Op de hoogte
blijven?

Veranderingen aan de Europese richtlijn voor motorrijtuigverzekeringen

7 June 2018 - Joanne

De Motor Insurance Directive is het document van de Europese commissie dat als richtlijn geldt voor verzekeringen van motorvoertuigen in Europa. Dit document wordt eens in de zoveel tijd herzien. In Mei van dit jaar is er een nieuw wijzigingsvoorstel aangedragen voor de richtlijn. In dit artikel kijken we naar de voorgestelde veranderingen en hoe deze impact gaan hebben op motorrijtuigverzekeringen.

Schadevrije jaren meenemen

Op dit moment kan een persoon die naar een andere EU-lidstaat verhuist, zijn schadevrije jaren niet meenemen naar een ander land. Verzekeraars in andere lidstaten accepteren deze schadevrije jaren niet. Een van de veranderingen voor de Motor Insurance Directive betreft een oplossing voor dit probleem. Verzekeraars worden verplicht gesteld schadevrije jaren die opgebouwd zijn in een andere EU-lidstaat over te nemen. Hierdoor wordt een nadeel van het verhuizen naar een andere lidstaat weggenomen aangezien de premiekorting die opgebouwd is in een eerder land gehandhaafd zal worden.

Snellere uitbetaling voor de schadelijdende partij

De tweede voorgestelde verandering gaat over hoe er wordt gehandeld als een verzekeraar niet kan uitbetalen. In het geval van een ongeluk waarbij een verzekeraar onvermogend is om uit te betalen zal er sneller worden uitbetaald aan de andere partij door de sector. Deze verandering gaat vooral goed uitkomen bij gevallen wanneer er verschillende partijen uit verschillende lidstaten betrokken zijn bij een ongeluk. De kans is hierbij hoger dat uitbetaling lang op zich kan laten wachten. Ook is de kans op onvermogendheid van een verzekeraar groter. Deze verandering moet dit probleem dus tackelen.

Basispakket voor motorvoertuigen

De derde verandering is eigenlijk een van de grootste veranderingen. De makers van dit voorstel willen namelijk een soort verplicht basispakket voor motorvoertuigen dat gelijk is in iedere EU-lidstaat. Deze verandering is voorgesteld omdat de basisverzekeringen per land enorm kunnen verschillen in voorwaarden. Zo is iedereen in de EU tenminste voor hetzelfde verzekerd als ze een motorrijtuig gaan besturen binnen de EU.

Onverzekerden

Als vierde verandering wil de Europese commissie onverzekerd rondrijden harder aanpakken binnen de EU-lidstaten. In Nederland rijden er op dit moment rond de 50.000 voertuigen onverzekerd rond. Dit werkt niet bevorderlijk voor de premie van de andere verzekerden. Die stijgt namelijk als naarmate er meer mensen er onverzekerd rondrijden.

Uitbreiding verzekeringsplicht

De laatste voorgestelde verandering zal over de verzekeringsplicht gaan in bepaalde gebieden. Op dit moment geldt er namelijk geen verzekeringsplicht op privé en afgesloten terreinen. De EU wil dit namelijk uitbreiden in de wet en hiermee er dus voor zorgen dat de verzekeringsplicht ook geldt op deze terreinen. Hierdoor zullen bijvoorbeeld raceauto’s ook verzekerd moeten worden op circuits, iets wat nu niet het geval is.

Voordelen en nadelen

Het is best een groot pakket aan veranderingen voor de Motor Insurance Directive wat de Europese commissie heeft voorgesteld. Het is echter de vraag welke veranderingen daadwerkelijk zullen worden doorgevoerd aangezien dit slechts het wetsvoorstel is. Voor de Europeanen in het algemeen is dit natuurlijk een prima wetsvoorstel aangezien er meer uniformiteit komt op het gebied van motorrijtuigverzekeringen in alle EU-lidstaten. Voor het racen in Europa is dit wetsvoorstel echter een grote tegenslag aangezien racen in Europa door dit voorstel een stuk moeilijk kan worden gemaakt. Wordt vervolgd.

Vergelijken, Afsluiten, Besparen | Verzekering.nl

Vergelijk de beste verzekeraars

Overige informatie

© copyright