogmaals te wijzen op het eigen risico. Wil de klant geen borg achterlaten? Dan zullen ze extra moeten betalen en zijn klanten dus dubbel verzekerd.

Ook Rentalcars.com constateert dat de meeste verwarring ontstaat bij het ophalen van de huurauto. De problemen die klanten ervaren kunnen volgens deze bemiddelaar voor een groot deel worden voorkomen als de klant goed voorbereid aan de balie verschijnt.

Tips voor vakantiegangers
1 Lees de huurvoorwaarden goed door voordat de boeking wordt bevestigd. Hierin staat beschreven wat er wel en niet is inbegrepen in de huurprijs. Ook wordt vermeld hoe de borg moet worden voldaan, de hoogte van deze borg en de hoogte van het eigen risico.

2 Zorg voor voldoende bestedingsruimte op de creditcard van de hoofdbestuurder. Dit is nodig, omdat verhuurders altijd een borg zullen achterhouden tijdens de huurperiode. Hoe groter en duurder de huurauto, hoe hoger de borg.

3 Neem altijd een kopie van de boeking mee. Op de voucher staat het telefoonnummer van de bemiddelaar bij wie de auto is geboekt. Neem bij twijfel gerust contact op voor advies.

4 Houd bij thuiskomst het saldo op de creditcard goed in de gaten. Neem bij onverwachte afschrijvingen zo snel mogelijk contact op met de creditcardmaatschappij.

Vergelijk de beste verzekeraars

Overige informatie

© copyright