Op de hoogte blijven?
Op de hoogte blijven?

Nieuws over Opstalverzekeringen

Klantenservice van Nederlandse verzekeraars

klantenservice-jpg
Het is voor sommige Nederlandse verzekeraars een uitdaging om hun klanten de
beste service te geven. Maar hoe ziet een goede klantenservice eruit? En hoe
denken de bedrijven en de klanten zelf over de klantenservice?
De band en het contact met de klanten is erg belangrijk. Als verzekeraar moet je zorgen
dat jouw klanten snel iets kunnen afsluiten of wijzigen aan hun verzekering. Help de
klanten daar ook bij als ze dit nodig hebben d.m.v. een telefoongesprek of via
verschillende social media.

Social media
Voor een goede klantenservice is het belangrijk om alle digitale ontwikkelingen te blijven
volgen. Met verschillende social mediakanalen kun je als verzekeraar je klanten goed op
de hoogte houden. Verzekeraars zullen zich moeten inzetten op full service via social
media.

Wees bereikbaar
Wees bereikbaar voor uw klanten. Of uw klant nu telefonische, per e-mail, via social
media of een ander kanaal contact met u opneemt. Zorg ervoor dat iemand de telefoon
kan aannemen als er een klant belt. Een antwoordapparaat is niet genoeg, want een
klant belt niet voor niets.

Klantenervaring
Veel bedrijven denken een stuk positiever over de klantervaring die zij bieden dan hun
klanten zelf. Ruim 75% van de bedrijven zegt de klant centraal te stellen en slechts 30%
van die klanten vindt dat de service aan hun verwachtingen voldoet.
Betalen voor betere service
Omdat maar 30% van de klanten vindt dat de service aan hun verwachtingen voldoet, is
er een onderzoek gedaan met als hoofdvraag of klanten extra geld over hebben voor
een betere klantenservice. Uit dit onderzoek is gebleken dat veel klanten inderdaad extra
geld over hebben voor een betere service. Ongeveer 4 van de 5 klanten zijn bereid meer
geld te betalen voor hetzelfde product bij een bedrijf dat een betere klantenervaring
biedt. Bijna 1 op de 10 wil daarvoor zelfs de helft meer betalen.

Verzekering afsluiten
Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering
afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is
en welke het beste bij u past.

Nederland meest verzekerde land in Europa

tulpen

Volgens gegevens van Eurostat is Nederland het land waar de burgers procentueel gezien het meeste kwijt zijn aan verzekeringen. Nederlanders waren volgens gegevens van Eurostat in 2015 gemiddeld 4.2% van hun inkomsten kwijt aan verzekeringen. Daarmee heeft Nederland het hoogste percentage van alle EU-landen. Een kleine nuance is wel dat als de zorgverzekering wordt weggelaten Nederland in middenmoot eindigt. Lees verder

Verzekeringsmaatschappijen beïnvloeden onbewust consument

Het onbewust beïnvloeden van de keuzes van de consument door het gebruik van neuromarketing wordt vaak als iets kwaads afgeschilderd. Dit is echter een eenzijdige manier om hiernaar te kijken, aldus Verzekering.nl.  

Recentelijk heeft het de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een persbericht gepubliceerd over het gebruik van gedragswetenschappen in de marketing. Hierin wordt gesteld dat consumenten niet enkel op basis van informatie keuzes maken, maar zich ook onbewust laten beïnvloeden door de wijze waarop deze keuze wordt gepresenteerd. Hierbij spelen de gedragswetenschappen, met name psychologie en neurowetenschap, een grote rol. Het AFM heeft hierom besloten vanaf 2016 een expertisecentrum op te richten waardoor zij de financiële keuzes van consumenten kunnen onderzoeken en beïnvloeden.
Hoewel het AFM zich richt op de financiële markt, is neuromarketing niet enkel exclusief in te zetten voor deze sector. Ook de verzekeringssector én de consument kunnen baat hebben bij het gebruik van gedragswetenschappelijke kennis. Door de onvoorspelbaarheid van het gedrag van de consument is het voor verzekeringsbedrijven lastig in te schatten hoe hun clientèle in de toekomst zal handelen. Door het inzetten van neurowetenschap kan beter ingeschat worden of bijvoorbeeld de campagne aan zal slaan of niet, aldus professor Victor Lamme in een interview met Neurowetenschappen.nu. Verzekeringen kunnen dus gebruik maken van de gedragswetenschappen om zo efficiënt mogelijk consumenten te overtuigen van het feit dat nou juist zíj de juiste keuze zijn. Een bekend voorbeeld van een verzekering die hier gebruik van maakt, is VGZ. Maar niet alleen de verzekeringsmaatschappijen kunnen baat hebben bij neuromarketing, ook de consumenten. De keuzes die zij maken, zijn soms niet de beste. Dankzij neuromarketing kunnen er verzekeringen en marketingcampagnes worden geproduceerd die beter aansluiten op wat het brein eigenlijk wil.

Inbrekers komen graag via achterdeur

Inbraakpreventie

Inbrekers in ons land komen en gaan graag via de achterdeur. En laat deze deur nou net veel minder goed beveiligd zijn dan de voordeur. Dit blijkt uit onderzoek van de stichting Nationale Inbraakpreventie Weken waaraan 572 Nederlandse huishoudens meededen. Daarbij is het met de beveiliging van huurwoningen nog slechter gesteld dan bij koopwoningen. Met behulp van simpel gereedschap slagen inbrekers erin om in een ogenblik het slot te forceren.
Lees verder

Ditzo toch weer in zee met vergelijkingssites?

Ditzo

Begin dit jaar stopte internetverzekeraar Ditzo de samenwerking met vergelijkingssites. Want volgens deze verzekeraar is de consument zelf de enige echte onafhankelijke vergelijker. Maar het lijkt erop dat Ditzo hier nu, na ruim een half jaar, op terug komt en toch weer met vergelijkingssites in zee gaat. Kunnen verzekeraars toch niet zonder de verkoop via vergelijkingssites of heeft Ditzo hier misschien een andere reden voor?
Lees verder

Nieuwe technologieën voor verzekeringen

Achmea

Verzekeringsmaatschappij Achmea timmert hard aan de weg om in de komende jaren nieuwe technologieën te koppelen aan verzekeringen. De traditionele manier van verzekeren staat onder druk en verzekeraars moeten hier op in spelen. Volgens de grootste verzekeraar van Nederland gaat ‘the internet of things’ een belangrijke rol spelen in ons leven.
Lees verder

Extreem weer doet premie niet direct stijgen

Er zijn dit jaar al een aantal zware stormen en fikse buien over Nederland getrokken. Dit zorgde elke keer voor veel drukte bij onder andere inboedel- en opstalverzekeraars. En ook afgelopen weekend hadden veel mensen wateroverlast door de enorme hoeveelheid regen die in korte tijd viel. Toch zal extreem weer, die gerelateerd wordt aan de klimaatverandering, niet direct zorgen voor hogere verzekeringspremies.
Lees verder

Ben jij de storm zonder ‘kleerscheuren’ doorgekomen?

Veel mensen genieten momenteel van hun welverdiende zomervakantie en hebben geen idee van de storm die afgelopen zaterdag over ons land raasde. Het Verbond van Verzekeraars raadt vakantiegangers dan ook aan om contact op te nemen met een familielid, vriend of goede buur om even kijkje te nemen in huis of bij de auto. Indien er schade is kan er direct actie worden ondernomen om verdere schade te voorkomen.
Lees verder

Vaarwel stoffige verzekeringsmap

De verzekeringsmap. Een map die je liever niet te vaak uit de kast haalt. Maar als je gaat verhuizen of als jouw gezinssituatie wijzigt is het toch noodzakelijk om alle polissen er weer bij te pakken. Het Verbond van Verzekeraars heeft goed nieuws. Over ongeveer twee jaar zal de stoffige verzekeringsmap overbodig zijn en kun je al jouw verzekeringen in één overzicht uploaden via internet.
Lees verder