Op de hoogte blijven?
Op de hoogte blijven?

Tips en handige informatie over Zorgverzekeringen

Wat moet ik weten over de zorgverzekering in 2018?

De wijzigingen in de zorgverzekering voor 2018 zijn bekend. Ook als u niet van plan bent om over te stappen is het belangrijk om op de hoogte te zijn van deze veranderingen. Zo weet u wat u het aankomende jaar kunt verwachten. We hebben de belangrijkste veranderingen voor u op een rijtje gezet.

Wat verandert er aan het basispakket?
In 2018 verdwijnen er geen behandelingen uit het basispakket. De basisverzekering wordt uitgebreid met een aantal vergoedingen:

  • Mensen met artrose aan de heup- en kniegewrichten krijgen de eerste 12 behandelingen oefentherapie vergoed.
  • Kankerpatiënten die immuuntherapie ondergaan krijgen het vervoer van en naar de behandeling vergoed.
  • De verzorging voor kinderen onder de 18 jaar wordt vergoed. Deze verzorging moet dan wel samenhangen met geneeskundige zorg.

Gedurende het nieuwe jaar is het mogelijk dat er meer vergoedingen worden toegevoegd aan de basisverzekering. Dit geldt ook voor de opname van medicijnen in het basispakket.

Is het eigen risico verhoogd?
Het eigen risico is niet verhoogd en blijft 385 euro. De voorgenomen toename van het eigen risico naar 400 euro zet dus niet door. Hierdoor is de zorgpremie bij de meeste verzekeraars wel lichtelijk verhoogd.

Is er een verschil in de zorgpremie?
De zorgpremie in 2018 verschilt per verzekeraar. De meeste verzekeraars hebben hun premie verhoogd. Gemiddeld betaalt u in het komende jaar 25,80 euro meer. Ondanks dat deze stijging minder hoog is dan verwacht, is het verschil tussen de goedkoopste en duurste basisverzekering fors: 324 euro op jaarbasis. Dit maakt het des te belangrijker om uw huidige zorgverzekering te vergelijken en zo de best passende verzekering te kiezen.

Toename zorgtoeslag
De zorgtoeslag stijgt in 2018, net als de zorgpremie. De zorgtoeslag geldt als u een minimuminkomen heeft. De hoogte van de toeslag is afhankelijk van uw inkomen en of u een toeslagpartner heeft. Benieuwd wat deze wijziging voor u inhoudt? Lees de bedragen per maand, per inkomen.

Klaar om over te stappen? Bekijk deze handige tips voor het kiezen van een bij u passende zorgverzekering.

‘Hoe kies ik een zorgverzekering voor 2018?’ 6 handige en praktische tips

2018 staat om de hoek en dit betekent dat het weer tijd is om een nieuwe zorgverzekering uit te kiezen. De nieuwe premies en polissen zijn alweer bekend gemaakt, de prijzen van het eigen risico stijgen en de aanvullende verzekeringen worden steeds meer uitgekleed. Dit maakt het belangrijker dan ooit om u goed te oriënteren alvorens u een keuze maakt.

Door het grote aanbod zorgverzekeraars en hun diverse polissen is het niet gemakkelijk om een keuze te maken. Om u op weg te helpen bieden wij u een aantal handige en praktische tips.

– Bepaal uw keuzevrijheid
De basisverzekering lijkt bij elke verzekering hetzelfde, toch lopen de premies van het basispakket behoorlijk uiteen. Dit heeft onder andere te maken met uw keuzevrijheid. De zorgverzekeraars bieden verschillende soorten polissen aan. Heeft u graag de touwtjes in eigen handen? Kies dan voor een restitutiepolis, zo kunt u zelf bepalen naar welke zorgverlener u toestapt. Vindt u het wel prima als er vooraf al keuzes voor u worden gemaakt? Misschien kunt u dan beter kiezen voor een naturapolis. Laat u niet afschrikken door de beperkte keuzevrijheid van een naturapolis. Vaak heeft de verzekeraar met heel veel verschillende zorgverleners afspraken gemaakt.

– Bepaal de hoogte van uw eigen risico
Het eigen risico is voor 2018 vastgesteld op 385 euro. U kunt ook kiezen voor een hoger eigen risico van 485,- tot maximaal 885,-. Hoe hoger het eigen risico, hoe lager de kosten voor de basisverzekering. Verwacht u niet vaak naar de dokter te hoeven? Bent u jong, fit of al jaren niet ziek geweest? Dan kunt u ervoor kiezen om uw eigen risico te verhogen. De korting kan in sommige gevallen oplopen tot 300,- per jaar. Kies alleen voor een hoger eigen risico als u deze in zijn geheel kunt aflossen indien nodig.

– Controleer of u kunt profiteren van een collectiviteitskorting
Door uzelf te verzekeren bij een collectieve zorgverzekering kunt u besparen op uw zorgkosten. Deze korting wordt vaak aangeboden door werkgevers, gemeenten, vakbonden en belangenverenigingen. Zo kan het zijn dat uw premie lager uitvalt of dat u meer kosten vergoed krijgt.

– Wees op tijd
Als u voor 31 december 2017 een nieuwe zorgverzekering afsluit, dan zorgt uw nieuwe zorgverzekeraar dat uw huidige zorgverzekering wordt opgezegd. Wilt u nog iets langer nadenken? Dan kunt u tot uiterlijk 1 februari nog voor een andere zorgverzekaar kiezen. In dit geval moet u zelf uw huidige verzekering opzeggen voor 31 december. Bent u niet tevreden met uw keuze? Dan heeft u nog 14 dagen bedenktijd. Wacht wel met opzeggen totdat u een nieuwe verzekering heeft afgesloten, bij het aanvragen van een aanvullende verzekering bestaat de kans dat u wordt afgewezen.

– Vergelijk uw verzekeringen via verzekering.nl
Een verzekering afsluiten hoeft geen tijdrovende taak te zijn. Met de eenvoudige en snelle vergelijker op www.verzekering.nl wordt het maken van een keuze u een stuk makkelijker gemaakt. Door deze vergelijker worden alle zorgverzekeraars, polissen en premies overzichtelijk weergegeven.

Tot slot blijft het maken van de juiste keuze een lastige zaak. Met bovenstaande tips hebben wij het u alvast een stukje makkelijker gemaakt.

50-plussers zijn overwegend tevreden en stappen niet over

verzekering, verzekeringen, 50-plussers, overstappen, tevreden, onderzoek, 70+

Verzekerden die de leeftijd van 50 zijn gepasseerd, zijn overwegend tevreden met hun zorgverzekering. Een groot percentage van deze groep, zit namelijk al jaren bij dezelfde verzekeraar en is niet van plan om over te stappen. De 50-plussers die wel overstappen geven aan dat zij voornamelijk voor een andere zorgverzekeraar kiezen, vanwege een lagere maandpremie.

Zeer tevreden

In opdracht van startpagina.nl is er eind oktober van dit jaar onderzoek uitgevoerd naar het overstapgedrag van 50-plussers. Hierbij hebben ruim 1700 respondenten van 50 jaar en ouder, de vragenlijst ingevuld.

Uit dit onderzoek blijkt dat drie kwart van de verzekerden in de afgelopen 5 jaar niet van verzekeraar is veranderd. Daarnaast geeft 60% van deze groep aan, ook dit jaar bij de huidige verzekeraar te blijven.

Van de groep personen die de 70 al is gepasseerd, is er nog minder twijfel. Zeker 75% van geeft aan geen reden te hebben om over te stappen. Meer dan 80% van alle 50-plussers geeft aan (zeer) tevreden te zijn met hun huidige verzekering.

Lagere premie

Uit het onderzoek blijkt ook dat de hoogte van de premie een grote rol speelt. Meer dan 50% van de overstappers geven aan dat zij dit doen vanwege de lagere premies.
Dit is een vrij grote stijging, in vergelijking tot de resultaten uit hetzelfde onderzoek van vorig jaar. Vorig jaar was de hoogte van de premie, maar voor 20% van de respondenten de belangrijkste reden om over te stappen.

Hoger Eigen risico

Bijna 40% van de 50-plussers, kiest voor een vrijwillig eigen risico. De respondenten geven aan dat deze keuze ook te maken heeft met een lagere maandpremie. Het verhogen van het vrijwillige eigen risico, leidt namelijk tot een korting op de maandelijkse premie.

Een aantal van de ondervraagden heeft wel aangegeven hierdoor niet altijd naar de huisarts te gaan. Vaak hopen zij dat eventuele medische klachten vanzelf overgaan. Zij zijn namelijk bang om ineens hoge rekeningen te ontvangen, waarvan zij zelf eerst het eigen risico zouden moeten betalen.

Zorgverzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een zorgverzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke zorgverzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Tandfit-Preventief: preventief uw tanden verzekeren

verzekering, verzekeringen, zorg, zorgverzekering, Tandfit-Preventief, tanden, tandarts, mondhygiëne

Beter poetsgedrag zou kunnen leiden tot minder kostbare behandelingen bij de tandarts. Volgens verzekeraar ONVZ en elektronicagigant Philips, is het preventief investeren in mondverzorging, de manier om de kosten voor tandarts en mondhygiënist te verlagen. U kunt vandaag dan ook de nieuwe tandverzekering Tandfit-Preventief, online aanvragen.

Dekking

De nieuwe verzekering van ONVZ, zet zich volledig in op het voorkomen van tandproblemen. Behalve een elektronische tandenborstel, worden ook alle controles bij de tandarts en de bezoeken bij de mondhygiënist volledig vergoed. Ook komt de verzekering inclusief een ongevallendekking tot 5000 euro. Er mag per jaar maximaal één ongeval worden geclaimd.

Daarnaast worden ook de onderstaande zaken vergoed tot een bedrag van 2000 euro per jaar;

• Fluoridebehandelingen;
• Röntgenfoto’s;
• Sealants;
• Tandvleesbehandelingen;
• Verdovingen;
• Vullingen.

Poetsen met uw smartphone

U krijgt bij de verzekering de Philips Sonicare DiamondClean Smart, een elektronische tandenborstel die uw poetsgedrag monitort. U kunt de borstel koppelen aan uw smartphone via de bijbehorende app. De borstel geeft via uw smartphone feedback over uw poetsgedrag en voorziet u van persoonlijk poetsadvies.
Als uw borstel is gekoppeld aan de app, kunt u door middel van een 3D kaart uw poetswerk bekijken. U kunt op deze kaart zien waar u heeft gepoetst en wat de eventuele probleemgebieden zijn.

U krijgt met de Tandfit-Preventief elke drie maanden een nieuwe opzetborstel thuisgestuurd. De opzetborstels zijn voorzien van een chip, die het poetsgedrag van een gebruiker registreert. Hierdoor kunnen meerdere personen met hun eigen opzetstuk gebruik maken van één toestel.

Belangrijke informatie

• De nieuwe verzekering van ONVZ kan alleen online worden afgesloten. Om naar de website van Tandfit-Preventief te gaan klikt u hier.
• Als u geen basisverzekering heeft afgesloten bij ONVZ, betaalt u een toeslag van 50% als u toch graag gebruik wil maken van deze verzekering.
• U kunt Tandfit-Preventief alleen afsluiten vóór 31 januari 2018.

Zorgverzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een zorgverzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke zorgverzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Gemeente vergoedt eigen risico kwetsbare jongeren

verzekering, verzekeringen, kwetsbare jongeren, eigen risico, zorgverzekering, psychose, depressie, verslaving, zorg

Gemeente Amsterdam begint op 1 december met een pilot, waarbij de gemeente het eigen risico betaalt voor kwetsbare jongeren. Zodra jongeren de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt, moeten zij zelf het eigen risico betalen voor zorgkosten. Niet al deze jongeren zijn goed in staat om deze bedragen te betalen en stoppen daarom voortijdig met de behandelingen tegen verslaving, depressie en psychose.

Mijden van zorg

Gemeente Amsterdam werkt samen met het Fonds Bijzondere Noden Amsterdam(FBNA), om uit te zoeken tot in hoeverre de verplichte kosten ervoor zorgen dat deze kwetsbare jongeren ervoor kiezen om medische behandelingen te vermijden. Om dit doel te kunnen behalen, wil de gemeente de jongeren assisteren door het eigen risico van € 385,- betalen uit de gemeentekas.

De gemeente betaalt de kosten voor psychische zorg voor jongeren tot aan hun 18e levensjaar. De gemeente rekent hiervoor geen eigen risico. Zodra de jongeren 18 jaar zijn geworden, moeten zij verplicht op zoek naar een zorgverzekering. Hierdoor moeten zij ineens jaarlijks € 385,- euro gaan betalen. Lang niet alle jongeren kunnen deze kosten dragen.

De pilot is tot stand gekomen, vanwege het aantal jongeren dat in de problemen komt door het vermijden van zorg. De gemeente is van mening dat personen die op jonge leeftijd niet de benodigde medische zorg ontvangen, op latere leeftijd zwaardere klachten kunnen krijgen.

Deze zwaardere klachten brengen vaak ook hogere kosten met zich mee. Dit kan uiteindelijk leiden tot financiële of maatschappelijke problemen in het volwassen leven.

Uitstelgedrag

Het Trimbos-Instituut heeft door middel van een landelijk onderzoek aangetoond dat ruim 5% van de jongeren tussen 18 en 24 jaar, psychische zorg afneemt. De cijfers van het GGZ geven aan dat 10% van deze jongeren de behandeling niet doorzet zodra zij de leeftijd van 18 jaren hebben bereikt. Veel jongeren geven aan dat de financiële situatie, de grootste reden is voor het niet afmaken van de behandeling.

Het stopzetten van de behandeling voor psychische problemen wordt afgeraden, omdat de klachten vaak niet verdwijnen of juist erger worden. In sommige gevallen worden de klachten zo ernstig, dat het normale functioneren bemoeilijkt wordt. Men gaat dan alsnog zorg afnemen, maar de klachten zijn dan vaak al verergerd.

Door het uitstellen van de behandelingen, kunnen deze jongeren uiteindelijk in grotere problemen terecht komen. Soms besluiten zij op oudere leeftijd toch de noodzakelijke zorg af te nemen. Hiervoor geldt dan alsnog een eigen risico.

Zorgverzekering afsluiten
Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een zorgverzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke zorgverzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Uw premieoverzicht zorgverzekeringen 2018

verzekering, verzekeringen, 2018, premieoverzicht, premie, stijging, daling , zorgverzekering

Voor 12 november dienden alle verzekeraars hun premies voor 2018 bekend hebben gemaakt. Toch zijn nog niet alle verzekeraars over de brug gekomen. De verzekeraars die wel hun premies bekend hebben gemaakt, hebben overwegend de premie of verhoogd of gelijk gehouden.

Premieoverzicht

Hieronder vindt u een tabel met alle verzekeraars die hun premie bekend hebben gemaakt op alfabetische volgorde;

Verzekeraar

Type polis

 Premie 2017

 Premie 2018

Verschil

De Amersfoortse Restitutie  €     117,50  €     125,50  €          8,00
Anderzorg Natura  €     102,00  €     102,00
Avéro Achmea Select Zorg Plan Natura  €     117,20  €     119,45  €          2,25
Avéro Achmea Keuze Zorg Plan Restitutie  €     121,75  €     123,75  €          2,00
Bewuzt Natura  €        99,15  €     101,35  €          2,20
CZ Zorgbewust Natura  €     108,90  €     112,15  €          3,25
CZ Zorg-op-maat Natura  €     112,85  €     116,25  €          3,40
CZ Zorgkeuze Restitutie  €     119,05  €     122,60  €          3,55
CZdirect Natura  €     102,35  €     105,45  €          3,10
De Friesland Zelf Bewust Natura  €        99,95  €     103,95  €          4,00
De Friesland Alles Verzorgd Natura  €     114,95  €     116,95  €          2,00
De Friesland Vrije Keus Restitutie  €     120,50  €     122,25  €          1,75
De Goudse Natura  €     112,95
De Goudse Restitutie  €     118,95
Delta Lloyd Restitutie  €     115,83  €     119,58  €          3,75
Ditzo Combinatie  €     100,95  €     102,95  €          2,00
DSW Combinatie  €     108,00  €     107,50  €        -0,50

Verzekeraar

Type polis

 Premie 2017

 Premie 2018

Verschil

FBTO Natura  €     103,50  €     105,50  €          2,00
FBTO Restitutie  €     108,50  €     109,95  €          1,45
Hema Natura  €     108,00  €     108,00
Ik! Natura  €     111,44
Interpolis Combinatie  €     104,25  €     106,25  €          2,00
inTwente Combinatie  €     108,00  €     107,50  €        -0,50
IZA Natura  €     110,00  €     114,25  €          4,25
IZA Restitutie  €     114,25  €     118,50  €          4,25
IZZ Natura  €     109,94  €     114,44  €          4,50
IZZ Restitutie  €     113,28  €     119,44  €          6,16
Menzis Basis Voordelig Natura  €     103,00  €     103,00
Menzis Basis Natura  €     119,00  €     119,00
Menzis Basis Vrij Restitutie  €     122,00  €     122,00
Nedasco Natura  €     112,95  €     116,20  €          3,25
Nedasco Restitutie  €     118,95  €     122,20  €          3,25
OHRA Restitutie  €     113,64  €     117,34  €          3,70

Verzekeraar

Type polis

 Premie 2017

 Premie 2018

Verschil

ONVZ Restitutie  €     119,50  €     122,00  €          2,50
OZF Natura  €     117,45  €     119,45  €          2,00
PMA Natura  €     103,00  €     103,00
PMA Natura  €     110,67  €     110,67
PMA Restitutie  €     113,46  €     113,46
PNOzorg Restitutie  €     109,94  €     112,24  €          2,30
ProLife Natura  €     117,45  €     119,45  €          2,00
ProLife Restitutie  €     121,75  €     123,75  €          2,00
Salland Zorgverzekering Natura  €     112,95  €     101,50  €      -11,45
Zorgdirect Restitutie  €     114,95  €     107,83  €        -7,12
Stad Holland Restitutie  €     112,00  €     110,50  €        -1,50
Studenten Goed Verzekerd Budget  €        94,46  €        95,36  €          0,90
Studenten Goed Verzekerd Natura  €     105,71  €     107,51  €          1,80
Studenten Goed Verzekerd Restitutie  €     109,58  €     111,38  €          1,80
Univé Restitutie  €     117,25  €     121,25  €          4,00
Univé Select Natura  €        98,75

Verzekeraar

Type polis

 Premie 2017

 Premie 2018

Verschil

VGZ Ruime Keuze Natura  €     112,95  €     116,20  €          3,25
VGZ Eigen Keuze Restitutie  €     118,95  €     122,20  €          3,25
VVAA Restitutie  €     119,50  €     122,00  €          2,50
ZEKUR Budget  €        92,00
ZEKUR Restitutie  €     105,53
ZieZo Basis Natura  €        99,95  €     102,50  €          2,55
ZieZo Selectief Natura  €        93,95  €        96,95  €          3,00
Zilveren Kruis Basis Budget Budget  €     104,95  €     105,95  €          1,00
Zilveren Kruis Basis Zeker Natura  €     117,45  €     119,45  €          2,00
Zilveren Kruis Basis Exclusief Restitutie  €     121,75  €     123,75  €          2,00
Zorg en Zekerheid Gemak Natura  €     104,60  €     103,95  €        -0,65
Zorg en Zekerheid Natura  €     115,95  €     114,95  €        -1,00
Zorg en Zekerheid Restitutie  €     118,95  €     118,45  €        -0,50
Zorgverzekeraar UMC Restitutie  €     104,90  €     109,84  €          4,94
Soort Polis

Het soort polis is zeer belangrijk bij de keuze voor een overstap. Zo heeft u de keuze tussen een budget- restitutie of naturapolis. Het grootste verschil tussen deze verschillende polissen is de hoogte van de vergoeding die u ontvangt van uw verzekeraar. U kunt namelijk wel een lagere premie betalen, maar als uw behandeling vervolgens maar voor een deel wordt vergoed, bent u mogelijk toch duurder uit.
Klik hier voor meer informatie over de verschillende soorten polissen.

Hogere zorgkosten

Verzekeraars proberen de stijgende zorgkosten zo veel mogelijk in toom te houden, door hun eigen reserves in te zetten. Het inzetten van de reserves helpt om de zorgpremies te drukken. Helaas is het inzetten van de reserves niet voor alle verzekeraars voldoende en is een premiestijging voor sommige verzekeraars onvermijdelijk.

Verzekeraars DSW, InTwente, Salland, ZorgDirect, Stad-Holland en Zorg en Zekerheid, zijn de enigen die de zorgpremie verlagen.

Gelukkig blijft het eigen risico in 2018 op € 385 euro staan. De tweede kamer heeft besloten om voor 2018 het eigen risico te bevriezen. Uw eigen risico blijft dus gelijk aan het bedrag dat u zou moeten betalen in 2017.

Zorgverzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een zorgverzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke zorgverzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Wanneer heeft een klacht kans van slagen?

Verzekering, verzekeringen, klacht, slagen, verzekeraar, klachtenprocedure, onderzoeksplicht, polis, voorwaarden, afwijzen, claim

Uw verzekeraar heeft vaak duidelijk met u afgesproken onder welke omstandigheden er zal worden uitgekeerd. U kunt echter wel een klacht indienen als u het niet eens bent met de beslissing van uw verzekeraar. Uw klacht kan namelijk gegrond zijn. Als u uw verhaal doet bij uw verzekeraar, kan het zo zijn dat deze u alsnog tegemoet wil komen. Wij vertellen u wanneer het zinvol kan zijn om een klacht in te dienen.

Onduidelijke polisvoorwaarden

Uw verzekeraar zal meestal enkel de schade vergoeden als u voldoet aan de voorwaarden in uw polis. Uw verzekeraar kan en zal een claim waarschijnlijk afwijzen, als u zich niet aan de voorwaarden heeft gehouden.
In de polisvoorwaarden staat aangegeven wanneer er een bepaald soort schade gedekt wordt. Als de schade die u wilt claimen, niet in de voorwaarden is opgenomen kunt u doorgaans aannemen dat uw verzekeraar deze niet zal vergoeden.

Neem daarom de polisvoorwaarden goed door, voordat u in zee gaat met een verzekeraar. Het zou zonde zijn als u geen vergoeding krijgt, terwijl u wel verwachtte dat uw claim zou worden toegewezen.
Een verzekerde kan de voorwaarden bijvoorbeeld verkeerd begrijpen. Dit mag niet komen door een onduidelijke formulering van deze voorwaarden. De polisvoorwaarden moeten voldoende kenbaar en duidelijk zijn opgesteld voor de verzekeringsnemer.

Als deze voorwaarden (te) onduidelijk zijn opgesteld, kan het voorkomen dat men denkt dat een bepaald risico gedekt is. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Volgens artikel 6:238 lid 2 Van het Burgerlijk Wetboek, moet in deze gevallen de uitleg die het meest gunstig is voor de verzekeringsnemer worden toegepast.

Onderzoeksplicht

Ook het verkeerd invullen van een vragenlijst, tijdens de (online)aanvraag van de verzekering, kan leiden tot afwijzing van een claim. Uw verzekeraar behandelt uw aanvraag op basis van de informatie die u verstrekt.
Als u dan een claim indient en de verzekeraar komt erachter dat uw informatie niet klopt of onvolledig is, kan deze worden afgewezen. Deze afwijzing is niet altijd terecht. Het is namelijk mogelijk dat u een foutje heeft gemaakt of simpelweg vergeten bent een aantal zaken in te vullen.

Uw verzekeraar heeft gelukkig een onderzoeksplicht. Dit houdt in dat uw verzekeraar uw gegevens goed moet controleren en zelf onderzoek zal moeten verrichten naar ontbrekende of twijfelachtige informatie.
Als uw verzekeraar een overeenkomst met u sluit, zonder voldoende onderzoek te hebben verricht, kan de afwijzing van een claim onterecht zijn. Weet wel dat het opzettelijk achterhouden of invullen van verkeerde informatie, wordt gezien als fraude.

Claim (gedeeltelijk) afgewezen

Als uw claim wordt afgewezen, betekent dit dat uw verzekeraar van mening is dat uw verzekering de schade niet hoeft te vergoeden. U verzekeraar kan ook van mening zijn dat de claim maar gedeeltelijk vergoed hoeft te worden.

Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als u schade heeft en extra kosten heeft gemaakt om de schade te beperken, maar uw verzekeraar deze extra kosten niet wil vergoeden. Als u kunt aantonen dat deze kosten onvermijdelijk waren of (veel) ernstigere schade heeft voorkomen, kan het zinnig zijn om een klachtenprocedure te starten.
Soms kunnen er ook extra kosten aan verbonden zijn, zeker als de klacht in behandeling wordt genomen door een externe instantie. Hoe u het beste een klachtenprocedure kunt starten leest u hier.

Als u benieuwd bent naar de uitspraak met betrekking tot een vergelijkbare klacht, kunt u de website van Klachteninstituut Financiële Dienstverlening(KiFiD) raadplegen. Als uw klacht lijkt op een klacht die u hier tegenkomt, is er een goede kans op een vergelijkbare uitspraak.

Verzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Hoe kunt u het beste een klacht indienen?

verzekering, verzekeringen, klacht, indienen, behandelen, kifid, commissie, bemiddelen

U heeft een klacht over een beslissing die uw verzekeraar heeft genomen. Vaak zal dit te maken hebben met het krijgen van een vergoeding en de hoogte hiervan. Als u een klacht heeft over de beslissing van uw verzekeraar, heeft u de mogelijkheid om hier werk van te maken. U leest hier hoe u een klachtenprocedure het beste kunt starten.

Klacht indienen

Het is verstandig om eerst na te gaan of het indienen van een klacht een kans van slagen heeft. Het is bijvoorbeeld meestal niet zinnig om een klacht in te dienen als u de polisvoorwaarden begreep maar u zich hier niet aan heeft gehouden. U leest hier wanneer het zinvol kan zijn om een klacht in te dienen.

U moet uw klacht altijd eerst bij uw verzekeraar indienen. Als u en uw verzekeraar het gesprek aangaan, kunnen eventuele onduidelijkheden en misverstanden worden verholpen. De kans dat u en uw verzekeraar dan samen tot een oplossing komen wordt dan een stuk groter.

U kunt dit vaak makkelijk doen via de website van uw verzekeraar. Als dit niet mogelijk is, kunt u een brief of e-mail sturen. Probeer uw verhaal zo compleet en duidelijk mogelijk te doen. Geef daarnaast ook aan waarom u het niet eens bent met de beslissing van de verzekeraar en hoe de situatie volgens u zou kunnen worden opgelost.

Financiële Klachteninstituut

Als uw verzekeraar schriftelijk heeft aangegeven uw klacht niet te willen/kunnen behandelen, kunt u terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening(KiFiD). Mocht een reactie van uw verzekeraar uitblijven, dan kunt u nogmaals contact met uw verzekeraar opnemen. Als uw verzekeraar dan binnen zes weken nog niet heeft gereageerd, kunt u ook terecht bij het KiFiD.

De KiFiD heeft drie verschillende instanties die mogelijk uw klacht kunnen behandelen. Er zijn echter wel een aantal eisen waar uw klacht aan moet voldoen, voordat u gebruik kunt maken van de diensten van KiFiD. Bent u benieuwd of uw situatie voldoet aan deze eisen? Doe dan de sneltest.

De bemiddelaar
Dit is de eerste instantie en deze kost u niets. De bemiddelaar zal kijken of hij deze klacht kan behandelen. Dit doet hij door een oplossing te vinden samen met u en uw verzekeraar. Als dit niet lukt, dan zal de klacht bij de geschillencommissie worden gelegd.

De geschillencommissie
Deze instantie kost u ook niets en zal ook eerst proberen te bemiddelen. Hiervoor kunnen u en een vertegenwoordiger van uw verzekeraar misschien worden uitgenodigd voor een bijeenkomst in Den Haag. Dit wordt ook een hoorzitting genoemd.
Als de hoorzitting alsnog niet leidt tot een oplossing, zal de commissie zelf een uitspraak doen. Deze kan de vorm hebben van een bindend en een niet-bindend oordeel.
U en uw verzekeraar zijn verplicht om u aan de uitspraak te houden, bij een bindend oordeel.

Commissie van Beroep
Als uw klacht betrekking heeft op een bedrag van 25000 euro of meer, dan kunt u in beroep gaan tegen een bindend oordeel van de geschillencommissie. U doet dit bij de Commissie van Beroep tegen een bijdrage van 500 euro.

Niet bindend oordeel

U kunt ook in beroep gaan bij een niet bindend oordeel van het KiFiD. Dit kunt u echter niet doen bij het KiFiD zelf, maar bij een rechter. U moet hiervoor een dagvaardingsprocedure starten. Zorg wel dat u een rechtsbijstandsverzekering heeft, want de kosten hiervan kunnen hoog oplopen.

Verzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Bijna de helft van de Nederlanders stapt nooit over

verzekering, verzekeringen, besparen, overstappen, collectief, individuele, polis

Burgers die eraan denken om een overstap van zorgverzekeraar te maken, kunnen dit jaar misschien ook weer premie besparen. Zo is er vorig jaar in totaal 61,5 miljoen euro bespaard aan premie voor de ziektekostenverzekering. Toch stapt een groot deel van de burgers niet over. Deze personen hebben vaak een collectieve zorgverzekering. Wij vertellen u waarom een overstap ook voor mensen met een collectieve polis, nuttig kan zijn.

Marktscan

Uit de “Marktscan Zorgverzekeringsmarkt”, uitgevoerd door de Nederlandse Zorgautoriteit(NZa), blijkt dat er niet alleen miljoenen zijn bespaard door de overstappers. Er waren namelijk ook minder burgers die besloten om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar in vergelijking met het voorgaande jaar.
In de periode van november 2015 tot februari 2016 stapte 6,9% van de verzekerden over. Vorig jaar bestond het aantal overstappers nog maar uit 6,8% van de verzekerden.

Collectief verzekerd

1,17 miljoen burgers stapten vorig jaar over. En dat zijn er niet zo heel veel als u bedenkt dat de zorgverzekering verplicht is voor alle Nederlandse burgers vanaf 18 jaar. Dat zijn ongeveer 13 miljoen burgers, die zelf een zorgverzekering moeten hebben en dus kunnen overstappen. Toch stapt een groot deel van deze personen niet over naar een andere verzekeraar.

De burgers die niet overstappen hebben vaak een collectieve verzekering. Uit de cijfers van het NZa, blijkt dat ongeveer twee derde van de totale bevolking een collectieve zorgpolis heeft. Dit zijn zo’n 11 miljoen burgers. Van deze groep zijn er zo’n 6 miljoen collectief verzekerd via hun werkgever.

Uit de cijfers van de Autoriteit Consument en Markt(ACM), is 70% van de personen met een collectieve zorgverzekering nog nooit overgestapt, sinds de invoering van het huidige zorgstelsel.
Dit zijn ongeveer 8 miljoen verzekerden en dus bijna de helft van de Nederlandse bevolking.

Volgens het ACM heeft deze groep vaak weinig zin om verzekeringen te vergelijken of om over te stappen naar een andere verzekeraar. Dit kan komen omdat zij weinig of geen klachten hebben over hun huidige verzekering of omdat zij denken goedkoper uit te zijn met de huidige verzekering.
Het kan ook mogelijk zijn dat deze personen niet denken aan een overstap, zolang zij nog in dienst zijn bij hun werkgever.

Toch vergelijken

Als u een collectieve verzekering heeft, loont het toch om het één en ander met elkaar te vergelijken. Uit een gezamenlijk onderzoek van het ACM en NZa, blijkt namelijk dat collectieve zorgverzekeringen onvoldoende onderscheidend zijn.

Een voordeel van de collectieve verzekering, is dat een groep personen met vergelijkbare gezondheidsrisico’s gezamenlijk kunnen worden verzekerd. Volgens het onderzoek is er op dit moment weinig sprake van dit soort “zorg op maat” bij de collectieve verzekering. De individuele en de collectieve polis, zijn in (te)veel opzichten vergelijkbaar.

Ook is de collectieve polis gemiddeld duurder dan een individuele polis. Collectieve verzekeringen geven meestal een collectiviteitskorting. Maar deze korting wordt vaak juist op de duurdere zorgverzekeringen gegeven. Hierdoor zijn leden van het collectief, zelfs met de korting, niet altijd goedkoper uit en kan een overstap voordeel opleveren.

Zorgverzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een zorgverzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke zorgverzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Ook in 2018 meer mensen een hoger vrijwillig eigen risico

Verzekering, verzekeringen, zorg, eigen, risico, 2018, vrijwillig

Als een verzekerde voor een hoger vrijwillig eigen risico kiest, krijgt deze korting op de maandelijkse premie. Voor veel gezonde Nederlanders is dit voldoende om te kiezen voor een hoger vrijwillig eigen risico. Er zijn zelfs steeds meer mensen die kiezen voor het maximale eigen risico van 500 euro. U kunt er namelijk honderden euro’s per jaar mee besparen.

Lagere premie

Momenteel kiest meer dan 12 procent van de verzekerden voor een maximaal vrijwillig eigen risico. Bijna een verdubbeling in vergelijking met een aantal jaren geleden. Toen koos nog maar 7 procent van de verzekerden voor een hoger eigen risico.

Verzekerden die kiezen voor een hoger vrijwillig eigen risico, krijgen korting op de maandelijkse premie. Dit kan zeer aantrekkelijk zijn voor gezonde personen of mensen die relatief weinig gebruik maken van hun eigen risico. Met het verhogen van het eigen risico, kan de korting tot zo’n 20 euro per maand oplopen.

Als u niet meer dan 385 euro van uw eigen risico verbruikt, kunt u besparen. Met een maximaal vrijwillig eigen risico, houdt u elke maand ongeveer 20 euro over. Jaarlijks bespaart u dan dus ongeveer 240 euro.

Sparen

Er zijn wel voorwaarden verbonden aan een vrijwillig eigen risico. U kunt namelijk niet bij alle verzekeraars gespreid betalen. Als u kiest voor een vrijwillig eigen risico, moet u in staat zijn het hele bedrag in één keer op te hoesten.
Het is dan ook verstandig om in elk geval een spaarpotje op te bouwen. Het bedrag in uw spaarpot moet dan gelijk zijn aan de hoogte van uw eigen risico. Zo kunt u het eigen risico in één keer betalen als dit nodig is.

Lagere zorgkosten

Het eigen risico is bedoeld om een deel van de verantwoordelijkheid bij de verzekerde te leggen. Goede zorg, is duur. En zonder een eigen risico, kan de verleiding om “onnodig” naar zorg te vragen groot worden. Als men een deel van de zorg uit eigen zak moet betalen, creëert dit vaak meer bewustzijn.

Met het eigen risico, kan ook de premie worden gedrukt. Zo hoeven de mensen die geen of weinig zorg vragen ook minder te betalen. Zij betalen dan enkel de maandelijkse premie. De personen die wel veel zorg vragen, betalen de maandelijkse premie en het eigen risico.

Het eigen risico draagt dus bij aan lagere zorgkosten. Mensen stappen door het eigen risico niet zomaar voor elk pijntje naar de dokter, omdat zij weten dat dit geld kost. Hierdoor hebben de zorgverleners meer tijd en ruimte voor de personen die dringend zorg nodig hebben.

Verzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een zorgverzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.