Op de hoogte
blijven?
14 May 2018 - Joanne

De deelauto, het is een mooi idee om auto’s als deelauto in te zetten om alle Nederlandse auto’s efficiënter te gaan gebruiken. Volgens onderzoek van SnappCar staat de gemiddelde Nederlandse auto 23 uur per dag stil, langs de kant geparkeerd. SnappCar is een bedrijf waarbij particulieren auto’s kunnen leasen voor een laag tarief, echter moeten deze auto’s wel minimaal 2 dagen per maand verhuurd worden aan mensen die via SnappCar een auto willen huren. Ook kan je je zelf gekochte auto via hen verhuren aan het publiek van SnappCar. De auto’s van dit soort verhuurders als bijvoorbeeld SnappCar zijn verzekerd als je ze huurt, dit voor de veiligheid van de huurder. Gebleken is echter dat deze verzekering vaak werd misbruikt in het voordeel van de auto eigenaar. Jammer want initiatieven als SnappCar zijn juist goed voor deze tijd

Een modern initiatief

SnappCar wil ervoor zorgen dat auto’s efficiënter worden gebruikt. Zij baseren zich dus op eigen onderzoek waarbij zij tot de conclusie kwamen dat de gemiddelde Nederlandse auto 23 uur per dag stil staat. Als je dit tegenover het feit zet dat de Nederlandse snelwegen vol staan tijdens de spitsuren, kunnen we tot de conclusie komen dat we auto’s misschien efficiënter moeten gaan gebruiken. Het is een enorm luxe probleem wat Nederland heeft, de economie floreert en ondertussen komen er steeds meer auto’s bij. Daarom vinden wij deze deelinitiatieven juist nu zo goed en nobel. Toch is het jammer dat deze initiatieven kunnen worden misbruikt

Misleiding van de verzekering

Eigenaren van deelauto’s konden bijvoorbeeld opgelopen schade goedkoop laten repareren door de auto te verhuren aan iemand anders, en diegene dan de schade iets erger te laten maken. Schadevrije jaren zijn dan niet in het geding en de schade kon worden geclaimd bij de verzekering. Dit gebeurde in de ogen van de verzekeraar te vaak en dus zijn er maatregelen genomen. Allianz, de verzekeraar van SnappCar, heeft zich gewapend tegen het oplopende aantal schades van deze deelauto’s. Zij hebben dit gedaan door ten eerste het eigen risico te verhogen. Dit eigen risico kan in sommige gevallen wel 1250 euro zijn. Hierdoor wordt de drempel om schades te claimen verhoogd. Ten tweede is de maximale vergoeding verlaagd van auto’s die 10 jaar of ouder zijn tot 1250 euro. Iets wat het aanbod van auto’s in onze ogen niet goed zal doen. De fraudeurs gaan door hun gedrag dus de rest benadelen.

Problemen voor het bedrijf

SnappCar heeft een grote groei doorgemaakt. Het bedrijf begon als een kleinschalig project in Utrecht, nu heeft het bedrijf een half miljoen leden internationaal die elkaars auto lenen. Hierdoor is het toezicht op dit soort frauduleuze zaken vaak vergeten.

Via SnappCar konden bijvoorbeeld ook gave oldtimers worden gehuurd. Door de verzekeringsvoorwaarden te versoberen krijgen de eigenaren van deze oldtimers maximaal 750 euro uitgekeerd bij total loss bijvoorbeeld. Dit zal gevolgen hebben voor de diensten van SnappCar aangezien wij denken dat hierdoor het aanbod van oldtimers zal gaan verminderen. Wat jammer is aangezien dit een sterk punt had kunnen zijn voor SnappCar om haar diensten aan de man te brengen

Ons advies

Laat je dus goed informeren over de voorwaarden van verzekeren bij het delen van een auto. Voor zowel de huurder als de verhuurder zijn er veel voorwaarden aan het veranderen door bijvoorbeeld deze frauduleuze trends. Lees goed de voorwaarden en bel met de verzekeraar om eventuele onduidelijkheden weg te nemen. Zo kom je als huurder en als verhuurder niet voor verrassingen te staan bij het huren van die mooie klassieke cabriolet voor het weekend, of juist die handige hatchback voor het weekendje weg.

Vergelijk de beste verzekeraars

Overige informatie

© copyright