Op de hoogte
blijven?
8 May 2018 - Joanne

Het rijden op een elektrische fiets, ook wel e-bike genoemd, raakt steeds meer in trek. Vooral veel ouderen vinden het een uitkomst. De snelle fiets brengt echter ook nadelen met zich mee op het gebied van veiligheid voor zowel fietser als automobilist. Ruim een kwart van alle fietsers in Nederland komt om tijdens het fietsen op een e-bike.

Verschillende elektrische fietsen

Elektrische fietsen zijn onder te verdelen in e-bikes en speed pedelecs. Dit tweede type heeft andere kenmerken, maar daardoor gelden er ook speciale regels voor. De verschillen tussen een standaard elektrische fiets en een speed pedelec zijn als volgt:

Standaard elektrische fiets:

· Snelheid 25 km/h

· Trapondersteuning

· Geen kentekenplicht

· Geen rijbewijs nodig

· Geen verplichte WA-verzekering

· Geen minimumleeftijd

· Op het fietspad rijden

Speed pedelec:

· Snelheid 45 km/h

· Bromfietsrijbewijs verplicht

· Helm verplicht

· Minimumleeftijd van 16 jaar

· Gele kentekenplaat

· WA-verzekering verplicht

· 30 km/h op het bromfietspad binnen bebouwde kom

· 40 km/h op het bromfietspad buiten bebouwde kom

· 45 km/h op de rijbaan

Meer dodelijke fietsongevallen

Het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceerde onlangs cijfers waaruit blijkt dat er in 2017 meer dodelijke ongevallen gebeurden met de fiets dan met de auto. Auto’s worden steeds veiliger. Daarentegen kent het veiliger maken van een fiets zijn beperkingen. Daarnaast wordt er steeds meer gefietst. Directeur van de SWOV, Peter Van der Knaap zegt: “Fatale fietsongevallen zijn vaak te wijten aan slecht wegdek. Daarnaast is een elektrische fiets zwaarder dan een gewone fiets. Sommige ouderen houden er bijvoorbeeld geen rekening mee dat hun eigen fysiek afneemt.” Het fietsgedrag is ook een grote oorzaak van het aantal dodelijke ongelukken. Fietsers rijden te hard, laten zich afleiden (door bijvoorbeeld hun smartphone), rijden zonder licht en rijden door rood. “Iedereen moet ertoe bijdragen om fietsen nog veiliger te maken,” aldus Jaap Kamminga namens de Fietsersbond.

Aansprakelijkheid bij een aanrijding

De eigenaar van een motorvoertuig (bijvoorbeeld een auto of motor) is altijd risicoaansprakelijk. Dit betekent dat u (indien u de bestuurder bent) dus altijd de schade aan de voetganger of fietser moet vergoeden. Uitzonderingen worden bijna nooit toegekend. Fietsers en voetgangers zijn zwakkere verkeersdeelnemers en zijn daardoor wettelijk beschermd. Een standaard elektrische fiets valt onder de fietsers. U bent dus (indien u de fietser bent) ook wettelijk beschermd als u rijdt op een standaard e-bike. Een speed pedelec valt daar echter buiten; deze vallen namelijk onder de bromfietsen. Als u op een speed pedelec rijdt, bent u dus niet wettelijk beschermd als u een ongeval krijgt.

Bij het aanschaffen van een elektrische fiets is het verstandig om dus rekening te houden met de kenmerken, eisen en beperkingen van het type fiets dat u koopt. U kunt daarnaast op onze website de voordeligste fiets- en autoverzekeringen vergelijken.

Vergelijk de beste verzekeraars

Overige informatie

© copyright