Op de hoogte
blijven?
13 February 2015 - Jeremy

Verzekering.nl neemt actief deel aan de stellingen van de Marketingtribune. Deze stellingen gaan over de actualiteiten rondom de zorg in ons Land. Daar is op dit moment veel om te doen. De stelling die deze maand centraal staat is: Er zijn teveel verschillende zorgpolissen. Verzekering.nl reageert:

'Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat consumenten in de afgelopen maanden in het duister hebben getast bij het kiezen van de juiste zorgverzekering. Termen zoals budgetpolis, besparen, eigen risico, restitutie en natura vlogen ons om de oren. Alle 26 verzekeraars die zorgverzekeringen aanbieden, pretendeerden natuurlijk allemaal de beste polissen te hebben. Maar welke van de zeventig verschillende zorgpolissen was nou de aller allerbeste voor de vergelijkende consument?

Het beperken van het aantal basisverzekeringen is naar onze mening een goed idee. Maar het voorstel om de budgetpolis helemaal af te schaffen gaat te ver. Consumenten moeten de mogelijkheid krijgen om een keuze te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de keuze uit drie soorten polissen; een budget-, natura- of een restitutiepolis.

Enerzijds moeten consumenten een keuze hebben, anderzijds brengt het stunten met lage premies ook risico's met zich mee. De lage premies van de budgetpolis klinken natuurlijk erg aantrekkelijk. Zeker voor gezinnen die minder te besteden hebben. Maar als achteraf blijkt dat de zorg die zij nodig hebben niet meer wordt vergoed, komen juist zij in financiële problemen omdat er geen grote bedragen achter de hand zijn. Het is de vraag hoe ver de zorgplicht in dit geval gaat.

Wij zijn van mening dat de budgetpolis moet blijven, maar dat bij het afsluiten hiervan een extra waarschuwing van groot belang is. Consumenten moeten bij het afsluiten van deze variant heel duidelijk geïnformeerd worden over de beperkingen. In de loop van dit jaar zullen de ervaringen met de budgetpolis wel boven komen drijven. We zijn erg benieuwd.'

Vergelijk de beste verzekeraars

Overige informatie

© copyright