Bonnetje kwijt na brand of inbraak? Zo zit het met je inboedelverzekering

Inboedelverzekering nieuws

Onze top 5 inboedelverzekeraars

Bonnetje kwijt na brand of inbraak? Zo zit het met je inboedelverzekering

2 minuten leestijd

Als je onverhoopt slachtoffer wordt van een inbraak, brand of waterschade, is het natuurlijk flink schrikken en kan het financieel flink tegenvallen. Gelukkig biedt een inboedelverzekering dekking voor de schade aan je spullen. Maar hoe zit het eigenlijk als je geen aankoopbonnen meer hebt?

Waarom bonnetjes handig zijn

Bonnetjes of facturen zijn vaak het eerste bewijs dat je iets hebt aangeschaft: wat, wanneer en voor hoeveel. Dat vergemakkelijkt voor de verzekeraar het bepalen van de waarde van het verloren of beschadigde goed. Vooral bij dure spullen, zoals laptops, mobiele telefoons, sieraden of high-end elektronica, zijn deze aankoopbewijzen belangrijk.

Geen bon meer? Geen paniek

Je bent niet per se verplicht alle bonnen te bewaren. Verzekeraars begrijpen dat bij een brand of inbraak de papieren verloren kunnen gaan. In die gevallen kun je andere bewijsstukken aanleveren, zoals:

  • Foto’s van je spullen
  • Garantiebonnen of registratiecodes
  • Bankafschriften of creditcardoverzichten

Met zo’n alternatief bewijs kan de verzekeraar alsnog een redelijke schatting maken van de waarde.

Hoe wordt de waarde vastgesteld?

Verzekeraars hanteren meerdere methodes voor de waardebepaling van goederen:

  • Dagwaarde: wat het item op het moment van schade nog waard is, rekening houdend met afschrijving.
  • Nieuwwaarde: wat het kost om het product nieuw aan te schaffen. In sommige polissen is dit de basisvergoeding.
  • Reparatiekosten: als een item beschadigd is maar nog te herstellen, kunnen reparatiekosten de maatstaf zijn.

De exacte regeling verschilt per aanbieder. Sommige verzekeraars vergoeden de nieuwwaarde slechts tot een bepaalde termijn (bijv. 5 of 10 jaar).

Praktische tips voor jou

  • Maak een inventarislijst van je inboedel: noteer merk, type, aankoopdatum en waarde.
  • Bewaar digitale kopieën van bonnetjes in de cloud, handig bij brand of diefstal.
  • Voor dure spullen kun je ook een taxatierapport laten opstellen, dit versnelt de schadeafhandeling.
  • Meld schade snel bij je verzekeraar: hoe eerder je aangeeft, hoe soepeler het proces verloopt.
  • Bekijk je polisvoorwaarden goed: hoe werkt de afschrijving? Wordt de nieuwwaarde vergoed, en zo ja: tot wanneer?

Conclusie

Het is dus geen must om alle aankoopbewijzen te hebben, maar hoe beter je kunt aantonen wat je had, hoe makkelijker en sneller je claim verloopt. Een goed bijgehouden bewijs- en foto-archief kan je flink helpen als je te maken krijgt met schade aan je spullen. Wil je inboedelverzekeringen vergelijken? Vergelijk inboedelverzekeringen op Verzekering.nl.

Vergelijken, Afsluiten, Besparen | Verzekering.nl
Artikel delen:
Scroll naar boven