Op de hoogte blijven?
Op de hoogte blijven?

Nieuws over Inboedelverzekeringen

Barbecue nou wel of niet verzekerd? Verzekering.nl biedt het verlossende woord!

shish-kebab-417994_1920

Afgelopen week besliste het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) dat een barbecue niet onder het tuinmeubilair valt (en daarmee dus niet onder de inboedelverzekering). Dit besluit werd genomen naar aanleiding van een zaak tussen verzekeraar Aegon en een verzekerde waarvan twee gloednieuwe Green Egg-barbecues uit de tuin werden gestolen. De gedupeerde wilde dat Aegon de barbecues zou vergoeden, maar volgens de verzekeraar vallen barbecues niet onder meubilair. Aegon hanteert de definitie van het woord meubel uit de Van Dale. Naar aanleiding van deze uitspraak rees bij veel mensen de vraag of de barbecue nou wel of niet onder hun inboedelverzekering valt. Zo ook bij Verzekering.nl. Wij zochten het voor je uit. Lees verder

Nederland meest verzekerde land in Europa

tulpne

Volgens gegevens van Eurostat is Nederland het land waar de burgers procentueel gezien het meeste kwijt zijn aan verzekeringen. Nederlanders waren volgens gegevens van Eurostat in 2015 gemiddeld 4.2% van hun inkomsten kwijt aan verzekeringen. Daarmee heeft Nederland het hoogste percentage van alle EU-landen. Een kleine nuance is wel dat als de zorgverzekering wordt weggelaten Nederland in middenmoot eindigt. Lees verder

Wees alert tijdens de kerstdagen!

4

De kerstdagen staan alweer voor de deur. Voor veel mensen betekent dit een uitgelezen mogelijkheid om tijd met vrienden of familie door te brengen. Het is misschien niet prettig om te horen maar inbrekers hebben dit ook door en profiteren hier volop van. Terwijl jij zit te smullen van de kerstrollade van je schoonmoeder is er een reële kans dat er een wildvreemde man in je huis aan het rondsnuffelen is. Maak het inbrekers daarom niet te makkelijk! Lees verder

Verzekeringsmaatschappijen beïnvloeden onbewust consument

Het onbewust beïnvloeden van de keuzes van de consument door het gebruik van neuromarketing wordt vaak als iets kwaads afgeschilderd. Dit is echter een eenzijdige manier om hiernaar te kijken, aldus Verzekering.nl.  

Recentelijk heeft het de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een persbericht gepubliceerd over het gebruik van gedragswetenschappen in de marketing. Hierin wordt gesteld dat consumenten niet enkel op basis van informatie keuzes maken, maar zich ook onbewust laten beïnvloeden door de wijze waarop deze keuze wordt gepresenteerd. Hierbij spelen de gedragswetenschappen, met name psychologie en neurowetenschap, een grote rol. Het AFM heeft hierom besloten vanaf 2016 een expertisecentrum op te richten waardoor zij de financiële keuzes van consumenten kunnen onderzoeken en beïnvloeden.
Hoewel het AFM zich richt op de financiële markt, is neuromarketing niet enkel exclusief in te zetten voor deze sector. Ook de verzekeringssector én de consument kunnen baat hebben bij het gebruik van gedragswetenschappelijke kennis. Door de onvoorspelbaarheid van het gedrag van de consument is het voor verzekeringsbedrijven lastig in te schatten hoe hun clientèle in de toekomst zal handelen. Door het inzetten van neurowetenschap kan beter ingeschat worden of bijvoorbeeld de campagne aan zal slaan of niet, aldus professor Victor Lamme in een interview met Neurowetenschappen.nu. Verzekeringen kunnen dus gebruik maken van de gedragswetenschappen om zo efficiënt mogelijk consumenten te overtuigen van het feit dat nou juist zíj de juiste keuze zijn. Een bekend voorbeeld van een verzekering die hier gebruik van maakt, is VGZ. Maar niet alleen de verzekeringsmaatschappijen kunnen baat hebben bij neuromarketing, ook de consumenten. De keuzes die zij maken, zijn soms niet de beste. Dankzij neuromarketing kunnen er verzekeringen en marketingcampagnes worden geproduceerd die beter aansluiten op wat het brein eigenlijk wil.

Inbrekers komen graag via achterdeur

Inbraakpreventie

Inbrekers in ons land komen en gaan graag via de achterdeur. En laat deze deur nou net veel minder goed beveiligd zijn dan de voordeur. Dit blijkt uit onderzoek van de stichting Nationale Inbraakpreventie Weken waaraan 572 Nederlandse huishoudens meededen. Daarbij is het met de beveiliging van huurwoningen nog slechter gesteld dan bij koopwoningen. Met behulp van simpel gereedschap slagen inbrekers erin om in een ogenblik het slot te forceren.
Lees verder

Ditzo toch weer in zee met vergelijkingssites?

Ditzo

Begin dit jaar stopte internetverzekeraar Ditzo de samenwerking met vergelijkingssites. Want volgens deze verzekeraar is de consument zelf de enige echte onafhankelijke vergelijker. Maar het lijkt erop dat Ditzo hier nu, na ruim een half jaar, op terug komt en toch weer met vergelijkingssites in zee gaat. Kunnen verzekeraars toch niet zonder de verkoop via vergelijkingssites of heeft Ditzo hier misschien een andere reden voor?
Lees verder

Airbnb breidt verzekering voor verhuurders uit

Airbnb

Nederlanders die een kamer of woning verhuren via Airbnb krijgen meer zekerheid vanuit de onderneming zelf. Dit heeft Airbnb vandaag bekend gemaakt. Op dit moment zijn verhuurders al verzekerd voor schade veroorzaakt aan of in de woning. De verzekering zal op korte termijn worden uitgebreid met onder andere een standaarddekking voor hoge claims bij personenschade (letselschade).
Lees verder

Nieuwe technologieën voor verzekeringen

Achmea

Verzekeringsmaatschappij Achmea timmert hard aan de weg om in de komende jaren nieuwe technologieën te koppelen aan verzekeringen. De traditionele manier van verzekeren staat onder druk en verzekeraars moeten hier op in spelen. Volgens de grootste verzekeraar van Nederland gaat ‘the internet of things’ een belangrijke rol spelen in ons leven.
Lees verder

Extreem weer doet premie niet direct stijgen

Er zijn dit jaar al een aantal zware stormen en fikse buien over Nederland getrokken. Dit zorgde elke keer voor veel drukte bij onder andere inboedel- en opstalverzekeraars. En ook afgelopen weekend hadden veel mensen wateroverlast door de enorme hoeveelheid regen die in korte tijd viel. Toch zal extreem weer, die gerelateerd wordt aan de klimaatverandering, niet direct zorgen voor hogere verzekeringspremies.
Lees verder

Verhuur Airbnb slechts bij twee verzekeraars standaard verzekerd

Nederlandse woonverzekeraars haken nog niet massaal in op de toenemende deeleconomie. Dit blijkt uit onderzoek van Verzekering.nl onder 28 Nederlandse verzekeringsmaatschappijen die inboedelverzekeringen aanbieden. Er zijn op dit moment slechts twee partijen die verhuur via bijvoorbeeld Airbnb standaard hebben opgenomen in hun polisvoorwaarden. Hoelang zal het duren voordat nummer drie over de brug komt?
Lees verder