Op de hoogte blijven?
Op de hoogte blijven?

Nieuws over Autoverzekeringen Nieuws

Veilig over straat door veiligeroute.nl van Allianz

verzekering, verzekeringen, veiligeroute.nl, veiligheid, verkeer, website, allianz

Veiligeroute.nl is de naam van de nieuwe website van verzekeraar Allianz. De website geeft u de mogelijkheid om alle geregistreerde schades en ongevallen te bekijken in het Nederlandse wegennet. De verzekeraar hoopt met de lancering van de website de verkeersveiligheid te verhogen en het aantal ongevallen te reduceren.

Ongevallen hotspots

U kunt de Veiligeroute.nl gebruiken om inzicht te krijgen in het aantal verkeersongevallen op de wegen die u vaak gebruikt. Zo kunt u zelf de meest veilige route bepalen.

De website toont alle geregistreerde schades en ongevallen uit de periodes 2011 t/m 2015. De gegevens zijn gebaseerd op verkeersgegevens en ongevallendata van de Rijksoverheid.
Het aantal ongevallen en de ernst hiervan, wordt aangegeven met de kleur rood, oranje of geel.

Rood Wegen waar de meeste ongevallen of fatale ongevallen hebben plaatsgevonden;
Oranje Wegen waar veel ongevallen hebben plaatsgevonden zonder fatale afloop;
Geel Wegen waar minder ernstige en in mindere mate ongevallen hebben plaatsgevonden;
Geen Kleur Wegen waar er (nog) geen gegevens voor zijn.
Filteren

Gebruikers van de website kunnen filteren op locatie, dagdeel en het soort vervoer. Als u een bijvoorbeeld een plaatsnaam invult, zal de website direct inzoomen op deze locatie. Als u verder inzoomt op een bepaalde straat, dan krijgt u de geregistreerde gegevens te zien van die straat. Deze gegevens bestaan uit het aantal ongevallen en het aantal (overleden) slachtoffers.

Beperkte informatie

De website geeft behalve het aantal ongevallen en slachtoffers geen verdere details over de ongevallen die plaats hebben gevonden in een bepaald gebied. Hierdoor kan het lastig zijn om uw voordeel te doen met deze kennis. U weet immers niet wat de reden is dat de meeste ongevallen plaatsvinden en hoe u een potentieel ongeval kunt voorkomen.

Daarnaast worden niet alle ongevallen die plaatsvinden, ook daadwerkelijk geregistreerd. Zo zullen de ongevallen met relatief kleine schades soms niet worden geregistreerd, omdat deze schades niet altijd worden geclaimd bij de verzekeraar. Men kiest er soms voor om schade niet te claimen i.v.m. schadevrije jaren. Gelukkig zijn de schades die niet geclaimd worden, relatief onbelangrijk. Er zijn is in deze gevallen zeer zelden sprake van letselschade of erger.

Allianz is nog hard bezig met de uitbreiding van de website en de functies. Zo zal het in de toekomst mogelijk worden om de website te gebruiken voor navigatie-doeleinden.

Verzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Meer verkeersongevallen tijdens wintertijd

verzekering, verzekeringen, vias, bivv, verkeer, ongevallen, wintertijd, risico, donker

Aankomende zaterdag gaat om 3 uur s ’nachts de wintertijd in en gaat de klok een uurtje achteruit. Er is inmiddels al een discussie over het afschaffen van de wintertijd op gang gekomen. Zo zouden de voordelen niet tegen de nadelen opwegen. Voor voetgangers en zwakkere verkeersdeelnemers in het algemeen, is de wintertijd een extra risicovolle periode. Tijdens de avondspits in de wintertijd, vinden er namelijk veel meer zware verkeersongevallen plaats.

Donkere spits

De wintertijd zorgt ervoor dat een groter gedeelte van de avondspits plaatsvindt in het (schemer)donker. Dit zorgt volgens het VIAS Institute (vroeger BIVV), voor een hoger aantal zware verkeersongevallen in de maanden tussen oktober en december.

De Stichting voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), kwam tot een vergelijkbare conclusie. Het ligt volgens het SWOV niet persé aan de invoering van de wintertijd, omdat we eigenlijk het uurtje dat we in de zomertijd kwijt zijn, in de wintertijd terugkrijgen.
Het probleem zou echter liggen bij lagere hoeveelheid daglicht die wij hebben in de winter.

Dit probleem zou zich dus waarschijnlijk blijven voordoen als de zomer- en wintertijd zou worden afgeschaft. Het aantal ongevallen zou waarschijnlijk wel verminderen, omdat men er geleidelijk aan kan wennen dat het eerder donker wordt.

Extra voorzichtig

Als bestuurder van een motorvoertuig kunt u natuurlijk ook iets doen om het aantal ongevallen terug te brengen. U doet dit al door minder hard te rijden, minder snel op te trekken en uzelf extra hoffelijk op te stellen tegenover voetgangers en andere (zwakke) verkeersdeelnemers.

U kunt er ook op rekenen dat het weer niet zal meezitten en diverse voetgangers en fietsers de verkeersregels soms aan hun laars lappen. Ook zullen er gehaaste bestuurders van motorvoertuigen tussen zitten die vergelijkbaar gedrag vertonen. U komt helaas dankzij de weersomstandigheden, drukte en het duister waarschijnlijk ook een aantal minuten later op uw bestemming.

Besef ook dat u als bestuurder dan een motorvoertuig altijd voor minstens 50% aansprakelijk bent als u betrokken raakt bij een ongeval met een zwakke verkeersdeelnemer. Sinds de kans dat u de komende maanden betrokken raakt bij een dergelijk ongeval een stuk groter is, is dit een ideaal moment om even uw autoverzekering na te lopen.

Zwakke verkeersdeelnemers

Als fietser of voetganger doet u er goed aan om uzelf voor te bereiden op uw reis. Neem een paraplu of regenjas mee en kleedt u warm. Zorg altijd dat u goed opvalt in het donker. Lichte kleuren of reflecterende kleding bieden de beste zichtbaarheid.

De drukke spits en het weer kunnen voor een minder aangename reis zorgen. U kunt hierdoor misschien nog gehaaster richting huis of werk willen vertrekken, maar u bent zeker niet de enige.
Zorg er in elk geval voor dat u een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering heeft. U kunt bijvoorbeeld door de haast en drukte, per ongeluk het mobieltje van een ander uit de handen stoten, terwijl u naar een bushalte rent.

Verzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een inboedelverzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Sneller van de zwarte lijst naar reguliere verzekeraar

Verzekering, verzekeringen, fraude, zwarte lijst, rijzeker, project

Een belangrijk kenmerk van een verzekering is de risicospreiding. Sommige personen vormen echter een te groot risico. Zij worden geweigerd door reguliere verzekeraars. Deze personen kunnen bij de Vereende Verzekeringen (DVV, vroeger Rialto) terecht. De komende maanden biedt de organisatie het RijZeker-project aan. Hierbij hoopt zij het rijgedrag te verbeteren. Uiteindelijk moeten de deelnemers weer terecht kunnen bij een reguliere verzekeraar.

Zwarte lijst

Als u het te bont maakt bij uw verzekeraar, kan het voorkomen dat zij u niet langer willen verzekeren. Als u bijvoorbeeld teveel schade claimt of uw premie niet betaalt. U wordt dan geregistreerd in het Centraal Informatie Systeem(CIS).
Als u een CIS-registratie heeft, kunnen verzekeraars deze inzien wanneer u een verzekering aanvraagt. Afhankelijk van uw aanwezige gegevens in het CIS, kunnen verzekeraars uw aanvraag weigeren. U staat dan op de zogenaamde zwarte lijst.

RijZeker-project

Als u bent terechtgekomen bij DVV, kunt u mogelijk deelnemen aan het project. Een klant kan door middel van aantoonbaar goed rijgedrag, vaak terugkeren naar een normale verzekeraar. De klant moet dit wel een aantal jaren achtereen volhouden.
Met het Rijzeker-project hoopt de organisatie dit proces te versnellen.

Het programma

Deelnemers krijgen meteen een rijvaardigheidstraining. Ook krijgen zij een app die het rijgedrag monitort. Zij worden op deze manier bewust van hun gedrag en kunnen deze verbeteren waar nodig. Het programma moet uiteindelijk leiden tot aantoonbaar beter rijgedrag.
Als het gedrag verbetert, kunnen zij weer schadevrije jaren opbouwen. Als dit goed verloopt, kunnen zij zich mogelijk weer regulier laten verzekeren.

Acceptatiebeleid

Sommige verzekeraars hebben echter een specifiek acceptatiebeleid. Deelnemers kunnen na het afronden van het project, misschien niet overal terecht. Als zij na het afronden nog altijd niet binnen het beleid passen, zal de verzekeraar ze alsnog weigeren.

Gelukkig verschillen de verzekeraars van elkaar. Er is dus een goede kans dat een deelnemer wel bij een ander terecht kan. Ook kunnen deelnemers verzoeken om uitleg, als zij worden afgewezen door de verzekeraar.
Het doel is om de deelnemers weer onder te brengen bij een normale verzekering. Zodra een deelnemer bij een andere verzekeraar terecht kan, eindigt de rol van DVV.

Autoverzekering afsluiten

Op onze website verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een autoverzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke autoverzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Waarom is de Bovag-garantie een verzekering?

verzekering, verzekeringen, bovag, dnb, garantie, auto

Heeft u ooit een tweedehands auto(occasion) gekocht? Dan bent u waarschijnlijk bekend met de Bovag-garantie. Veel garages en autohandelaren geven deze garantie. Dit helpt aan te tonen dat de garage kwaliteit levert. Zij vergoeden dan de kosten als er zich binnen een bepaalde periode gebreken voordoen. Wat is dan eigenlijk het verschil tussen een verzekering en een garantie?

Bovag-Garantie

Garagehouders kunnen betalen voor een lidmaatschap om een Bovag-garage te worden. Als lid kunnen zij de Bovag-garantie geven. Deze garages kunnen zes maanden garantie geven op de occasions die zij verkopen. Dit maakt het voor klanten aantrekkelijker om een occasion aan te schaffen met garantie.

De garantievoorwaarden:
• De occasion kost meer dan € 4500,-
• De occasion kost minder dan € 4500,-. Maar kost meer dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde.

Definitie

De premie van de garantie maakt momenteel deel uit van de totaalprijs. U moet immers een bepaald bedrag betalen, voordat u garantie krijgt. Als tegenprestatie worden gebreken binnen zes maanden kosteloos verholpen.

De definitie van een verzekering is simpel gezegd: Een overeenkomst waarbij de verzekeraar instemt om in afgesproken situaties geld uit te keren of diensten te verlenen. De verzekeringsnemer moet hiervoor wel een premie betalen. (Bron: Art. 7:925 jo 7:926 BW)

De Nederlandsche Bank(DNB) beschouwt de garantie hierdoor als een verzekering. Een fabrieksgarantie dekt bijvoorbeeld eventuele gebreken gratis. Deze mogen alleen niet voortvloeien uit toedoen van de gebruiker. Alle extra dekking waarvoor betaald wordt, wordt door DNB gezien als onderdeel van een verzekering.

Verzekering

Om een verzekering te mogen aanbieden, moet de organisatie een vergunning hebben en aan bepaalde regels voldoen. DNB kan optreden tegen organisaties die verzekeringen aanbieden zonder vergunning. Zij kunnen hier namelijk een boete voor krijgen.

Bovag en de aangesloten garagehouders, voldoen nog niet aan deze regeling. Maar klanten kunnen nog gewoon gebruik maken van de garantie. Bovag steunt de garantie tot er een alternatief is gevonden. Zij gaat er dan ook van uit dat DNB hun de tijd geeft om met een oplossing te komen.

Autoverzekering afsluiten

Op onze website www.verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een autoverzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke autoverzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Pittig klantcontact met een robot

Verzekeraar, verzekering, Unive, robot, robotica, pepper, klantcontact

Heeft u zich ooit afgevraagd hoe het zou zijn om een gesprek te voeren met een robot? Als u woonachtig bent in de omgeving van Heerhugowaard, krijgt u deze mogelijkheid! De komende vijf weken, worden klanten van de Univé-winkel in Heerhugowaard onthaald door robot Pepper.
De robot staat hier als onderdeel van een onderzoek van de Verzekeraar. Er wordt onderzocht hoe klanten de digitale ontwikkelingen en interactie met een robot ervaren.

Pittig onthaal

Pepper zal om de week in de winkel aanwezig zijn. De klanten van de winkel, worden bij binnenkomst begroet door de robot. De robot zal vervolgens proberen een gesprek te voeren over hun afspraak. Klanten kunnen er ook voor kiezen om een quiz te doen met de mechanische gastvrouw.
In de weken dat Pepper niet aanwezig is, wordt ze aangepast op basis van de bevindingen en klantenreacties. De klanten kunnen er dus op rekenen, dat Pepper bij elke ontmoeting steeds iets slimmer wordt.

Spraaktechnologie

Pepper maakt gebruik van een spraaktechnologie. Het onderzoek zal uitwijzen hoe deze technologie presteert. Pepper zal namelijk niet alleen contact hebben met klanten, maar ook met medewerkers. Dit vormt een ideaal moment om te zien of de robot namen herkent.
Volgens Robert de Ruiter van Univé Regio+, zullen robots mensen niet gaan vervangen. Als robots in gebruik worden genomen, dan zullen ze vooral dienen als aanvulling.

Robotisering

Robots zijn een ingrijpend voorbeeld van de veranderende samenleving. Wat dit kan betekenen voor de toekomst weet niemand. Het biedt wel kansen en de dienstverlening van Univé zou hier wellicht haar voordeel mee kunnen doen. Dit is voor de eerste test, waarbij Pepper wordt ingezet. Univé hoopt met deze test meer inzicht te krijgen in de rol van robots in de toekomst.

Robovalley

Univé is sinds kort deelnemer aan Robovalley. Dit is een samenwerking waarbij diverse organisaties onderzoek verrichten naar robotica. Univé heeft hier sinds kort een kantoor, waarbij zij samenwerkt met TU Delft Robotics Institute. Het kantoor heeft ook geleid tot contact met Interactive Robotics.
De organisatie waar Univé de test met Pepper samen mee uitvoert.

Klantcontact

Pepper is natuurlijk niet de enige vorm van klantcontact. Naast de gebruikelijke contactmethoden, maakt Univé sinds februari ook gebruik van videochat. Zo hoopt Univé op meerdere manieren service te bieden aan hun klanten. En daar plukt iedereen de vruchten van.

Verzekering.nl

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopst is en welke het beste bij u past.

Verzekeraar Generali stopt in Nederland

generali, verzekering, verzekeringen, asrGenerali, de verzekeraar met haar roots in Italië, wil zich richten op andere landen. Het bedrijf stopt zelf met de dienstverlening in Nederland, maar verzekeraar A.S.R. neemt graag de activiteiten in Nederland over.

Wie is Generali

“Assicurazioni Generali S.p.A.” oftewel Generali, is opgericht in de Italiaanse stad Triëst. Na de oprichting in 1835, kreeg het bedrijf in 1933 een belang in Nederland. Niet lang daarna besloot het bedrijf haar diensten in Nederland aan te bieden.

Dat het bedrijf een wereldspeler is op de verzekeringsmarkt, blijkt uit haar wereldwijde spreiding. Zo heeft het bedrijf meer dan 400 bedrijven in meer dan 60 landen en heeft 1 op de 4 Europeanen, een verzekering bij Generali.

De verzekeraar biedt diverse verzekeringen aan, waarbij de levensverzekeringen voor een groot deel van de inkomsten zorgen. Zo heeft het bedrijf ruim 25% van haar totale premie-inkomsten te danken aan levensverzekeringen.

Weg uit Nederland

De verzekeraar heeft besloten om de activiteiten in Nederland, geheel over te dragen aan verzekeraar A.S.R. Als de overname definitief wordt goedgekeurd door Nederlandsche Bank en de Autoriteit Consument & Markt, zal de overname uiterlijk in 2020 afgerond moeten worden.

De verzekeraar A.S.R. omvat diverse labels, waaronder de Europeesche Verzekeringen, Ditzo, De Amersfoortse en Ardanta.
De ruim 200 duizend Nederlandse cliënten, zullen in de loop van de komende jaren hun polis ondergebracht zien worden bij een van A.S.R. labels. En met het onderbrengen van de polis, zal het merk Generali, verdwijnen uit Nederland.
Wat dit betekent voor de huidige klanten, leest u hier.

Voordeel voor a.s.r.

A.S.R verwerft met de overname een groter marktaandeel van de Nederlandse verzekeringsmarkt. Door de potentie en invloed van Generali als wereldspeler versterkt A.S.R. hiermee haar positie. De Nederlandse cliënten kunnen er dan ook op vertrouwen dat de service die zij gewend zijn van Generali, gewaarborgd wordt.

Autoverzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Duurdere polis door klimaatverandering

Klimaatverandering, schade, verzekering, verzekeringen, neerslag, regen, hagel, hagelstenen, megahagel

Klimaatverandering zorgt voor veel hogere schades, waardoor verzekeraars zijn genoodzaakt om de premies voor diverse verzekeringen te verhogen. De autoverzekering treft het grootste aantal huishoudens, vanwege het grote aantal autobezitters. Maar ook de inboedel en brandverzekeringen krijgen te maken met hogere premies.

Meer schade door weersomstandigheden

Volgens het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI), kan klimaatverandering voor een recordniveau aan neerslag en zelfs voor mega hagelbuien zorgen.
Dit soort extreme scenario’s leiden vaak tot meer schade dan verwacht, waardoor de verzekeraar vaak hogere bedragen uitkeert.
Een gevolg hiervan, is dat verzekerden kunnen rekenen op een hogere premie.

Huidig schadebedrag hoger dan verwacht

Het Verbond van Verzekeraars heeft enkele jaren geleden een verwachting van het jaarlijkse schadebedrag opgesteld. Er is hierbij er gekeken naar de verwachte hoogte van het schadebedrag in de komende jaren.
Het huidige schadebedrag is echter nu al hoger dan verwacht. Het verbond heeft hierdoor besloten om uit te gaan van het ergste scenario. Dit scenario is tot stand gekomen door de vier klimaatscenario’s van het KNMI, te vergelijken en de gevolgen te berekenen.

Stijging schadebedrag in de toekomst

Volgens het rapport van het Verbond van Verzekeraars, kunnen de premies per huishouden rekenen op een stijging van 20 tot 30 euro per jaar.
Het jaarlijkse schadebedrag zou over ongeveer 70 jaar bijna 230 miljoen euro hoger zijn, dan het huidige schadebedrag. Dit betekent dat er elk jaar ruim 3 miljoen euro bovenop het huidige schadebedrag van dat jaar komt.

Een woordvoerder van het verbond geeft aan dat het grootste deel van de schade, het gevolg is van regen. Het is alsnog niet helemaal duidelijk hoe de toename van het schadebedrag precies zal verlopen. “de schade zal hoe dan ook toenemen”, aldus de woordvoerder.

Auto- en inboedelverzekering

Bent u benieuwd of uw huidige auto- of inboedelverzekering nog goed bij u past?
Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Klik hier voor de vergelijker voor de autoverzekering.

Klik hier voor de vergelijker voor de inboedelverzekering.

Zijn vrouwen toch de betere automobilisten?

Woman in car giving thumbs up
Wat is het antwoord op de bekende vraag, “Kunnen mannen beter rijden dan vrouwen?” Cijfers geven aan dat vrouwen lagere schadebedragen claimen dan mannen. Betekent dit dat vrouwen dan toch echt betere automobilisten zijn?

Hoogte schadeclaim

Door het vergelijken van de diverse cijfers, afkomstig uit de gegevens van verzekeraars en vergelijkingssites, blijkt dat mannen en vrouwen ongeveer hetzelfde aantal schadeclaims indienen. Het opmerkelijke is echter dat de heren met een gemiddelde schade van 2370 euro, maar liefst 295 euro meer schade claimen dan de dames.
Dit zou kunnen betekenen dat de dames, met een gemiddelde schade van 2075 euro, toch een stukje voorzichtiger zijn in het verkeer dan de heren.

Grootste boosdoener

De schadebedragen zijn het hoogst als het aankomt op kop-staartbotsingen. Deze komen het meest voor bij mannen, omdat mannen waarschijnlijk vaker kiezen voor de snelweg dan dat de vrouwen dit doen. Circa 16% van de claims bestaan uit schade die is voortgekomen uit een kop-staartbotsing.
De schades na een dergelijke botsing zijn gemiddeld 3226 euro voor mannen, terwijl de vrouwen wederom minder schade claimen met een bedrag van gemiddeld 2494 euro.

Fatale afloop

Ook als er gekeken wordt naar de fatale afloop m.b.t. het rijgedrag, schijnen vrouwen in alle leeftijdscategorieën het beter te doen. Mannen hebben een hogere kans op een fataal ongeluk dan vrouwen.
Vrouwen overlijden namelijk ongeveer 42% minder vaak dan mannen. Zo blijkt uit een combinatie van de data afkomstig van zowel het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), als de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

In 2011 tot 2015 overleden er gemiddeld 1,9 mannen per miljard gereden kilometer. Bij de vrouwen overleden er gemiddeld 1,1 per miljard gereden kilometer.

Veelvoorkomende schade

Bijzondere manoeuvres, zijn een essentieel onderdeel van het dagelijkse leven van een automobilist. Het kan daarom wel eens voorkomen dat er schade ontstaat tijdens het parkeren. 25% van de schade is afkomstig van bijvoorbeeld, parkeeracties en omkeren.

Gelukkig geven de cijfers ook aan dat het aantal dodelijke ongevallen elke periode verminderde. Het verkeer wordt dus steeds veiliger.

Autoverzekering afsluiten

Wilt u een nieuwe autoverzekering afsluiten en met een gerust hart het herfstseizoen in? Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een autoverzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke autoverzekering het goedkoopst is en welke het beste bij u past.

Zwaardere straffen voor onverzekerde automobilisten

Boete automobilist
De minister van Justitie Koen Geens en minister van Mobiliteit Francois Bellot zijn van plan om autobestuurders die onverzekerd de weg op gaan strenger aan te pakken. Het nieuwe wetsontwerp stelt dat binnenkort het onverzekerd de weg op gaan even hard aangepakt zal worden als wanneer men een zware overtreding ondergaat. Wie binnen drie jaar twee verkeersovertredingen maakt, wordt een rijverbod van drie maanden opgelegd. Daarbij komt nog bovenop dat de automobilist al zijn of haar rijexamens opnieuw zal moeten afleggen om weer legaal deel te mogen nemen aan het verkeer.

Uit de opgevraagde gegevens van Francois Bellot blijkt dat er in 2016 al 29.233 automobilisten zijn aangehouden die onverzekerd de weg op gingen. Wat opvalt is dat vooral mensen in de leeftijdscategorie 25 tot 34 de meeste verkeersovertredingen maken. Ook kwam naar voren dat jongeren van 18 vaak zonder een auto verzekering rijden en zich niet bewust zijn van de gevaren hiervan. Er zullen strengere maatregelen genomen moeten worden wil men deze cijfers de komende jaren omlaag zien gaan.

Wanneer deze onverzekerde bestuurders een ongeval veroorzaken zal het Gemeenschappelijk Waarborgfonds proberen geld terug te eisen van de bestuurder die hiervoor aansprakelijk is. Jaarlijks komen er duizenden aangiftes binnen bij het Gemeenschappelijk Waarborgfonds. Deze talloze aangiftes zouden goed zijn voor maar liefst 14,9 euro.

Behalve de hoge kosten die verbonden zijn aan het rijden zonder verzekering zijn er ook andere straffen zoals een rijverbod of verbeurdverklaring. In sommige gevallen kan het zelfs voorkomen dat er een gevangenisstraf wordt opgelegd aan de bestuurder. In deze tijd lijken deze straffen allemaal niet te helpen waardoor de automobilist in de toekomst wellicht nog strenger zal worden gestraft.

Het plan van de ministers is om een wetsontwerp op te stellen waarbij niet-verzekering wordt toegevoegd aan de recidiveregeling. Als automobilisten binnen drie jaar het voor elkaar krijgen om twee zware verkeersovertredingen te begaan, zullen zij een rijverbod opgelegd krijgen van ten minste drie maanden. Ook zullen alle examens opnieuw moeten worden afgenomen waarbij ook een psychologisch onderzoek wordt afgenomen.
Autoverzekering afsluiten

Wilt u een nieuwe autoverzekering afsluiten? Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een autoverzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke autoverzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.