Op de hoogte blijven?
Op de hoogte blijven?

Tips en handige informatie over Reisverzekeringen

Wanneer heeft een klacht kans van slagen?

Verzekering, verzekeringen, klacht, slagen, verzekeraar, klachtenprocedure, onderzoeksplicht, polis, voorwaarden, afwijzen, claim

Uw verzekeraar heeft vaak duidelijk met u afgesproken onder welke omstandigheden er zal worden uitgekeerd. U kunt echter wel een klacht indienen als u het niet eens bent met de beslissing van uw verzekeraar. Uw klacht kan namelijk gegrond zijn. Als u uw verhaal doet bij uw verzekeraar, kan het zo zijn dat deze u alsnog tegemoet wil komen. Wij vertellen u wanneer het zinvol kan zijn om een klacht in te dienen.

Onduidelijke polisvoorwaarden

Uw verzekeraar zal meestal enkel de schade vergoeden als u voldoet aan de voorwaarden in uw polis. Uw verzekeraar kan en zal een claim waarschijnlijk afwijzen, als u zich niet aan de voorwaarden heeft gehouden.
In de polisvoorwaarden staat aangegeven wanneer er een bepaald soort schade gedekt wordt. Als de schade die u wilt claimen, niet in de voorwaarden is opgenomen kunt u doorgaans aannemen dat uw verzekeraar deze niet zal vergoeden.

Neem daarom de polisvoorwaarden goed door, voordat u in zee gaat met een verzekeraar. Het zou zonde zijn als u geen vergoeding krijgt, terwijl u wel verwachtte dat uw claim zou worden toegewezen.
Een verzekerde kan de voorwaarden bijvoorbeeld verkeerd begrijpen. Dit mag niet komen door een onduidelijke formulering van deze voorwaarden. De polisvoorwaarden moeten voldoende kenbaar en duidelijk zijn opgesteld voor de verzekeringsnemer.

Als deze voorwaarden (te) onduidelijk zijn opgesteld, kan het voorkomen dat men denkt dat een bepaald risico gedekt is. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Volgens artikel 6:238 lid 2 Van het Burgerlijk Wetboek, moet in deze gevallen de uitleg die het meest gunstig is voor de verzekeringsnemer worden toegepast.

Onderzoeksplicht

Ook het verkeerd invullen van een vragenlijst, tijdens de (online)aanvraag van de verzekering, kan leiden tot afwijzing van een claim. Uw verzekeraar behandelt uw aanvraag op basis van de informatie die u verstrekt.
Als u dan een claim indient en de verzekeraar komt erachter dat uw informatie niet klopt of onvolledig is, kan deze worden afgewezen. Deze afwijzing is niet altijd terecht. Het is namelijk mogelijk dat u een foutje heeft gemaakt of simpelweg vergeten bent een aantal zaken in te vullen.

Uw verzekeraar heeft gelukkig een onderzoeksplicht. Dit houdt in dat uw verzekeraar uw gegevens goed moet controleren en zelf onderzoek zal moeten verrichten naar ontbrekende of twijfelachtige informatie.
Als uw verzekeraar een overeenkomst met u sluit, zonder voldoende onderzoek te hebben verricht, kan de afwijzing van een claim onterecht zijn. Weet wel dat het opzettelijk achterhouden of invullen van verkeerde informatie, wordt gezien als fraude.

Claim (gedeeltelijk) afgewezen

Als uw claim wordt afgewezen, betekent dit dat uw verzekeraar van mening is dat uw verzekering de schade niet hoeft te vergoeden. U verzekeraar kan ook van mening zijn dat de claim maar gedeeltelijk vergoed hoeft te worden.

Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als u schade heeft en extra kosten heeft gemaakt om de schade te beperken, maar uw verzekeraar deze extra kosten niet wil vergoeden. Als u kunt aantonen dat deze kosten onvermijdelijk waren of (veel) ernstigere schade heeft voorkomen, kan het zinnig zijn om een klachtenprocedure te starten.
Soms kunnen er ook extra kosten aan verbonden zijn, zeker als de klacht in behandeling wordt genomen door een externe instantie. Hoe u het beste een klachtenprocedure kunt starten leest u hier.

Als u benieuwd bent naar de uitspraak met betrekking tot een vergelijkbare klacht, kunt u de website van Klachteninstituut Financiële Dienstverlening(KiFiD) raadplegen. Als uw klacht lijkt op een klacht die u hier tegenkomt, is er een goede kans op een vergelijkbare uitspraak.

Verzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Hoe kunt u het beste een klacht indienen?

verzekering, verzekeringen, klacht, indienen, behandelen, kifid, commissie, bemiddelen

U heeft een klacht over een beslissing die uw verzekeraar heeft genomen. Vaak zal dit te maken hebben met het krijgen van een vergoeding en de hoogte hiervan. Als u een klacht heeft over de beslissing van uw verzekeraar, heeft u de mogelijkheid om hier werk van te maken. U leest hier hoe u een klachtenprocedure het beste kunt starten.

Klacht indienen

Het is verstandig om eerst na te gaan of het indienen van een klacht een kans van slagen heeft. Het is bijvoorbeeld meestal niet zinnig om een klacht in te dienen als u de polisvoorwaarden begreep maar u zich hier niet aan heeft gehouden. U leest hier wanneer het zinvol kan zijn om een klacht in te dienen.

U moet uw klacht altijd eerst bij uw verzekeraar indienen. Als u en uw verzekeraar het gesprek aangaan, kunnen eventuele onduidelijkheden en misverstanden worden verholpen. De kans dat u en uw verzekeraar dan samen tot een oplossing komen wordt dan een stuk groter.

U kunt dit vaak makkelijk doen via de website van uw verzekeraar. Als dit niet mogelijk is, kunt u een brief of e-mail sturen. Probeer uw verhaal zo compleet en duidelijk mogelijk te doen. Geef daarnaast ook aan waarom u het niet eens bent met de beslissing van de verzekeraar en hoe de situatie volgens u zou kunnen worden opgelost.

Financiële Klachteninstituut

Als uw verzekeraar schriftelijk heeft aangegeven uw klacht niet te willen/kunnen behandelen, kunt u terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening(KiFiD). Mocht een reactie van uw verzekeraar uitblijven, dan kunt u nogmaals contact met uw verzekeraar opnemen. Als uw verzekeraar dan binnen zes weken nog niet heeft gereageerd, kunt u ook terecht bij het KiFiD.

De KiFiD heeft drie verschillende instanties die mogelijk uw klacht kunnen behandelen. Er zijn echter wel een aantal eisen waar uw klacht aan moet voldoen, voordat u gebruik kunt maken van de diensten van KiFiD. Bent u benieuwd of uw situatie voldoet aan deze eisen? Doe dan de sneltest.

De bemiddelaar
Dit is de eerste instantie en deze kost u niets. De bemiddelaar zal kijken of hij deze klacht kan behandelen. Dit doet hij door een oplossing te vinden samen met u en uw verzekeraar. Als dit niet lukt, dan zal de klacht bij de geschillencommissie worden gelegd.

De geschillencommissie
Deze instantie kost u ook niets en zal ook eerst proberen te bemiddelen. Hiervoor kunnen u en een vertegenwoordiger van uw verzekeraar misschien worden uitgenodigd voor een bijeenkomst in Den Haag. Dit wordt ook een hoorzitting genoemd.
Als de hoorzitting alsnog niet leidt tot een oplossing, zal de commissie zelf een uitspraak doen. Deze kan de vorm hebben van een bindend en een niet-bindend oordeel.
U en uw verzekeraar zijn verplicht om u aan de uitspraak te houden, bij een bindend oordeel.

Commissie van Beroep
Als uw klacht betrekking heeft op een bedrag van 25000 euro of meer, dan kunt u in beroep gaan tegen een bindend oordeel van de geschillencommissie. U doet dit bij de Commissie van Beroep tegen een bijdrage van 500 euro.

Niet bindend oordeel

U kunt ook in beroep gaan bij een niet bindend oordeel van het KiFiD. Dit kunt u echter niet doen bij het KiFiD zelf, maar bij een rechter. U moet hiervoor een dagvaardingsprocedure starten. Zorg wel dat u een rechtsbijstandsverzekering heeft, want de kosten hiervan kunnen hoog oplopen.

Verzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Pittig klantcontact met een robot

Verzekeraar, verzekering, Unive, robot, robotica, pepper, klantcontact

Heeft u zich ooit afgevraagd hoe het zou zijn om een gesprek te voeren met een robot? Als u woonachtig bent in de omgeving van Heerhugowaard, krijgt u deze mogelijkheid! De komende vijf weken, worden klanten van de Univé-winkel in Heerhugowaard onthaald door robot Pepper.
De robot staat hier als onderdeel van een onderzoek van de Verzekeraar. Er wordt onderzocht hoe klanten de digitale ontwikkelingen en interactie met een robot ervaren.

Pittig onthaal

Pepper zal om de week in de winkel aanwezig zijn. De klanten van de winkel, worden bij binnenkomst begroet door de robot. De robot zal vervolgens proberen een gesprek te voeren over hun afspraak. Klanten kunnen er ook voor kiezen om een quiz te doen met de mechanische gastvrouw.
In de weken dat Pepper niet aanwezig is, wordt ze aangepast op basis van de bevindingen en klantenreacties. De klanten kunnen er dus op rekenen, dat Pepper bij elke ontmoeting steeds iets slimmer wordt.

Spraaktechnologie

Pepper maakt gebruik van een spraaktechnologie. Het onderzoek zal uitwijzen hoe deze technologie presteert. Pepper zal namelijk niet alleen contact hebben met klanten, maar ook met medewerkers. Dit vormt een ideaal moment om te zien of de robot namen herkent.
Volgens Robert de Ruiter van Univé Regio+, zullen robots mensen niet gaan vervangen. Als robots in gebruik worden genomen, dan zullen ze vooral dienen als aanvulling.

Robotisering

Robots zijn een ingrijpend voorbeeld van de veranderende samenleving. Wat dit kan betekenen voor de toekomst weet niemand. Het biedt wel kansen en de dienstverlening van Univé zou hier wellicht haar voordeel mee kunnen doen. Dit is voor de eerste test, waarbij Pepper wordt ingezet. Univé hoopt met deze test meer inzicht te krijgen in de rol van robots in de toekomst.

Robovalley

Univé is sinds kort deelnemer aan Robovalley. Dit is een samenwerking waarbij diverse organisaties onderzoek verrichten naar robotica. Univé heeft hier sinds kort een kantoor, waarbij zij samenwerkt met TU Delft Robotics Institute. Het kantoor heeft ook geleid tot contact met Interactive Robotics.
De organisatie waar Univé de test met Pepper samen mee uitvoert.

Klantcontact

Pepper is natuurlijk niet de enige vorm van klantcontact. Naast de gebruikelijke contactmethoden, maakt Univé sinds februari ook gebruik van videochat. Zo hoopt Univé op meerdere manieren service te bieden aan hun klanten. En daar plukt iedereen de vruchten van.

Verzekering.nl

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopst is en welke het beste bij u past.

Bagage kwijt of vlucht vertraagd, uw rechten

kwijt, verzekering, bagage, vertraging, vergoeding

Vakantie! Drukte maakt tijdelijk plaats voor rust en ontspanning. In het vliegtuig met honderden kilometers per uur door het luchtruim naar uw bestemming. Tenminste, zolang alles volgens plan verloopt. Maar waar moet u aankloppen als uw vlucht vertraging heeft? En wat kunt u doen als uw bagage niet op uw bestemming is aangekomen?

Vertraging door noodweer

Het is heel vervelend dat er aan het begin van uw vakantie al iets mis kan gaan. Uw vlucht heeft vertraging. Dit is vervelend voor u en voor uw vliegmaatschappij. De vertraging kan zijn gekomen door noodweer. In dit geval kon uw vliegmaatschappij hier niets aan doen.
Uw reisverzekering kan in deze gevallen uitkomst bieden. U kunt bijvoorbeeld de kosten voor maaltijden of eventuele overnachtingen vergoed krijgen.

Vergoeding bij vertraging

Als de vliegmaatschappij de vertraging zelf heeft veroorzaakt, heeft u mogelijk recht op een vergoeding. De hoogte van de vergoeding, is afhankelijk van de duur van de vertraging en de lengte van de vlucht.

Vergoeding bij vertraging
Als de vliegmaatschappij de vertraging zelf heeft veroorzaakt, heeft u mogelijk recht op een vergoeding. De hoogte van de vergoeding, is afhankelijk van de duur van de vertraging en de lengte van de vlucht.
Heeft uw vlucht meer dan 4 uur vertraging en vliegt u verder dan 3500 kilometer? Dan heeft u naast de vergoeding ook recht op bijstand.

Bijstand bij vertraging

Deze bijstand bestaat uit het gratis ontvangen van de volgende zaken, diensten of accommodatie;
• Het ontvangen van een of meer maaltijden, in verhouding tot de wachttijd;
• De mogelijkheid tot het opfrissen, in verhouding tot de wachttijd;
• (Hotel)accommodatie als het noodzakelijk is dat u één of meer nachten moet verblijven;
• (Hotel)accommodatie als u door de vertraging langer weg bent dan gepland;
• Vervoer tussen de luchthaven en de (Hotel)accommodatie;
• Twee telefoon-, fax of e-mailberichten.

(Bron: VERORDENING (EG) Nr. 261/2004 – compensatie bij vertraging vliegtuig)
Bagage niet aanwezig

Als u dan eindelijk op uw bestemming arriveert, verwacht u vaak niet dat u uw bagage niet kunt vinden. Helaas komt het vaker voor, dat de bagage niet meteen of soms zelfs helemaal niet arriveert. Ook in deze gevallen is er enige verzachting. U kunt namelijk bepaalde artikelen aanschaffen op kosten van uw reisverzekeraar of vliegmaatschappij. Ook kunt u hier de kosten verhalen als uw bagage onvindbaar blijkt.
U moet hier hier wel een Property Irregularity Report(PIR-formulier) voor invullen.
Controleer voordat u uw winkelwagentje vol gooit, wel even wat er mag worden aangeschaft. Dit kan namelijk verschillen per verzekeraar en vliegmaatschappij.

Rechtsbijstand

Heeft u echt verschrikkelijke pech en wijst de vliegmaatschappij ook nog eens uw schadeclaim af? Dan kunt u uw rechtsbijstandsverzekering aanspreken. Deze zal u ondersteunen of het gehele claimen voor u overnemen.

Verzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Verzekeraar Generali stopt in Nederland

generali, verzekering, verzekeringen, asrGenerali, de verzekeraar met haar roots in Italië, wil zich richten op andere landen. Het bedrijf stopt zelf met de dienstverlening in Nederland, maar verzekeraar A.S.R. neemt graag de activiteiten in Nederland over.

Wie is Generali

“Assicurazioni Generali S.p.A.” oftewel Generali, is opgericht in de Italiaanse stad Triëst. Na de oprichting in 1835, kreeg het bedrijf in 1933 een belang in Nederland. Niet lang daarna besloot het bedrijf haar diensten in Nederland aan te bieden.

Dat het bedrijf een wereldspeler is op de verzekeringsmarkt, blijkt uit haar wereldwijde spreiding. Zo heeft het bedrijf meer dan 400 bedrijven in meer dan 60 landen en heeft 1 op de 4 Europeanen, een verzekering bij Generali.

De verzekeraar biedt diverse verzekeringen aan, waarbij de levensverzekeringen voor een groot deel van de inkomsten zorgen. Zo heeft het bedrijf ruim 25% van haar totale premie-inkomsten te danken aan levensverzekeringen.

Weg uit Nederland

De verzekeraar heeft besloten om de activiteiten in Nederland, geheel over te dragen aan verzekeraar A.S.R. Als de overname definitief wordt goedgekeurd door Nederlandsche Bank en de Autoriteit Consument & Markt, zal de overname uiterlijk in 2020 afgerond moeten worden.

De verzekeraar A.S.R. omvat diverse labels, waaronder de Europeesche Verzekeringen, Ditzo, De Amersfoortse en Ardanta.
De ruim 200 duizend Nederlandse cliënten, zullen in de loop van de komende jaren hun polis ondergebracht zien worden bij een van A.S.R. labels. En met het onderbrengen van de polis, zal het merk Generali, verdwijnen uit Nederland.
Wat dit betekent voor de huidige klanten, leest u hier.

Voordeel voor a.s.r.

A.S.R verwerft met de overname een groter marktaandeel van de Nederlandse verzekeringsmarkt. Door de potentie en invloed van Generali als wereldspeler versterkt A.S.R. hiermee haar positie. De Nederlandse cliënten kunnen er dan ook op vertrouwen dat de service die zij gewend zijn van Generali, gewaarborgd wordt.

Autoverzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Samenwonen en verzekeringen

samenwonen
Ga je samenwonen? Dit is in eerste instantie natuurlijk heel erg spannend en leuk.
Maar daarnaast is het ook een grote stap en zullen er een aantal financiële zaken
geregeld moeten worden, zoals verzekeringen. De kans is natuurlijk groot dat je
dubbele verzekeringen hebt. Maar welke verzekeringen zijn dubbel en welke
verzekeringen ontbreken er nog?

Het is verstandig om vooraf met je partner samen te kijken naar welke verzekeringen
jullie al hebben. Denk bijvoorbeeld aan de zorgverzekering die voor iedere Nederlander
verplicht is. Op het moment dat je gaat samenwonen kan het zijn dat je bepaalde
verzekering moet aanpassen, opzeggen of opnieuw moet aanvragen.

Welke verzekeringen heb je nodig?
– Rechtsbijstandverzekering
Het is goedkoper om deze verzekering samen af te sluiten. De
rechtsbijstandverzekering helpt u uit de brand wanneer u een juridisch conflict
heeft.
– Inboedelverzekering
Samen hebben jullie maar één inboedelverzekering nodig.
– Reisverzekering
Het is goedkoper om een reisverzekering samen af te sluiten. Je kunt ervoor
kiezen voor een doorlopende reisverzekering of voor een kortlopende
reisverzekering.
– Opstalverzekering
Een opstalverzekering is bedoeld voor mensen met een koophuis. Bij een
hypotheek stelt de bank soms de opstalverzekering als een verplichting.
– Autoverzekering
Als je een eigen auto hebt, blijft deze gewoon op jouw naam staan. – Zorgverzekering
Veel mensen maken gebruik van collectiviteit. Hierdoor krijgen ze korting op hun
zorgpremie. Bij de meeste zorgverzekeraars mag je je partner meeverzekeren.
– Overlijdensrisicoverzekering
De bank verplicht je vaak al om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten
zodra je een hypotheek aanvraagt. Bij deze verzekering krijgt je partner een
bedrag uitgekeerd wanneer je komt te overlijden.
– Uitvaartverzekering
Met een uitvaartverzekering verzeker je je tegen kosten van je uitvaart. Je kunt bij
een uitvaartverzekering samen met je partner op één polis komen te staan.

Bijna alle verzekeringen kun je dus samen afsluiten om geld te besparen. Dit is makkelijk
om te regelen door je huidige verzekering te wijzigen en op twee namen te zetten. De
ander kan dan zijn verzekering opzeggen.
Verzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering
afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is
en welke het beste bij u past.

Klantenservice van Nederlandse verzekeraars

klantenservice-jpg
Het is voor sommige Nederlandse verzekeraars een uitdaging om hun klanten de
beste service te geven. Maar hoe ziet een goede klantenservice eruit? En hoe
denken de bedrijven en de klanten zelf over de klantenservice?
De band en het contact met de klanten is erg belangrijk. Als verzekeraar moet je zorgen
dat jouw klanten snel iets kunnen afsluiten of wijzigen aan hun verzekering. Help de
klanten daar ook bij als ze dit nodig hebben d.m.v. een telefoongesprek of via
verschillende social media.

Social media
Voor een goede klantenservice is het belangrijk om alle digitale ontwikkelingen te blijven
volgen. Met verschillende social mediakanalen kun je als verzekeraar je klanten goed op
de hoogte houden. Verzekeraars zullen zich moeten inzetten op full service via social
media.

Wees bereikbaar
Wees bereikbaar voor uw klanten. Of uw klant nu telefonische, per e-mail, via social
media of een ander kanaal contact met u opneemt. Zorg ervoor dat iemand de telefoon
kan aannemen als er een klant belt. Een antwoordapparaat is niet genoeg, want een
klant belt niet voor niets.

Klantenervaring
Veel bedrijven denken een stuk positiever over de klantervaring die zij bieden dan hun
klanten zelf. Ruim 75% van de bedrijven zegt de klant centraal te stellen en slechts 30%
van die klanten vindt dat de service aan hun verwachtingen voldoet.
Betalen voor betere service
Omdat maar 30% van de klanten vindt dat de service aan hun verwachtingen voldoet, is
er een onderzoek gedaan met als hoofdvraag of klanten extra geld over hebben voor
een betere klantenservice. Uit dit onderzoek is gebleken dat veel klanten inderdaad extra
geld over hebben voor een betere service. Ongeveer 4 van de 5 klanten zijn bereid meer
geld te betalen voor hetzelfde product bij een bedrijf dat een betere klantenervaring
biedt. Bijna 1 op de 10 wil daarvoor zelfs de helft meer betalen.

Verzekering afsluiten
Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering
afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is
en welke het beste bij u past.

Nederland is wereldkampioen verzekeren

Kampioen
Nederlanders zijn wereldkampioen in verzekeren. BNR-columnist Paul Laseur zei: “We doen het zo graag, verzekeren, ons land is wereldkampioen. Een gemiddelde Nederlander besteedt meer dan 4 procent van zijn inkomen aan verzekeringen. Wij Nederlanders hebben gemiddeld acht verschillende polissen, dit is meer dan in welk land ook.

In een krantenbericht uit het Financieele Dagblad stond dat de gemiddelde Nederlander ongeveer 4,2 procent van zijn inkomen uitgaf aan verzekeringen. Nederland staat daarmee op nummer één binnen de EU. Maar omdat de zorgpremie vaak via de belastingen worden betaald, laten we deze weg. Hierdoor staat Nederland op een tiende plaats.

Nederland wereldkampioen?
Is Nederland wel echt wereldkampioen in verzekeren? Nederlanders verzekeren zich meer dan gemiddeld in Europa, maar het kan zeker nog meer. In ontwikkelingslanden kan je het zo gek niet bedenken waar mensen zich allemaal voor kunnen verzekeren.

In Nederland is het wel zo dat vrijwel alles apart te verzekeren is. In bijna geen enkel ander land kun je voor elk klein dingetje een aparte verzekering afsluiten.

Niet waar
Over dat ‘wereldkampioen verzekeren’ zegt Roger Leaven, hoogleraar verzekeringseconomie aan de Universiteit van Amsterdam: “Dat is niet waar. Maar het is wel lastig hier een duidelijk beeld van te geven.”

Oververzekerd
Er zijn zeker een aantal mensen in Nederland die oververzekerd zijn. Hierdoor staat Nederland ook zo hoog op de lijst van de EU. Er zijn bijvoorbeeld mensen die een oude auto die ze niet meer gebruikten allrisk verzekerd hebben. Wanneer je een nieuwe auto ook verzekerd hebt, heb je dus al twee autoverzekeringen. Dit is onnodig en zo zijn er nog wel een aantal dingen waardoor mensen oververzekerd zijn.

Conclusie
Nederlanders verzekeren zich over het algemeen meer dan gemiddeld in Europa, maar ze zijn zeker geen wereldkampioen.

Verzekering afsluiten
Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Verzekeraar mag kapotte telefoon vervangen door refurbished toestel

Klachteninstituut Kifid heeft bepaald dat de verzekeraar een kapotte smartphone
van de verzekerde mag vervangen door een refurbished toestel.
Een refurbished toestel is een gebruikt toestel die eerst terug gebracht wordt naar de
leverancier. Het toestel wordt dan eventueel gerepareerd en er worden onderdelen
vervangen waar het nodig is. Als dan blijkt dat hij functioneert en eruitziet als een nieuw
toestel, kan hij als refurbished toestel worden verkocht.

Klachtenprocedure
Het klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), heeft in een klachtenprocedure
van een consument bepaald dat een verzekeraar een kapotte smartphone mag
vervangen door een refurbished toestel. De verzekerde had een klachtenprocedure bij
de Kifid opgestart omdat hij het niet eens was met het aanbod van zijn verzekeraar toen
zijn 11 maanden oude Sony Xperia Z5 kapotging.

Kwaliteitstest
De verzekeraar heeft een refurbished toestel van het type Sony Xperia Z3+ aangeboden
als vervanging. Dit toestel heeft alle kwaliteitstesten voor een nieuw toestel doorstaan en
het toestel zou bestaan uit nog nooit gebruikte fabrieksonderdelen. Bovendien heeft de
verzekeraar ook nog eens een garantie aangeboden van drie maanden met betrekking
tot defecten. Dit alles is voor het Kifid genoeg om te stellen dat de verzekeraar aan de
eisen voor vervanging heeft gedaan.

Tussenpersoon
Volgens de consument heeft de verzekeraar hem onvoldoende duidelijk gemaakt dat
een vervangend toestel, tweedehands onderdelen bevat. De verzekerde beweert dat
hem tijdens de aanschaf van de Xperia Z5 in de winkel is gezegd dat hij recht zou
hebben op een nieuw toestel. Het Kifid stelt dat het hier ging om een tussenpersoon,
namelijk de winkelier. De verzekeraar kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor
uitspraken van tussenpersonen. Tegen de uitspraak kan bij het Kifid geen beroep
aangetekend worden omdat het schadebedrag minder dan 25.000 euro bedraagt.
Verzekering afsluiten
Tel
Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering
afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is
en welke het beste bij u past.

Steeds meer valse claims bij reisverzekering

KofferReisverzekeraars worden steeds vaker opgelicht. Vooral jongeren tussen de 25 en 35 jaar dienen het afgelopen halfjaar dubbel zoveel valse claims in als vorig jaar. Ze proberen geld te krijgen voor spullen die niet echt gestolen of kapot zijn.

Het Verbond van Verzekeraars zegt dat de stijging nog nooit zo groot geweest is dan dit jaar. “Het is niet zeker of er daadwerkelijk meer oplichters zijn opgestaan of dat er dit jaar meer mensen zijn betrapt. Verzekeraars worden in ieder geval steeds slimmer in het opsporen van fraudeurs.”

Jongeren
Onder jongeren is de stijging het hoogst. Jongeren vervalsen bijvoorbeeld bonnetjes uit het buitenland en claimen koffers vol met spullen die eigenlijk niet gestolen blijken te zijn. Op deze manier willen jongeren iets van hun vakantie “terugverdienen”.

Strenger controleren
Uit een onderzoek blijkt dat in 2016 10.000 mensen hun verzekering probeerden op te lichten. Dat is zo’n 20 procent meer dan in 2015. Verzekeraars zijn daardoor een stuk strenger gaan controleren. Wanneer u betrapt wordt, zal dit gevolgen hebben. Een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars vertelt: “Je moet de kosten terugbetalen en je kunt op de zwarte lijst komen te staan.” Het wordt dan heel lastig om nog een verzekering te krijgen en je betaalt een veel hogere premie.

Reisverzekering afsluiten
Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een reisverzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke reisverzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Kijk hier in onze vergelijker voor een reisverzekering die bij u past.