Op de hoogte blijven?
Op de hoogte blijven?

Tips en handige informatie over Opstalverzekeringen

Postbode bespioneert uw rieten dak voor verzekeraars

verzekering, verzekeringen, rieten dak, brandgevaarlijk, schroefdak, inboedelverzekering, opstalverzekering, Infofolio, PostNL

Uw postbode gaat binnenkort meer doen dan enkel uw post bij u afleveren. Postbodes ontvangen morgen instructies om landelijk bezorgadressen te inspecteren tijdens de bezorgroutes. De bevindingen zullen vervolgens worden doorgegeven aan verzekeraars, die deze informatie zullen gebruiken om risico’s in kaart te brengen en te analyseren.

Risico’s voor verzekeraar

De verzekeraars zijn benieuwd naar het aantal en soort woningen dat rieten daken heeft. Deze daken zouden namelijk zeer vatbaar zijn voor brandschade. Ook zou een rieten dak tot meer schade kunnen leiden bij een uitslaande brand met vliegvuurgevaar.

De postbodes zullen in opdracht van het bedrijf Infofolio, 1,4 miljoen adressen controleren op de daken. Er heeft in samenwerking met PostNL al op kleine schaal, een eerdere proef plaatsgevonden in Deventer en Breda.

Verzekeraars hopen op deze manier meer informatie in te winnen over het aantal woningen met een rieten dak en het soort rieten dak. Schade door brand wordt namelijk gedekt door de inboedel- en opstalverzekeringen. Als woningen een dak hebben die vatbaar is voor schade door brand, dan kunnen verzekeraars wel eens hoge schadeclaims verwachten.

Het is daarom ook niet vreemd dat de verzekeraars benieuwd zijn of de premies die zij berekenen voor de inboedel- en opstalverzekeringen, nog wel in verhouding staan tot de risico’s.

Traditioneel rieten dak

Een rieten dak met een open constructie wordt gezien als een traditioneel rieten dak. Het riet wordt vastgeschroefd op de balken waar het dak uit bestaat. Dit is een zeer lichte constructie die optimale ventilatie met zich meebrengt. Helaas is deze constructie vrij brandgevaarlijk.
Zelfs als uw dak is behandeld met een brandvertragende coating, blijft het brandgevaar een stuk hoger dan bij een schroefdak.

Als u een traditioneel rieten dak heeft, kunt u er dus op rekenen dat uw verzekeraar een hoge premie zal vragen dan als u een pannendak zou hebben. Het kan zelfs zo zijn, dat een verzekeraar uw dak een te groot risico vindt en uw woning niet wil verzekeren.

Schroefdak

Een rieten dak met een gesloten constructie wordt ook wel schroefdak genoemd. Hierbij wordt het riet op platen vastgeschroefd. In tegenstelling tot een traditioneel rieten dak, zorgt een schroefdak niet voor optimale ventilatie. Maar omdat uw woning nu wel beter geïsoleerd is, kunt uw wel besparen op uw energierekening.
Een schroefdak is daarnaast ook een stuk minder brandgevaarlijk en daardoor ook een stuk makkelijker te verzekeren.

Verzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Wanneer heeft een klacht kans van slagen?

Verzekering, verzekeringen, klacht, slagen, verzekeraar, klachtenprocedure, onderzoeksplicht, polis, voorwaarden, afwijzen, claim

Uw verzekeraar heeft vaak duidelijk met u afgesproken onder welke omstandigheden er zal worden uitgekeerd. U kunt echter wel een klacht indienen als u het niet eens bent met de beslissing van uw verzekeraar. Uw klacht kan namelijk gegrond zijn. Als u uw verhaal doet bij uw verzekeraar, kan het zo zijn dat deze u alsnog tegemoet wil komen. Wij vertellen u wanneer het zinvol kan zijn om een klacht in te dienen.

Onduidelijke polisvoorwaarden

Uw verzekeraar zal meestal enkel de schade vergoeden als u voldoet aan de voorwaarden in uw polis. Uw verzekeraar kan en zal een claim waarschijnlijk afwijzen, als u zich niet aan de voorwaarden heeft gehouden.
In de polisvoorwaarden staat aangegeven wanneer er een bepaald soort schade gedekt wordt. Als de schade die u wilt claimen, niet in de voorwaarden is opgenomen kunt u doorgaans aannemen dat uw verzekeraar deze niet zal vergoeden.

Neem daarom de polisvoorwaarden goed door, voordat u in zee gaat met een verzekeraar. Het zou zonde zijn als u geen vergoeding krijgt, terwijl u wel verwachtte dat uw claim zou worden toegewezen.
Een verzekerde kan de voorwaarden bijvoorbeeld verkeerd begrijpen. Dit mag niet komen door een onduidelijke formulering van deze voorwaarden. De polisvoorwaarden moeten voldoende kenbaar en duidelijk zijn opgesteld voor de verzekeringsnemer.

Als deze voorwaarden (te) onduidelijk zijn opgesteld, kan het voorkomen dat men denkt dat een bepaald risico gedekt is. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Volgens artikel 6:238 lid 2 Van het Burgerlijk Wetboek, moet in deze gevallen de uitleg die het meest gunstig is voor de verzekeringsnemer worden toegepast.

Onderzoeksplicht

Ook het verkeerd invullen van een vragenlijst, tijdens de (online)aanvraag van de verzekering, kan leiden tot afwijzing van een claim. Uw verzekeraar behandelt uw aanvraag op basis van de informatie die u verstrekt.
Als u dan een claim indient en de verzekeraar komt erachter dat uw informatie niet klopt of onvolledig is, kan deze worden afgewezen. Deze afwijzing is niet altijd terecht. Het is namelijk mogelijk dat u een foutje heeft gemaakt of simpelweg vergeten bent een aantal zaken in te vullen.

Uw verzekeraar heeft gelukkig een onderzoeksplicht. Dit houdt in dat uw verzekeraar uw gegevens goed moet controleren en zelf onderzoek zal moeten verrichten naar ontbrekende of twijfelachtige informatie.
Als uw verzekeraar een overeenkomst met u sluit, zonder voldoende onderzoek te hebben verricht, kan de afwijzing van een claim onterecht zijn. Weet wel dat het opzettelijk achterhouden of invullen van verkeerde informatie, wordt gezien als fraude.

Claim (gedeeltelijk) afgewezen

Als uw claim wordt afgewezen, betekent dit dat uw verzekeraar van mening is dat uw verzekering de schade niet hoeft te vergoeden. U verzekeraar kan ook van mening zijn dat de claim maar gedeeltelijk vergoed hoeft te worden.

Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als u schade heeft en extra kosten heeft gemaakt om de schade te beperken, maar uw verzekeraar deze extra kosten niet wil vergoeden. Als u kunt aantonen dat deze kosten onvermijdelijk waren of (veel) ernstigere schade heeft voorkomen, kan het zinnig zijn om een klachtenprocedure te starten.
Soms kunnen er ook extra kosten aan verbonden zijn, zeker als de klacht in behandeling wordt genomen door een externe instantie. Hoe u het beste een klachtenprocedure kunt starten leest u hier.

Als u benieuwd bent naar de uitspraak met betrekking tot een vergelijkbare klacht, kunt u de website van Klachteninstituut Financiële Dienstverlening(KiFiD) raadplegen. Als uw klacht lijkt op een klacht die u hier tegenkomt, is er een goede kans op een vergelijkbare uitspraak.

Verzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Hoe kunt u het beste een klacht indienen?

verzekering, verzekeringen, klacht, indienen, behandelen, kifid, commissie, bemiddelen

U heeft een klacht over een beslissing die uw verzekeraar heeft genomen. Vaak zal dit te maken hebben met het krijgen van een vergoeding en de hoogte hiervan. Als u een klacht heeft over de beslissing van uw verzekeraar, heeft u de mogelijkheid om hier werk van te maken. U leest hier hoe u een klachtenprocedure het beste kunt starten.

Klacht indienen

Het is verstandig om eerst na te gaan of het indienen van een klacht een kans van slagen heeft. Het is bijvoorbeeld meestal niet zinnig om een klacht in te dienen als u de polisvoorwaarden begreep maar u zich hier niet aan heeft gehouden. U leest hier wanneer het zinvol kan zijn om een klacht in te dienen.

U moet uw klacht altijd eerst bij uw verzekeraar indienen. Als u en uw verzekeraar het gesprek aangaan, kunnen eventuele onduidelijkheden en misverstanden worden verholpen. De kans dat u en uw verzekeraar dan samen tot een oplossing komen wordt dan een stuk groter.

U kunt dit vaak makkelijk doen via de website van uw verzekeraar. Als dit niet mogelijk is, kunt u een brief of e-mail sturen. Probeer uw verhaal zo compleet en duidelijk mogelijk te doen. Geef daarnaast ook aan waarom u het niet eens bent met de beslissing van de verzekeraar en hoe de situatie volgens u zou kunnen worden opgelost.

Financiële Klachteninstituut

Als uw verzekeraar schriftelijk heeft aangegeven uw klacht niet te willen/kunnen behandelen, kunt u terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening(KiFiD). Mocht een reactie van uw verzekeraar uitblijven, dan kunt u nogmaals contact met uw verzekeraar opnemen. Als uw verzekeraar dan binnen zes weken nog niet heeft gereageerd, kunt u ook terecht bij het KiFiD.

De KiFiD heeft drie verschillende instanties die mogelijk uw klacht kunnen behandelen. Er zijn echter wel een aantal eisen waar uw klacht aan moet voldoen, voordat u gebruik kunt maken van de diensten van KiFiD. Bent u benieuwd of uw situatie voldoet aan deze eisen? Doe dan de sneltest.

De bemiddelaar
Dit is de eerste instantie en deze kost u niets. De bemiddelaar zal kijken of hij deze klacht kan behandelen. Dit doet hij door een oplossing te vinden samen met u en uw verzekeraar. Als dit niet lukt, dan zal de klacht bij de geschillencommissie worden gelegd.

De geschillencommissie
Deze instantie kost u ook niets en zal ook eerst proberen te bemiddelen. Hiervoor kunnen u en een vertegenwoordiger van uw verzekeraar misschien worden uitgenodigd voor een bijeenkomst in Den Haag. Dit wordt ook een hoorzitting genoemd.
Als de hoorzitting alsnog niet leidt tot een oplossing, zal de commissie zelf een uitspraak doen. Deze kan de vorm hebben van een bindend en een niet-bindend oordeel.
U en uw verzekeraar zijn verplicht om u aan de uitspraak te houden, bij een bindend oordeel.

Commissie van Beroep
Als uw klacht betrekking heeft op een bedrag van 25000 euro of meer, dan kunt u in beroep gaan tegen een bindend oordeel van de geschillencommissie. U doet dit bij de Commissie van Beroep tegen een bijdrage van 500 euro.

Niet bindend oordeel

U kunt ook in beroep gaan bij een niet bindend oordeel van het KiFiD. Dit kunt u echter niet doen bij het KiFiD zelf, maar bij een rechter. U moet hiervoor een dagvaardingsprocedure starten. Zorg wel dat u een rechtsbijstandsverzekering heeft, want de kosten hiervan kunnen hoog oplopen.

Verzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Uw verzekering bij een leegstaande woning

verzekering, verzekeringen, leegstaande, woning, onbewoond, dekkingsuitsluiting

Als er een langere tijd niemand in uw woning verblijft, kan uw verzekeraar dit zien als een “leegstaande” woning. Als dit het geval is, kunt u dit beter tijdig doorgeven aan uw verzekeraar. Uw verzekeraar ziet een leegstaande woning namelijk als een groter risico. En dit kan gevolgen hebben voor uw verzekering en de hoogte van de uitkering bij eventuele schade.

Onbewoond

Als uw huis langere tijd onbewoond is, kan er sprake zijn van leegstand. Doorgaans zien verzekeraars ongemeubileerde woningen en woningen die 2 tot 3 maanden onbewoond zijn, als leegstaande woningen.
De criteria kan verschillen per verzekeraar. Lees dus goed uw polis door, want uw woning is mogelijk niet of nog maar beperkt gedekt is bij leegstand.

U moet het zo snel mogelijk bij uw verzekeraar melden, als u denkt dat uw woning voor een langere tijd onbewoond zal zijn. U weet dan tenminste wat u wel of niet kunt verwachten in het geval van schade aan uw woning of inboedel

Hoger risico

Bij een leegstaande woning, heeft uw verzekeraar de mogelijkheid uw premie en/of polis aan te passen of om uw verzekering op te zeggen. Een leegstaande woning is namelijk zeer aantrekkelijk voor inbrekers. Daarnaast wordt eventuele schade aan de woning vaak pas later opgemerkt, sinds er waarschijnlijk niemand aanwezig is die de schade meteen opmerkt.
Dit zijn risico’s waar een verzekeraar vaak een hogere premie voor zal vragen. Sommige verzekeraars willen dit risico helemaal niet dragen en beëindigen de verzekering.

Dekkingsuitsluiting

Een gemeubileerde woning, waarbij er langere tijd niemand aanwezig is, kan worden opgemerkt door een kwaadwillende. U loopt dan ook een verhoogd risico tot inbraak, diefstal en vandalisme.
Uw inboedelverzekering dekt deze zaken meestal, maar bij leegstand kan er sprake zijn van een dekkingsuitsluiting.
Uw verzekeraar vergoedt dan minder of helemaal geen schade als gevolg van diefstal of vandalisme.

Schade aan uw woning valt over het algemeen onder uw opstalverzekering. Maar als uw woning leegstaat, kan er hierbij ook sprake zijn van dekkingsuitsluiting. Neem daarom tijdig contact op met uw verzekeraar.

Woning verkopen

Als u inmiddels in een andere woning verblijft en uw oude woning wil verkopen, moet u dit ook melden. Uw oude woning staat hierdoor waarschijnlijk leeg. Deze leegstand kan gevolgen hebben voor uw dekking.
Afhankelijk van uw verzekering blijft schade door onder andere brand, blikseminslag, waterschade misschien wel gedekt. Maar andere schade die normaal wel gedekt is, kan nu onder een dekkingsuitsluiting vallen. Dit kan vervolgens resulteren in schade aan de woning, die u nu zelf zult moeten bekostigen.

Tijdelijk verblijf

Om een deel van de risico’s te kunnen vermijden, kunt u ervoor kiezen om tijdelijk iemand in uw woning te laten verblijven. Er is dan vaker iemand aanwezig die voor u een oogje in het zeil kan houden. Daarnaast wordt de kans op inbraak lager, omdat inbrekers meestal liever niet gezien willen worden.
Als u besluit de woning tijdelijk te verhuren, moet u wel rekening houden met de leegstandwet en een (kortdurend) huurcontract. Daarnaast kan uw verzekeraar huurders ook als een risico zien en kan het verhuur van de woning fiscale gevolgen voor u hebben.

Verzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Pittig klantcontact met een robot

Verzekeraar, verzekering, Unive, robot, robotica, pepper, klantcontact

Heeft u zich ooit afgevraagd hoe het zou zijn om een gesprek te voeren met een robot? Als u woonachtig bent in de omgeving van Heerhugowaard, krijgt u deze mogelijkheid! De komende vijf weken, worden klanten van de Univé-winkel in Heerhugowaard onthaald door robot Pepper.
De robot staat hier als onderdeel van een onderzoek van de Verzekeraar. Er wordt onderzocht hoe klanten de digitale ontwikkelingen en interactie met een robot ervaren.

Pittig onthaal

Pepper zal om de week in de winkel aanwezig zijn. De klanten van de winkel, worden bij binnenkomst begroet door de robot. De robot zal vervolgens proberen een gesprek te voeren over hun afspraak. Klanten kunnen er ook voor kiezen om een quiz te doen met de mechanische gastvrouw.
In de weken dat Pepper niet aanwezig is, wordt ze aangepast op basis van de bevindingen en klantenreacties. De klanten kunnen er dus op rekenen, dat Pepper bij elke ontmoeting steeds iets slimmer wordt.

Spraaktechnologie

Pepper maakt gebruik van een spraaktechnologie. Het onderzoek zal uitwijzen hoe deze technologie presteert. Pepper zal namelijk niet alleen contact hebben met klanten, maar ook met medewerkers. Dit vormt een ideaal moment om te zien of de robot namen herkent.
Volgens Robert de Ruiter van Univé Regio+, zullen robots mensen niet gaan vervangen. Als robots in gebruik worden genomen, dan zullen ze vooral dienen als aanvulling.

Robotisering

Robots zijn een ingrijpend voorbeeld van de veranderende samenleving. Wat dit kan betekenen voor de toekomst weet niemand. Het biedt wel kansen en de dienstverlening van Univé zou hier wellicht haar voordeel mee kunnen doen. Dit is voor de eerste test, waarbij Pepper wordt ingezet. Univé hoopt met deze test meer inzicht te krijgen in de rol van robots in de toekomst.

Robovalley

Univé is sinds kort deelnemer aan Robovalley. Dit is een samenwerking waarbij diverse organisaties onderzoek verrichten naar robotica. Univé heeft hier sinds kort een kantoor, waarbij zij samenwerkt met TU Delft Robotics Institute. Het kantoor heeft ook geleid tot contact met Interactive Robotics.
De organisatie waar Univé de test met Pepper samen mee uitvoert.

Klantcontact

Pepper is natuurlijk niet de enige vorm van klantcontact. Naast de gebruikelijke contactmethoden, maakt Univé sinds februari ook gebruik van videochat. Zo hoopt Univé op meerdere manieren service te bieden aan hun klanten. En daar plukt iedereen de vruchten van.

Verzekering.nl

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopst is en welke het beste bij u past.

Samenwonen en verzekeringen

samenwonen
Ga je samenwonen? Dit is in eerste instantie natuurlijk heel erg spannend en leuk.
Maar daarnaast is het ook een grote stap en zullen er een aantal financiële zaken
geregeld moeten worden, zoals verzekeringen. De kans is natuurlijk groot dat je
dubbele verzekeringen hebt. Maar welke verzekeringen zijn dubbel en welke
verzekeringen ontbreken er nog?

Het is verstandig om vooraf met je partner samen te kijken naar welke verzekeringen
jullie al hebben. Denk bijvoorbeeld aan de zorgverzekering die voor iedere Nederlander
verplicht is. Op het moment dat je gaat samenwonen kan het zijn dat je bepaalde
verzekering moet aanpassen, opzeggen of opnieuw moet aanvragen.

Welke verzekeringen heb je nodig?
– Rechtsbijstandverzekering
Het is goedkoper om deze verzekering samen af te sluiten. De
rechtsbijstandverzekering helpt u uit de brand wanneer u een juridisch conflict
heeft.
– Inboedelverzekering
Samen hebben jullie maar één inboedelverzekering nodig.
– Reisverzekering
Het is goedkoper om een reisverzekering samen af te sluiten. Je kunt ervoor
kiezen voor een doorlopende reisverzekering of voor een kortlopende
reisverzekering.
– Opstalverzekering
Een opstalverzekering is bedoeld voor mensen met een koophuis. Bij een
hypotheek stelt de bank soms de opstalverzekering als een verplichting.
– Autoverzekering
Als je een eigen auto hebt, blijft deze gewoon op jouw naam staan. – Zorgverzekering
Veel mensen maken gebruik van collectiviteit. Hierdoor krijgen ze korting op hun
zorgpremie. Bij de meeste zorgverzekeraars mag je je partner meeverzekeren.
– Overlijdensrisicoverzekering
De bank verplicht je vaak al om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten
zodra je een hypotheek aanvraagt. Bij deze verzekering krijgt je partner een
bedrag uitgekeerd wanneer je komt te overlijden.
– Uitvaartverzekering
Met een uitvaartverzekering verzeker je je tegen kosten van je uitvaart. Je kunt bij
een uitvaartverzekering samen met je partner op één polis komen te staan.

Bijna alle verzekeringen kun je dus samen afsluiten om geld te besparen. Dit is makkelijk
om te regelen door je huidige verzekering te wijzigen en op twee namen te zetten. De
ander kan dan zijn verzekering opzeggen.
Verzekering afsluiten

Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering
afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is
en welke het beste bij u past.

Klantenservice van Nederlandse verzekeraars

klantenservice-jpg
Het is voor sommige Nederlandse verzekeraars een uitdaging om hun klanten de
beste service te geven. Maar hoe ziet een goede klantenservice eruit? En hoe
denken de bedrijven en de klanten zelf over de klantenservice?
De band en het contact met de klanten is erg belangrijk. Als verzekeraar moet je zorgen
dat jouw klanten snel iets kunnen afsluiten of wijzigen aan hun verzekering. Help de
klanten daar ook bij als ze dit nodig hebben d.m.v. een telefoongesprek of via
verschillende social media.

Social media
Voor een goede klantenservice is het belangrijk om alle digitale ontwikkelingen te blijven
volgen. Met verschillende social mediakanalen kun je als verzekeraar je klanten goed op
de hoogte houden. Verzekeraars zullen zich moeten inzetten op full service via social
media.

Wees bereikbaar
Wees bereikbaar voor uw klanten. Of uw klant nu telefonische, per e-mail, via social
media of een ander kanaal contact met u opneemt. Zorg ervoor dat iemand de telefoon
kan aannemen als er een klant belt. Een antwoordapparaat is niet genoeg, want een
klant belt niet voor niets.

Klantenervaring
Veel bedrijven denken een stuk positiever over de klantervaring die zij bieden dan hun
klanten zelf. Ruim 75% van de bedrijven zegt de klant centraal te stellen en slechts 30%
van die klanten vindt dat de service aan hun verwachtingen voldoet.
Betalen voor betere service
Omdat maar 30% van de klanten vindt dat de service aan hun verwachtingen voldoet, is
er een onderzoek gedaan met als hoofdvraag of klanten extra geld over hebben voor
een betere klantenservice. Uit dit onderzoek is gebleken dat veel klanten inderdaad extra
geld over hebben voor een betere service. Ongeveer 4 van de 5 klanten zijn bereid meer
geld te betalen voor hetzelfde product bij een bedrijf dat een betere klantenervaring
biedt. Bijna 1 op de 10 wil daarvoor zelfs de helft meer betalen.

Verzekering afsluiten
Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering
afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is
en welke het beste bij u past.

Nederland is wereldkampioen verzekeren

Kampioen
Nederlanders zijn wereldkampioen in verzekeren. BNR-columnist Paul Laseur zei: “We doen het zo graag, verzekeren, ons land is wereldkampioen. Een gemiddelde Nederlander besteedt meer dan 4 procent van zijn inkomen aan verzekeringen. Wij Nederlanders hebben gemiddeld acht verschillende polissen, dit is meer dan in welk land ook.

In een krantenbericht uit het Financieele Dagblad stond dat de gemiddelde Nederlander ongeveer 4,2 procent van zijn inkomen uitgaf aan verzekeringen. Nederland staat daarmee op nummer één binnen de EU. Maar omdat de zorgpremie vaak via de belastingen worden betaald, laten we deze weg. Hierdoor staat Nederland op een tiende plaats.

Nederland wereldkampioen?
Is Nederland wel echt wereldkampioen in verzekeren? Nederlanders verzekeren zich meer dan gemiddeld in Europa, maar het kan zeker nog meer. In ontwikkelingslanden kan je het zo gek niet bedenken waar mensen zich allemaal voor kunnen verzekeren.

In Nederland is het wel zo dat vrijwel alles apart te verzekeren is. In bijna geen enkel ander land kun je voor elk klein dingetje een aparte verzekering afsluiten.

Niet waar
Over dat ‘wereldkampioen verzekeren’ zegt Roger Leaven, hoogleraar verzekeringseconomie aan de Universiteit van Amsterdam: “Dat is niet waar. Maar het is wel lastig hier een duidelijk beeld van te geven.”

Oververzekerd
Er zijn zeker een aantal mensen in Nederland die oververzekerd zijn. Hierdoor staat Nederland ook zo hoog op de lijst van de EU. Er zijn bijvoorbeeld mensen die een oude auto die ze niet meer gebruikten allrisk verzekerd hebben. Wanneer je een nieuwe auto ook verzekerd hebt, heb je dus al twee autoverzekeringen. Dit is onnodig en zo zijn er nog wel een aantal dingen waardoor mensen oververzekerd zijn.

Conclusie
Nederlanders verzekeren zich over het algemeen meer dan gemiddeld in Europa, maar ze zijn zeker geen wereldkampioen.

Verzekering afsluiten
Op onze website Verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een verzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke verzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Onna-onna, de vrouwenverzekeraar stopt

aegon-stopt-onna-onna

Aegon heeft besloten om na 10 jaar op te houden met Onna-onna.

De in 2008 opgerichte Onna-onna was de eerste financiële dienstverlener die zich op vrouwen specialiseerde. Door zich te richten op extra zorg en persoonlijke aandacht probeerde de verzekeraar vrouwen aan te trekken.

Alle lopende autoverzekeringen worden overgenomen door oprichter Aegon. Dat zijn er ongeveer 25.000. Aegon was al de risicodrager en verzorgde ook de schadeafhandeling en acceptatie. Voor de andere verzekeringen wordt er een andere oplossing gezocht. Het in Amsterdam gevestigde kantoor gaat aan het einde van dit kalender jaar sluiten.

Autoverzekering afsluiten

Op onze website www.verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een autoverzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke autoverzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Klik hier in onze vergelijker voor een autoverzekering die bij u past.

Bij welke schades stuurt een verzekeringsmaatschappij een expert?

Insurance

Niet alle schades kunnen afgehandeld worden door een schadeformulier of een telefoontje naar een verzekeraar. Er zijn schades die meer aandacht vereisen en meer diepgang nodig hebben. Hierbij komen dan meestal experts langs die de schade controleren. Bij welke schades komen deze experts eigenlijk langs? En wat doet een expert nou eigenlijk? Deze vragen zullen we verder behandelen in dit artikel.

Een verzekering stuurt een expert om verschillende redenen zoals het bepalen van de hoogte van het schadebedrag of omdat bureaumedewerkers tot slechts een bepaald bedrag schade mogen afwikkelen.

De grens die overschreden moet worden voordat een verzekeraar langskomt ligt bij elke verzekeraar, maar ook per verzekering anders. Als je bijvoorbeeld een schade claimt op je opstalverzekering heb je een hogere expertisegrens dan bij een tegenpartij die iets claimt op je aansprakelijkheidsverzekering. Een expert komt echter ook langs wanneer de oorzaak voor de schade onduidelijk is of wanneer er een hogere offerte is opgesteld door het herstelbedrijf.

Bij een woninginbraak bijvoorbeeld komt een expert langs. Hierdoor kan deze de schade bepalen en neemt deze de schade met je door in een één-op-één gesprek. Indien je al een aannemer hebt ingeschakeld om schade bij inbraak te herstellen kan een expert ook goedkeuring hiervoor geven.

Een expert die niet thuis langskomt is de expert bij autoschade. Deze gaat langs bij de garage of bepaalt de schade door middel van foto’s die worden gestuurd van de schade.

Veel mensen denken dat een expert alleen op pad wordt gestuurd om het schadebedrag zo laag mogelijk te houden. Echter is dit niet het geval. Een expert komt langs voor beide partijen en handelt de schade af naar tevredenheid van beide partijen. Indien je het niet eens bent met de berekening van de schade heb je altijd de vrijheid om een contra-expert in te schakelen die ook een berekening van de schade maakt. Een verzekeraar is verplicht om hieraan mee te werken.

Bij andere vragen is het altijd handig om contact op te nemen met je verzekeringsadviseur die veel vragen of onduidelijkheden duidelijk kan maken.

Autoverzekering afsluiten

Op onze website www.verzekering.nl kunt u heel snel en gemakkelijk een autoverzekering afsluiten. U kunt op onze website ook precies zien welke autoverzekering het goedkoopste is en welke het beste bij u past.

Klik hier in onze vergelijker voor een autoverzekering die bij u past.