Hoe ervaar jij onze site?

Geef ons jouw mening zodat wij onze site
nog verder kunnen verbeteren.

klik hier
Op de hoogte
blijven?
16 April 2018 -

Het is u waarschijnlijk niet ontgaan: de oproep van Arjen Lubach om met z’n allen Facebook te verwijderen. Dit naar aanleiding van het privacyschandaal. Ook op websites van verzekeraars werd informatie verzameld voor Facebook. Verzekeraar Menzis kondigt aan hier niet langer aan mee te werken.

Privacy

Facebook zou als doel hebben om mensen te verbinden door informatie met elkaar te delen. De afgelopen tijd bleek dit een hele andere kant te kennen. Websites zouden informatie van bezoekers aan Facebook doorgeven door een zogenaamde Facebook-pixel-plug-in. Met deze informatie kunnen bedrijven gerichter adverteren. Dit zorgt er natuurlijk voor dat Facebook aantrekkelijker wordt om op te adverteren. Dit zorgt weer voor extra winst voor Facebook.

Misschien denkt u: ik log gewoon uit dan is er niets aan de hand. Maar ook het surfgedrag van niet-ingelogde gebruikers kan worden gevolgd. Het wordt alleen niet aan uw account gekoppeld.

Verzekeraar

Het lijkt in de eerste plaats misschien niet heel heftig en vergelijkbaar met cookies. Van cookies wordt u alleen wel op de hoogte gesteld en u geeft hiervoor toestemming. Dit geldt niet voor de gegevens die naar Facebook gaan. Vooral informatie die wordt verzameld op websites van verzekeraars kan privacygevoelig zijn. Denk aan het zoeken naar specifieke behandelingen. Om deze reden heeft verzekeraar Menzis per direct het inzetten van de plug-in stopgezet.

Menzis geeft aan dat dit privacy-schandaal van Facebook een soort wake-up-call is voor de verzekeringsmaatschappij. De verzekeraar laat weten dat zij de komende tijd zullen onderzoeken of er meer soortgelijke plug-ins op de website zijn geïnstalleerd. Het is duidelijk dat Menzis de privacy van bezoekers belangrijk vindt.

Inmiddels zijn ook andere verzekeraars zich bewust geworden van de gevoelige informatie die naar buiten komt. Verzekeraar Ohra heeft de plug-in verwijderd van de pagina met aandoeningen. Ohra kiest voor het beschermen van de meest gevoelige informatie, bijvoorbeeld het zoeken naar behandelingen voor geslachtsziekten. De verzekeringsmaatschappij benadrukt wel dat de medische dossiers in geen geval op straat komen te liggen door de Facebook-plug-in, het gaat alleen om bezoekersgedrag op pagina’s waarop de plug-in is geïnstalleerd.

Wat doet Facebook zelf?

Drie Amerikaanse burgers hebben een rechtszaak aangespannen tegen het bedrijf. De eerste zittingen zijn al geweest met eigenaar Mark Zuckerberg en een uitspraak zal nog volgen. Inmiddels zijn de privacy-instellingen op het platform beter zichtbaar gemaakt en gebruikers kunnen gegevens makkelijker wissen. Facebook staat nu over de hele wereld onder druk door de manier van omgaan met privacygevoelige informatie. De kans is groot dat zij binnenkort met nieuwe aanpassingen komen.

Vergelijk de beste verzekeraars

Contact opnemen? Simpel!

Overige informatie

verberg
 v.a. 79,95 p/m

Overstappen van zorgverzekering
voor 2020?

Vind via verzekering.nl de zorgverzekering die het best bij jou past!

© copyright