Op de hoogte
blijven?
11 June 2015 - Jeremy

In de media verschijnen steeds meer berichten over de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Maar de Nederlander durft de controle nog niet uit handen te geven blijkt uit onderzoek van Verzekering.nl. Toch bevinden wij ons al midden in de overgangssituatie en zal de techniek het autorijden stap voor stap van ons overnemen. Er is geen weg meer terug.

De auto's die nu op de markt komen zijn in steeds grotere mate voorzien van technische snufjes die de bestuurder ondersteunen tijdens het rijden. Denk maar eens aan navigatie, automatisch inparkeren, Lane Keeping Aid en City Safety. Al deze mogelijkheden leiden ons langzaam richting de robotauto waar de mens niet of nauwelijks meer aan te pas komt. Maar er zullen nog veel stappen genomen moeten worden voordat de bestuurder zich helemaal overgeeft aan de techniek.

Onderweg
Op de vraag of de consument een geheel geautomatiseerd verkeer een realistisch toekomstbeeld vindt is verdeeld gereageerd. Een kleine meerderheid, 56 procent, ziet dit gebeuren. Echter vindt 44 procent van de respondenten dit niet realistisch.

Toch zijn we al middenin het hele proces van verandering beland. Marieke Martens, verkeerspsychologe en onderzoeker bij TNO op het gebied van intelligente transportsystemen en human factors, geeft aan dat we al veel verder zijn dan vijf of tien jaar geleden. Nu gaan er echt dingen gebeuren op de weg. Begin 2015 heeft de Nederlandse overheid de wet zelfs aangepast waardoor er nu pilots gedaan mogen worden. Dit was eerder verboden. ''We zijn nog lang niet bij de volledig onder alle omstandigheden zelfrijdende auto, maar er zijn wel gigantische stappen gezet" aldus Martens in de radiodocumentaire Auto-auto op NPO Radio1.

Geheel of deels zelfrijdend
Google doet inmiddels testen op Amerikaanse wegen met geheel zelfrijdende personenauto's. Dit zijn auto's zonder stuur, zonder pedalen. Andere automerken zijn bezig met de ontwikkeling van deels geautomatiseerde voertuigen. In deze auto's heb je nog wel de mogelijkheid om achter het stuur plaats te nemen. Het idee dat er in een auto nog wel een stuur en pedalen beschikbaar zijn spreekt de respondenten het meest aan. De controle wordt liever niet helemaal aan de techniek overgelaten. Slechts 24 procent zou direct voor een geheel zelfstandig rijdend voertuig kiezen.

De overige 76 procent voelt hier nog niet zoveel voor. En dat is logisch, want een proces met een omvang als deze neemt jaren in beslag. Autorijders zullen er stukje bij beetje aan moeten wennen. Over vijftig jaar vertellen opa's en oma's hun kleinkinderen dat zij ooit zelf mochten sturen in een auto. En dat er een tijd was dat je zelf gas gaf en bepaalde hoe hard je reed, met natuurlijk wel een kans op een bekeuring voor te hard rijden.

Drang naar controle
Door de komst van de zelfrijdende auto zal ook de beleving van het autorijden drastisch veranderen. De autorijder transformeert van bestuurder naar passagier. Mensen hoeven niet meer op het verkeer te letten zoals ze eerder deden. Er komt tijd vrij voor andere bezigheden.

Maar hoe ziet de gemiddelde Nederlander dit voor zich? Ook uit deze vraag blijkt dat de controle niet graag uit handen gegeven wordt. Er is nog een bepaalde drang naar controle die tijdens het veranderingsproces weggenomen zal moeten worden. Op de vraag wat de ondervraagde zou doen als hij of zij de auto niet meer bestuurt geeft maar liefst 42 procent aan toch op het verkeer te zullen letten. Verder verschilt de tijdsbesteding niet veel van de dingen die we nu doen in het openbaar vervoer. Mensen denken hun tijd te gaan besteden aan het bijhouden van sociale contacten (15%) en werken of studeren (15%). De overige 28 procent is verdeeld over het bijhouden van nieuws, series kijken en slapen.

Toename verkeersveiligheid
De consument staat nog een beetje huiverig tegenover de zelfrijdende auto waarbij je geen bestuurder meer bent, maar waarin je wordt gereden. Toch zijn de meesten er wel van overtuigd dat de hypermoderne, zelfrijdende auto bij zal dragen aan de verkeersveiligheid. 68 procent van de respondenten antwoordde ja op de vraag of de verkeersveiligheid zal toenemen door het gebruik van de zelfrijdende auto. Dit is ook één van de speerpunten van de ontwikkelingen van deze futuristische wagens.

Op den duur zullen ook andere soorten vervoer zich automatisch voortbewegen. Op de vraag welk soort vervoer dan het meest veilig is in de ogen van de respondenten, kwam de trein als winnaar uit de bus. De helft (50%) van alle respondenten koos de trein als meest veilig vervoersmiddel wanneer deze geheel zelfstandig werkt. Op de tweede plek kwam het vliegtuig (19%) en als derde de eigen personenauto (17%).

Bron: radiodocumentaire Auto-auto & 200 respondenten

Gerelateerde artikelen

Vergelijk de beste verzekeraars

Overige informatie

© copyright