Op de hoogte
blijven?
Antwoord

Indien u onverhoopt ziek wordt op uw vakantie of betrokken raakt bij een ongeval, moet u dit zo snel mogelijk melden bij uw reisverzekeraar.

Wanneer er sprake is van acute nood, zoals bij een ernstig ongeval, ziekenhuisopname of repatriëring is het het verstandigst om meteen de alarmcentrale van uw reisverzekeraar te contacten. U wordt vervolgens meteen geholpen met het nemen van de vervolgstappen. Bij verreweg de meeste reisverzekeraars is deze alarmcentrale 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Wanneer nodig zal er zo snel mogelijk een terugvlucht, alternatief vervoer of verlenging van uw verblijf in het buitenland worden geregeld. Ga dan ook niet zelf een terugvlucht proberen te regelen, maar neem eerst contact op met de verzekeraar en overleg de opties. Op die manier komt u niet voor onverwachte kosten te staan die u eventueel zelf zou moeten vergoeden. Daarnaast moet u ook alle bonnetjes en rekeningen bewaren. Dit kunt u als bewijsmateriaal gebruiken zodra u de kosten gaat claimen.

Wanneer het echter niet gaat om acute nood of er slechts sprake is van relatief kleine materiële schade, is het over het algemeen afdoende om schadeaangifte te doen. Het is daarbij alsnog belangrijk dat u dit wel zo snel mogelijk doet. Ook kunt u vaak online het schadeformulier van uw verzekeraar invullen.

Het alarmnummer van uw reisverzekeraar vindt u op het polisblad of op de website. Het is altijd verstandig om dit nummer makkelijk bij de hand te hebben zodat indien nodig u meteen actie kan ondernemen.

Vergelijk de beste verzekeraars

Overige informatie

© copyright