Zakelijk

Wanneer wordt een auto total loss verklaard?

Veelgestelde vragen autoverzekering


Als je auto total loss wordt verklaard, betekent dat hij onherstelbaar beschadigd is. Je kan hem niet meer gebruiken of de reparatie is duurder dan de dagwaarde van de auto.

Je auto kan op twee manieren total loss worden verklaard:

  1. Economische total loss; hierbij zijn de reparatiekosten hoger dan 2/3e van de dagwaarde van de auto vóór de schade. Oudere auto’s worden daarom sneller economische total loss verklaard omdat hun dagwaarde lager ligt.
  2. Technische total loss; dit houdt in dat de auto niet meer verantwoord kan worden gerepareerd of als de auto er niet meer is, bijvoorbeeld bij diefstal.

Er gelden verschillende regelingen bij total loss

Verzekeraars hanteren verschillende regelingen bij totaalverliezen. Deze hangen samen met onder andere de leeftijd van de auto. Voor nieuwe auto’s tot drie jaar wordt bij total loss de nieuwwaarde uitgekeerd. Voor het vierde en vijfde jaar wordt daar een percentage van afgetrokken. Voor tweedehandsauto’s wordt een dagwaarderegeling gehanteerd. Andere verzekeraars bieden een gunstigere occasionwaarderegeling waarbij je de aanschafwaarde terugkrijgt.

Afhankelijk van de verzekeraar en de dekking heb je recht op vervangend vervoer. Volgens het Verbond van Verzekeraars worden de kosten van een huurauto voor maximaal 2 weken en tot 75% van de kosten vergoed. Als je aantoonbaar langer aangewezen bent op het huren van een auto, kan je die kosten claimen.

Schade claimen bij de tegenpartij

Als een tegenpartij aansprakelijk kan worden gesteld bij een totaalverlies van de auto, kan je een vergoeding claimen. Je claimt dan om het verschil tussen de dagwaarde en de waarde van het wrak. Met deze vergoeding en de opbrengst van het wrak moet je een gelijkwaardig voertuig kunnen aanschaffen. In de praktijk kan is dat helaas vaak niet mogelijk. Soms komt dat doordat de schadeauto minder kilometers heeft gelopen of meer opties heeft.

De schade-expert stelt de schade vast

Een schade-expert wordt ingeschakeld om schade vast te stellen. Alle experts zijn ingeschreven in het NIVRE-register. Als je auto total loss wordt verklaard, vraagt de expert een aantal opkopers om te informeren hoeveel zij bieden voor het wrak. Vervolgens bepaalt de schade-expert hoeveel jij uitgekeerd krijgt. Hierbij wordt gekeken naar de kenmerken van de auto, hoe goed de auto is onderhouden, de kilometerstand, waar de auto is gekocht en hoe hoog de dagwaarde was.

Auto total loss, maar toch repareren?

Wil je je auto toch repareren? Dan kan je de schade-uitkering gebruiken voor de reparatie. Je zal zelf wel veel moeten bijleggen. De uitkering ontvang je via de verzekeraar, soms gaat de rekening rechtstreeks naar het herstelbedrijf. Een gerepareerde auto heeft na reparatie een WOK-status (Wacht op Keuren) bij de RDW. Je auto is wel verzekerd, maar je mag niet de openbare weg op voordat hij gekeurd is.

Er wordt gekeken per geval

Er zijn geen regels voor het vaststellen van een uitkering. Per geval en expert zal de uitkering verschillen. Verzekeraars vergoeden in ieder geval niet meer dan de werkelijke waarde volgens het indemniteitsbeginsel. Bij totaalverlies is dit de dagwaarde. De waarde wordt gebaseerd op de koerslijst van de ANWB, maar hij kan lager uitvallen.

Ik krijg te weinig uitgekeerd, wat nu?

Volgens de wet moet een aansprakelijke tegenpartij alle geleden schade, vermogensschade en ander nadeel vergoeden. Maar in de praktijk krijg je in de meeste gevallen bijkomende kosten, zoals kosten voor rijklaar maken, niet vergoed. Bij een te lage uitkering kan je een aantal dingen doen:

  • Eis uitleg en een duidelijke onderbouwing van het expertiserapport
  • Stel de WA-verzekeraar van de schuldige tegenpartij aansprakelijk voor de schade
  • Je kan bezwaar maken bij de verzekeraar van de tegenpartij
  • Kijk goed naar de verkoopprijzen van vergelijkbare auto’s op websites van dealers
  • Claim inkomstenderving op basis van geplande werkzaamheden die door de aanrijding vervielen, voeg ook hier bewijs van toe
  • Je kan ook je klacht voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening als je geen gehoor krijgt op je klachten bij de verzekeraar

Tot slot kan je zelf een contra-expert inschakelen. De verzekeraar kiest namelijk de expert, als je het niet eens bent met de uitspraak kan je zelf iemand regelen. Dit laatste expertise rapport is leidend voor de verzekeraar en voor de consument.

Wil je nog meer weten?

Verzekering.nl is niet alleen dé plek om meer informatie over autoverzekeringen te vinden, maar heeft ook een handige vergelijker. Heb je nog meer vragen over autoverzekeringen of andere verzekeringsproducten? Bekijk in dat geval onze veelgestelde vragen. Of wil je weten of je goedkoper uit bent met een andere autoverzekering? Ook dan kan je bij Verzekering.nl terecht, want hier kun je eenvoudig en snel autoverzekeringen vergelijken. Vergelijk, sluit af en bespaar.

Scroll naar boven