Steeds meer jongeren proberen hun scooterverzekering goedkoper te maken door creatief met gegevens om te gaan. Uit onderzoek van Univé blijkt dat vooral leeftijd en de naam van de polishouder vaak worden aangepast om de premie te verlagen. Dit fenomeen, ook wel fronting genoemd, neemt de laatste jaren flink toe en brengt grote risico’s met zich mee.
Fronting steeds populairder
Fronting betekent dat iemand de scooterverzekering afsluit op naam van een ouder of ander volwassen persoon, zodat de premie lager uitvalt. Uit data van Univé blijkt dat in 2024 bij ongeveer 15 procent van de aanvragen een jongere niet als bestuurder op de polis stond terwijl dat in werkelijkheid wel zo was. In 2025 loopt dat zelfs op tot meer dan 20 procent. Bij 16-jarigen is het aandeel nog groter: rond de 40 procent sluit uiteindelijk een verzekering op naam van een ouder af.
Vespa’s vallen op
Niet elke scooter is even gevoelig voor dit soort praktijken. Vooral bij Vespa’s komt fronting opvallend vaak voor. In 2024 bleek in 22 procent van de verzekeringsaanvragen van jonge Vespa-rijders sprake te zijn van vermoedelijk fronting. Bij 16-jarigen was dit zelfs 52 procent. Bij andere merken, zoals Tomos, ligt dit percentage veel lager: rond de 7 procent.
Waarom jongeren dit doen
Jonge bestuurders hebben minder rijervaring en veroorzaken gemiddeld meer schade. Daardoor is hun premie hoger dan die van oudere bestuurders. Door de verzekering op naam van een ouder te zetten proberen jongeren het verschil in kosten te omzeilen. Het gevolg is dat alle verzekerden uiteindelijk een hogere premie betalen, omdat de risico’s verkeerd verdeeld worden.
Verzekeraars grijpen in
Univé en andere verzekeraars treden strenger op tegen fronting. Wordt er ontdekt dat de opgegeven gegevens niet kloppen, dan wordt er simpelweg niet uitgekeerd bij schade. Daarmee willen verzekeraars voorkomen dat anderen opdraaien voor de hogere risico’s van jongeren.