Bij schade aan je bedrijf die leidt tot tijdelijke stilstand of omzetverlies, is snelle en zorgvuldige actie van belang. Met een goede voorbereiding en duidelijke communicatie met je verzekeraar vergroot je de kans op een soepele en volledige schadevergoeding. Volg onderstaand stappenplan bij een schadegeval voor je bedrijfsschadeverzekering.
-
Beperk de schade direct
Neem meteen maatregelen om verdere schade te voorkomen. Denk aan:
- Het afsluiten van leidingen bij lekkage
- Het veiligstellen van apparatuur of producten
- Het inschakelen van een specialist (bijv. elektricien of loodgieter)
Let op: doe geen ingrijpende herstelwerkzaamheden zonder overleg met je verzekeraar.
-
Leg de schade vast
Maak foto’s en/of video’s van de situatie en noteer:
- Datum en tijd van het incident
- Oorzaak en omstandigheden
- Getroffen onderdelen van je bedrijf (locatie, machines, personeel)
- Eerste gevolgen voor je bedrijfsvoering (bijv. stilstand, omzetverlies)
-
Meld de schade bij je verzekeraar of adviseur
Neem zo snel mogelijk contact op met je verzekeringsadviseur of maatschappij. Geef door:
- De aard van de schade (materieel en bedrijfsschade)
- Je polisnummer
- Alle verzamelde documentatie (foto’s, aantekeningen)
-
Verzamel financiële gegevens
De verzekeraar beoordeelt je schade aan de hand van:
- Jaarcijfers of kwartaalrapporten
- Overzichten van vaste lasten (huur, personeel, contracten)
- Prognoses of orderportefeuilles van vóór het incident
- Facturen van noodmaatregelen of tijdelijke oplossingen
-
Beoordeling door schade-expert
De verzekeraar schakelt een schade-expert in die samen met jou:
- De financiële schade inschat (brutowinst, vaste lasten, extra kosten)
- De voorwaarden van je polis toetst
- Een voorstel voor vergoeding opstelt
-
Herstel of tijdelijke voortzetting
Indien mogelijk kun je je bedrijfsactiviteiten tijdelijk elders voortzetten. Extra kosten die je maakt om omzetverlies te beperken (zoals vervangende locatie, machines of personeel) worden vaak deels vergoed, mits doelmatig en goed gedocumenteerd.
-
Uitkering en afronding
Na goedkeuring van de schadeberekening ontvang je een (gedeeltelijke) schade-uitkering. Bij langdurige onderbreking kan de uitkering in termijnen plaatsvinden. Bewaar alle facturen en communicatie voor een vlotte afhandeling.
Conclusie
Een schadeclaim op je bedrijfsschadeverzekering afhandelen vraagt om snelheid, overzicht en goede documentatie. Door de schade goed vast te leggen, direct te melden en samen te werken met je verzekeraar en schade-expert, voorkom je vertraging en vergroot je de kans op een volledige vergoeding. Zo kan je onderneming snel weer op volle kracht draaien.