Op de hoogte
blijven?
2 July 2015 - Jeremy

Het doorspitten van de voorwaarden van een reisverzekering is voor de meeste mensen geen favoriete bezigheid. Maar belangrijk is het wel, want de informatie die reisverzekeraars momenteel beschikbaar stellen aan klanten laat hier en daar nog te wensen over. Dit blijkt uit onderzoek van Stichting toetsing verzekeraars. Deze stichting onderzocht in welke mate de aangesloten verzekeraars van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren hun klanten online en in brochures informeren over reisverzekeringen.

Één van de conclusies die getrokken kan worden is dat de informatievoorziening voldoende is, maar nog niet goed genoeg. Het moet echt beter volgens directeur Ron van Kesteren.

Te weinig communicatie over beperkingen en uitsluitingen
De informatie die gegeven wordt over uitsluitingen en beperkingen is nog niet duidelijk genoeg. Bij maar liefst 67% van de verzekeringsmaatschappijen ontbreekt heldere uitleg over bijvoorbeeld de beperking dat diefstal niet verzekerd is als de klant onvoldoende voorzorgsmaatregelen heeft genomen. Of denk aan de informatie over het eigen risico bij de reisverzekering.

Te weinig communicatie over bereiken eindleeftijd
Daarnaast communiceert meer dan de helft (52%) van de aangesloten verzekeraars niet met de klant over de eindleeftijd die reisverzekeringen hanteren. Dit betekent dat wanneer een kind de eindleeftijd bereikt de klant niet op de hoogte gesteld wordt van het feit dat het kind niet meer op de polis van de ouders verzekerd is.

De onderzochte verzekeraars scoren op alle onderdelen 64%. Een kleine voldoende. De verzekeraars die het keurmerk hebben, zullen binnen drie maanden een verbeterplan op moeten stellen.

Verzekeraars en totaal aantal verzekeringen
In totaal heeft Nederland ongeveer 170 verschillende verzekeraars. Daarvan zijn er 44 keurmerkhouders. De verzekeraars die aangesloten zijn bij het Keurmerk Klantgericht Verzekeren hebben samen ongeveer 70% van het totale premievolume. Het premievolume is het totaal van alle premies die verzekerden betalen voor hun verzekering.

Bron: Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Vergelijk de beste verzekeraars

Overige informatie

© copyright